Olemme juuri aloittaneet yhden kerroksen talomme kellarikerroksen remontoinnin. Olemme tilanteessa, että haluamme poistaa 370 cm pitkän kantavan seinän.
Olen katsonut XL byggin taulukkoa, mutta se on 1 1/2 -kerroksisille taloille, ja siellä tulee ilmi, että 4 metriä pitkä liimapuupalkki, jonka mitat ovat 115x315, riittää. Mutta pohdin, voinko saada sen korkeuden alemmaksi, koska meillä on vain ullakko.
Olemme juuri aloittaneet kellarillisen yksikerroksisen talomme remontin. Olemme tilanteessa, jossa haluamme poistaa 370 cm pitkän sydänseinän.
Olen tarkistanut XL byggin taulukon, mutta se on 1 1/2 kerroksisille taloille, ja sen mukaan 4 m pitkä ja mitoiltaan 115x315 liimapuupalkki riittää. Mutta pohdin, voisinko alentaa sen korkeutta, koska minulla on vain ullakko.
Kattoristikot ovat noin 120 cc etäisyydellä.
Kiitollinen vastauksista.
Yst. terv. Kalle
Asenna muuten IPE200 teräspalkki, se kestää helposti, meillä on yli 4 m pitkä sellainen meidän 1 1/2 kerroksisessa talossa, joten 3,7 m menee helposti.
Okei, se kuulostaa hyvältä. Minulla on vain yksikerroksinen, joten ehkä voisi valita pienemmän koon päästäkseni halvemmalla. Mitä teillä on pilareina?
En ole 100% varma, mutta luulen, että ne ovat kaksinkertainen 95x45, jotka ovat noin 100 mm välein, ja yläpuolella on 95x45 vahvikutus, johon palkki nojaa. Olen hieman epäselvä, koska palkki nojaa meidän kantavaan seinään ja en ole täysin selvillä siitä, miltä se näyttää sisältä.
Okei, mutta jos ostan liimapuupalkin 90x90 ja laitan teräspalkin sen päälle, sen pitäisi kestää, olettaisin. Ajattelin kiinnittää pylväät sekä ulkoseinään että savupiippuun.
115x315 liimapuupalkin voi korvata 190x270:lla menettämättä kantokykyä. IPE 200 on samalla alueella. Kun se on peitetty koolauksilla ja kipsillä palosuojauksen vuoksi, ei se kuitenkaan merkittävästi madallu. Lisäksi on aina ongelmallista yhdistää teräspalkki puupilareihin. Jos uskot, että 115x315 on ylimitoitettu, on tämä helppo vahvistaa.
115x315 liimapuupalkin voi korvata 190x270 ilman kantavuuden menettämistä. IPE 200 on samassa luokassa. Kun se on verhoiltu palosuojauksen vuoksi rankoja ja kipsiä käyttäen, sen korkeus ei kuitenkaan merkittävästi pienene. Lisäksi teräspalkin yhdistäminen puupylväisiin on aina ongelmallista. Jos uskot, että 115x315 on ylimitoitettu, tämä on helppo tarkistaa.
Miten mukavaa, että juuri sinä halusit vastata
Olen nähnyt muita viestejä, joissa olet vastannut, että sinulla on paljon kokemusta ja tietoa melkein kaikesta.
Puu on oikeastaan enemmän mieleeni. Sen sijaan on tullut pieni muutos. Vaimo haluaa keittiökaapit juuri siihen kohtaan, missä palkki menee, joten nyt ajattelemme sijoittaa sen ullakolle ja kiinnittää sen alas 45x45 rangoilla kummallekin puolelle kattokannattimia. Mahdollisesti liimapuu pylväs ulkoseinään, vasaravyön alle, jos pylväs osuu 60-kentän keskelle. Sitten pylväs tiilipadan viereen. Sillä ei voi kiinnittää liimapalkkia savupiippuun?
Mutta oudointa on se, että kyseessä on ristikko, mutta kun talo rakennettiin, seinään makuuhuoneen ja olohuoneen väliin valmisteltiin rautapalkki, jos haluaisi avata tilaa. Mutta en ymmärrä tarkoitusta, kun kyseessä ovat itsensä kantavat kattotuolit. Muut "sydänseinän" rankat ovat 3"x2" ollakseen tarkkoja.
