66x315 on huomattavasti jäykempi kuin 90x225, joten se ei ole mikään ongelma.

Olen syntynyt ja kasvanut Länsi-Götanmaalla. Olen käynyt monta kertaa Lidköpingissä. Länsi-Götanmaa on vähän kuin alkuperäinen Ruotsi.

Okei mitä hyvä

Kirjoitat, että tarvitsen vain liimapuupilarin savupiipun viereen pitkällä palkilla. Ei tarvita pilaria ulkoseinään? Tosin kattotuoli lepää ulkoseinällä. Ja ajattelin laittaa liimapuupalkkini ulkoseinän kattotuolille, joten ehkä sitä ei tarvita?

Lyhyessä kirjoitat, että riittää, kun on yksi savupiipun vieressä. Mutta se johtuu siitä, että kun olen asentanut seinäni 95x45, kattotuoli, joka menee yli, saa tukea, joka puolestaan tukee palkkiani, jonka laitan päälle. Oletan, että näin tarkoitat. Haluan vain olla täysin varma ja tarkistaa, että ymmärrän kaiken oikein :)

Okei, sitten ymmärrän, että tunnet kaupungin

B
Yksi kysymys... eikö ole pakko virallisesti hakea rakennuslupaa, kun muutetaan kantavaa rakennetta?

Jos ulkoseinässä on oikeissa paikoissa koolauksia, se voi riittää. Tämä riippuu hieman niiden mitoista ja jäykistyksestä. Saattaa olla, että sinun täytyy asentaa liimapuupylväs, mikä on helpointa arvioida paikan päällä.

Kaikki palkinpäät tarvitsevat tukea pylväistä tai tukevasta seinärakenteesta. Siksi on hyvä olla rakennusalan asiantuntija, joka voi tarkistaa tämän paikan päällä.

Maankäyttö- ja rakennuslain 9 luvusta käy ilmi, mikä vaatii rakennusluvan:
2 § Rakennuslupa vaaditaan
1. uudisrakentamiseen,
2. laajentamiseen, ja
3. muuhun rakennuksen muutokseen kuin laajentamiseen, jos muutos tarkoittaa, että

a) rakennus otetaan täysin tai osittain käyttöön tai sisustetaan olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin mihin rakennusta viimeksi on käytetty tai mihin viimeisimmän myönnetyn rakennusluvan mukaan on sovitettu ilman, että aiottu käyttö on toteutunut,
b) rakennukseen sisustetaan lisäasunto tai lisää tilaa kaupalle, käsityölle tai teollisuudelle,

c) rakennuksen väri, julkisivun verhous tai katemateriaali vaihtuu tai rakennuksen ulkonäköä muutetaan merkittävästi muulla tavalla.

Ensimmäisen kohdan 3 c koskee vain, jos rakennus sijaitsee alueella, jota koskee yksityiskohtainen kaava.

Lisäksi on poikkeuksia rakennusluvan velvollisuudesta.

Okei, sitten tiedän! Kiitos kaikesta avusta!!!

Rakennusluvan osalta, kun luen Lidköpingskunnan verkkosivuilta, ei ole mitään tekstiä, joka sanoisi, että minun täytyy hakea rakennuslupa kantavan seinän muuttamiseen.

Nyt on kulunut melkein tarkalleen kaksi vuotta viimeisestä viestistä, miten meni? Tuliko siitä mitään lamellipalkkia?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.