Ehkä sinulla on hyvä selitys sille, miksi näin on tehty rangoin ja rautapalkein ristikkojen kanssa?
Seinä, joka pitäisi purkaa, on makuuhuone 1:n ja olohuoneen välissä. Se on jo kannatettu kahden pylvään avulla, joista toinen sijoittuu keskelle keittiön tasoa. Lisäksi toivomus olisi avata tiilipataan asti. Eli noin 70 cm lisää.
Talo on vuodelta 1966, betonilaatan ja puulattian päällä. Tiilillä muurattu harjakattokorkeuteen asti.
Ulkoseinät on tehty 2"x4" rangoin, sisäpuolella 15 mm lastulevyillä
Raakapontti ulko- ja sisäkattoon.
Tässä on kaksi piirustusta. Yksi kattotuoleista ja yksi yleiskuva pohjapiirroksesta. Ja sitten vähän huonoja kuvia purkamisen jälkeen. Toivon hyviä neuvoja. Terveisin Kalle
Ei, et saa kiinnittää mitään savupiippuun. Riippumatta siitä, mihin korkeuteen asetat liimapuupalkin, sillä täytyy olla kunnolliset tuet, jotka kantavat kuormat alas, mieluiten liimapuupylväinä, jos ne saavat hieman pituutta. Jos asetat palkin ullakolle, sinun tulisi käyttää kunnon teräskappaleita kiinnittääksesi "riippuvia" rakennusosia. Teräs kestää vetovoimat paljon paremmin kuin puu. Kysymys onkin, tarvitsetko liimapuupalkkia? Kun katson kattotuolipiirustusta, mielestäni mitat ovat hieman vaatimattomia ottaen huomioon suuri jänneväli ja nykypäivän lumikuormat. On syytä muistaa, että lumikuorman perusarvo on Lidköpingin seudulla kaksinkertaistunut vuodesta 1966. Siksi minusta on järkevää ottaa huomioon keskiseinämä tai palkki talon keskelle. Teräspalkki, joka on olohuoneen ja viereisen makuuhuoneen välillä, ei itse asiassa näy piirustuksessa. Rakentaja on jostain syystä katsonut, että se on tarpeellinen.
Kun mietitte sopivia sijoituksia pylväille ja palkeille, muistakaa, että kahden kattotuolin välissä ei itse asiassa tarvita tukea. On siis mahdollista tehdä "aukko", jos se helpottaa suunnittelua.
Ei, et saa kiinnittää mitään savupiippuun. Riippumatta siitä, mihin kohtaan asetat liimapuupalkin, sen on oltava kunnollisesti tuettu, mieluiten liimapuu pylväiden avulla, jos ne voivat olla hieman pidempiä. Jos asetat palkin ullakolle, sinun tulisi käyttää tukevia teräskiinnikkeitä "roikkuvien" rakennusosien kiinnittämiseen. Teräs kestää vetovoimia paljon paremmin kuin puu. Kysymys kuuluu, tarvitsetko ylipäätään liimapuupalkkia? Kun katson kattotuolipiirrosta, mielestäni mitat ovat hieman heikot ottaen huomioon suuri jänneväli ja nykyiset lumikuormat. On hyvä muistaa, että lumikuorman perusarvo Lidköpingin alueella on kaksinkertaistunut vuodesta 1966. Siksi mielestäni on viisasta laskea talon keskelle tukiseinä tai palkki. Teräspalkkia, joka on olohuoneen ja viereisen makuuhuoneen välillä, ei ole itse asiassa piirustuksessa. Se on rakennusliikkeen oma arvio, että se on tarpeen.
Kun mietitte sopivia pylväiden ja palkkien sijoituspaikkoja, muistakaa, että kahden kattotuolin välillä ei oikeastaan tarvita tukea. Voitte siis tehdä "katkoksen", jos se helpottaa suunnitteluaan.
Kiitos paljon vastauksista! Ne auttavat minua erittäin paljon!
Mutta lisää kysymyksiä tulee.
Kysymys 1
Voinko yhdistää 5-6 kappaletta 220x45 palkkeja ja käyttää niitä kantavana rakenteena pitkän kantavan rakenteen sijaan? Lähinnä siksi, että ne on helpompi saada ylös ullakolle.
Kysymys 2
Aion tehdä kaksi kantavaa rakennetta, yhden kummallekin puolelle savupiippua, kuten ehkä olet nähnyt kuvissa. Toinen on lyhyempi kantava rakenne, noin 130 cm, mutta kahdelle kattotuolille. Mitä mittoja suosittelet liimapuu siihen?
Kysymys 3
Pitkän kantavan rakenteen alla oleva liimapuu pylväs tulee kellarin seinälle, joka on tehty tiilestä. Kestääkö tiiliseinä nämä kuormat? (Se on takka takkahuoneessa, johon pylväs osuu)
Kysymys 4
Kuinka monta ruuvia per teräskiinnike ja kuinka monta kiinnikettä per kattotuoli pitäisi olla?
Kysymys 5
Tämä, että kaksi kattotuolia ei tarvitse tukea, vaan voi tehdä katkoksen.
Tarkoitatko esimerkiksi lyhyttä kantavaa rakennetta savupiipun luona? Siinä on kaksi kattotuolia, jotka ovat siinä, missä seinä pitää purkaa. Riittääkö silloin laittaa esimerkiksi yksi liimapuu pylväs savupiipun vieressä olevan kattotuolin alle ja jättää toinen tukematta?
Vai tarkoitatko, että sen sijaan että ostaisi pitkän liimapuu palkin, joka ulottuu savupiipun ohi ja eteenpäin lyhyen kantavan rakenteen ohi, voi jakaa sen kahdeksi, kuten olen suunnitellut? Luulen, että tarkoitat jälkimmäistä.
Kysymys 6
Minkä kokoiset mitat ovat sopivat pitkälle liimapuu palkille?
Ensin täytyy päättää, minkä kuorman kattorakenteista ottaa huomioon. Mielestäni on kohtuullista olettaa, että puolet kattorakenteen kuormasta kohdistuu kantavaan seinään. Tämä on varmasti liioiteltua, mutta se edustaa eräänlaista maksimirajaa, jota voi aina puolustaa. Tarkasteltuani kattorakenteiden mittoja tulen siihen tulokseen, että jokainen kattorakenne edustaa pistekuormaa noin 20 kN (20 kilonewtonia on hieman yli 2000 kg). Keskipalkin mitat riippuvat täysin siitä, kuinka pitkä sen pitää olla, eli kuinka monta kattorakennetta se kantaa, mutta periaatteessa on välttämätöntä käyttää liimapuuta. Parasta on, jos merkitset pohjapiirrokseen, missä kattorakenteet sijaitsevat ja missä et halua palkkia.
(Tarkoitan, että kirjoitin väärin edellisessä viestissä. Lyhyt seinä, jonka haluamme purkaa, niin sen yläpuolella on vain yksi kattotuoli, joka kärsii.)
Okei. Olen piirtänyt vähän viivoja paintissa siihen kohtaan, mihin haluan tuen. Pienen aukon kohdalla toivon, että voidaan välttää liimapuu-pilarin asettaminen ja antaa kahden kattotuolin kummallakin puolella siitä (kattotuoli 5), jonka on kannateltava, ottaa painon vastaan liimapuu-palkin avulla. Kattotuoli numero 6:lla on rinnakkainen seinä alapuolella. Kuitenkin haluamme poistaa pariovet ja avata noin metrin lisää. Joten en tiedä, kuinka paljon se auttaa, jos se on rinnakkainen seinä. Ja kattotuoli numero 4 saa liimapuu-pilarin alle.
Sitten on savupiipusta ulos tölkkä, joka on tehty sinibetonilaattoista, noin 100 mm paksu ja noin 400x400 mm suuri. Ne ovat koko yhdellä pitkällä puolella ja ulottuvat muurista siipimäisesti noin 100 mm. Mietin, miksi ne on tehty niin, ja voiko ne poistaa? Ovatko ne lämmöneristystä varten? Näet siivin aiemmassa pohjapiirroksessa, jonka lähetin.
Kiitos, että osallistut, tämä auttaa meitä valtavasti!
Miten pohjaratkaisu on nyt
Miten haluamme sen olevan
Tämä on hieman hankala tapa kommunikoida. Se olisi ollut äärettömän paljon helpompaa, jos olisimme voineet istua alas yhdessä... Takakannattimien kuormat voidaan hoitaa joko pylväillä tai palkeilla. Pylväitä ja palkkeja voidaan siirtää sivusuunnassa ilman suurempia seurauksia. Uskon, että teille olisi hyötyä jostakin, jolla on asiantuntemusta alalla, jos voitte neuvoa konkreettisesti.
Ymmärrän sinua täysin. Mutta otan yhteyttä yhteen vanhoista työnjohtajistani, joka on melko perehtynyt tähän. Nyt olen ainakin yrittänyt itsenäisesti hakea tietoa.
Mutta jotta voisin tuoda hänelle jotain materiaalia, josta voimme lähteä liikkeelle, olen käyttänyt rakentamisen kuvausten mitoitustyökaluja. Kuitenkin pystyin valitsemaan vain 1 1/2 talon. Joten valitsin sen ja että toinen kerros oli sisustamaton. Sitten sain selville, että voisin käyttää 90x315mm liimapuupalkkia hyötykäyttöasteella 42%. Ja 90x90mm liimapuupilaria hyötykäyttöasteella 24%. Katsotaan, mitä hänellä on sanottavaa, mutta tunnen oloni varmaksi tämän kanssa. Olen myös tehnyt uuden piirustuksen paint-ohjelmalla, jonka otan mukaan tukimateriaaliksi.
Tuhannet kiitokset avusta, se on ollut kultaakin arvokkaampi!
Jänneväli on tärkeä muuttuja, kun lasketaan palkin mittoja. Tasaisesti kuormitetussa palkissa, joka lepää kahden tuen päällä, vääntömomentti (joka vaikuttaa taipumiseen) kasvaa jännevälin neliössä. Kaksimetriseen palkkiin vaikuttaa siis neljä kertaa suurempi vääntömomentti kuin yksimetristä palkkia.
Murtoholvin vieressä oleva 3,8 m pitkä tila (jossa sinulla on teräspalkki tänään) tarvitsee 90x315 mm liimapuupalkin, edellyttäen että sitä tukee liimapuupilari murtoholvin vieressä. Tämä palkki voi sijaita siinä, missä teräspalkki sijaitsee tänään, mutta se voidaan siirtää myös murtoholvin toiseen kulmaan, jos se saa riittävän tuen ulkoseinästä. (Ehkä tyhmää muuttaa tätä, mutta se on mahdollista.)
1,3 m pitkän tilan voit hoitaa 90x225 mm liimapuupalkilla, joka tarvitsee myös tuen pilarilta murtoholvin vieressä. Tarkista nuohoojalta, mitä paloturvallisuuseristystä tilanteessasi tarvitaan.
Rakennustyyppi, jota olet käyttänyt esikuvana käytettäessä rakennuskuvaukset ohjelmaa, on itse asiassa aivan erilaisilla edellytyksillä kuin talosi, mutta aiheuttaa kuitenkin suurin piirtein samanlaiset kuormat.
Lidköping on erittäin mukava kaupunki, jolla on hieno keskusta, jota muiden kaupunkien tulisi kadehtia. Ja useita mukavia kahviloita.
Okei, mutta voinko vaihtaa 90x225 kokoisen liimapuupalkin 66x315 kokoiseen? Tuo mitta löytyy paikallisesta Byggmaxista.
Kirjoitat, että tarvitsen vain liimapuupilarin uunin viereen pitkälle palkille. Tarvitaanko pylvästä ulkoseinään? Tosin kattotuoli on ulkoseinän päällä. Ja ajattelin laittaa liimapuupalkkini ulkoseinän kattotuolin päälle, joten ehkä sitä ei tarvita?
Lyhyelle sanot, että riittää, että on yksi uunin vieressä myös. Mutta se johtuu siitä, että kun olen asentanut seinäni 95x45 koolla, kattotuoli, joka menee yli, saa tukea, mikä puolestaan antaa tukea palkilleni, jonka aion asettaa. Oletan, että näin tarkoitat. Haluan vain olla täysin varma ja tarkistaa uudelleen, että ymmärrän kaiken oikein
Tuntekit Lidköpingin niin hyvin? Olemme erittäin tyytyväisiä tähän kaupunkiin. Tosin talvella hieman tylsää, mutta kesät korvaavat sen! Mukavaa olla lähellä järveä.
Viimeksi muokattu:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.