41 443 lukukertaa ·
19 vastausta
41k lukukertaa
19 vastausta
Apua lattian kanssa hiekalla!
Sivu 1 / 2
Hei!
Minä ja tyttöystäväni olemme ostaneet 70 m2:n asunnon ja 2 viikon päästä saamme avaimet ja aloitamme heti remontin.
Kun olimme asunnossa, huomasimme, että lattia kallistui useissa paikoissa ja sen jälkeen tein hieman tutkimusta ja sain selville, että talon rakennusajankohtana betonilattia tasoitettiin hiekalla. Ajan myötä se voi painua joillakin kovasti kulutetuilla alueilla, kuten kynnyksillä, keittiössä jne.
Olohuoneessa on parkettilattia, muualla asunnossa on linoleumimatot.
Haluamme asentaa yhden tyyppisen lattian koko asuntoon, ilman kynnyksiä (jotta huoneet sulautuvat yhteen).
Olen kuullut, että tämä onnistuu vain, jos valitsee laminaattilattian, koska puulattia liikkuu vuodenaikojen mukaan.
Kun puhuin lattia-asentajan kanssa, hän suositteli valitsemaan parkettilattian, koska aiomme joka tapauksessa poistaa kaiken lattian ja tasoittaa hiekan.
Mutta koska haluamme tumman pähkinäpuun lattian, se maksaa vähintään 450 kr/m2.
Jos valitsemme lastulevyn ja pähkinäpuulaminoidun lattian, kokonaiskustannukset olisivat noin 250 kr/m2.
Nyt kysymyksiini..
1. Miten työmenetelmä etenee, jos valitsen hiekka tasoittamiseen, lastulevyn ja laminaatin, mitä pitäisi seistä tasoittaessa jne.?
2. Kuinka paksu lastulevy tulisi käyttää?
3. Miten toimin oviaukoissa? (Olen kuullut, että hiekka tasoitetaan vain huone kerrallaan).
4. Miten varmistaa, ettei hiekka puskeudu seinien vierustoille?
Lisäksi mietin mitä te muut olisitte valinneet, laminaatin vai parketin?
Kuinka paljon parketin valinta nostaisi myyntiarvoa?
Kiitollinen kaikesta avusta mitä voin saada / Marc
Minä ja tyttöystäväni olemme ostaneet 70 m2:n asunnon ja 2 viikon päästä saamme avaimet ja aloitamme heti remontin.
Kun olimme asunnossa, huomasimme, että lattia kallistui useissa paikoissa ja sen jälkeen tein hieman tutkimusta ja sain selville, että talon rakennusajankohtana betonilattia tasoitettiin hiekalla. Ajan myötä se voi painua joillakin kovasti kulutetuilla alueilla, kuten kynnyksillä, keittiössä jne.
Olohuoneessa on parkettilattia, muualla asunnossa on linoleumimatot.
Haluamme asentaa yhden tyyppisen lattian koko asuntoon, ilman kynnyksiä (jotta huoneet sulautuvat yhteen).
Olen kuullut, että tämä onnistuu vain, jos valitsee laminaattilattian, koska puulattia liikkuu vuodenaikojen mukaan.
Kun puhuin lattia-asentajan kanssa, hän suositteli valitsemaan parkettilattian, koska aiomme joka tapauksessa poistaa kaiken lattian ja tasoittaa hiekan.
Mutta koska haluamme tumman pähkinäpuun lattian, se maksaa vähintään 450 kr/m2.
Jos valitsemme lastulevyn ja pähkinäpuulaminoidun lattian, kokonaiskustannukset olisivat noin 250 kr/m2.
Nyt kysymyksiini..
1. Miten työmenetelmä etenee, jos valitsen hiekka tasoittamiseen, lastulevyn ja laminaatin, mitä pitäisi seistä tasoittaessa jne.?
2. Kuinka paksu lastulevy tulisi käyttää?
3. Miten toimin oviaukoissa? (Olen kuullut, että hiekka tasoitetaan vain huone kerrallaan).
4. Miten varmistaa, ettei hiekka puskeudu seinien vierustoille?
Lisäksi mietin mitä te muut olisitte valinneet, laminaatin vai parketin?
Kuinka paljon parketin valinta nostaisi myyntiarvoa?
Kiitollinen kaikesta avusta mitä voin saada / Marc
1. Olen itse vaihtanut kaikki lattiat sekä alustan alas betoniholviin asti. Minulla oli rappaus kaasubetonin päällä, joka oli alkanut murentua, joten sama vaikutus kuin mitä nyt olet saanut. Tiedän, että suurella vuokrataloalueella oli sama lattiatyyppi, ns. miljoonaprojekti. Kuten on sanottu, kaikki hiekka on poistettu ja lattiat on suoristettu uudelleen alusta alkaen saadakseen ne kuntoon.
Hei!
Olen äskettäin remontoitunut olohuoneen vuodelta 1963, jossa oli aaltoileva parkettilattia. Syynä tähän oli se, että lattia oli kelluva, hiekan päällä, mutta kiilat seinien ympärillä pysyivät paikallaan... Oli hieman puuhastelua purkaa vanha lattia rikkomatta/hämmentämättä hiekkaa. Se mitä tein, oli purkaa 3-4 riviä vanhaa lattiaa, tasoittaa hiekka ristilaserilla, laittaa 3 mm vaahtomuovi, uutta lattiaa sisään, purkaa muutama rivi lisää, uutta lattiaa jne.
Sinun täytyy liittää kaikkiin oviin, koska puu on elävä materiaali. On olemassa tyylikkäitä siirtymiä puusta.
Sinun tulisi ehdottomasti panostaa massiiviseen puulattiaan, 14-15 mm. Tämä nostaa asuntosi arvoa.
Olin hetken aikaa ajatellut lapioida kaiken hiekan pois ja asentaa uudet eristeet, mutta hylkäsin sen projektin. Syynä siihen, että hiekka on lattian alla, on se, että se oli siihen aikaan paras tapa vaimentaa askelääniä alakerran naapuriin.
Milloin talosi on rakennettu? Millaiset lattiat ovat tänä päivänä kaikissa huoneissa? Onko sinulla naapuri alapuolellasi? Mitä maksaa lattialastulevy per m²?
Olen äskettäin remontoitunut olohuoneen vuodelta 1963, jossa oli aaltoileva parkettilattia. Syynä tähän oli se, että lattia oli kelluva, hiekan päällä, mutta kiilat seinien ympärillä pysyivät paikallaan... Oli hieman puuhastelua purkaa vanha lattia rikkomatta/hämmentämättä hiekkaa. Se mitä tein, oli purkaa 3-4 riviä vanhaa lattiaa, tasoittaa hiekka ristilaserilla, laittaa 3 mm vaahtomuovi, uutta lattiaa sisään, purkaa muutama rivi lisää, uutta lattiaa jne.
Sinun täytyy liittää kaikkiin oviin, koska puu on elävä materiaali. On olemassa tyylikkäitä siirtymiä puusta.
Sinun tulisi ehdottomasti panostaa massiiviseen puulattiaan, 14-15 mm. Tämä nostaa asuntosi arvoa.
Olin hetken aikaa ajatellut lapioida kaiken hiekan pois ja asentaa uudet eristeet, mutta hylkäsin sen projektin. Syynä siihen, että hiekka on lattian alla, on se, että se oli siihen aikaan paras tapa vaimentaa askelääniä alakerran naapuriin.
Milloin talosi on rakennettu? Millaiset lattiat ovat tänä päivänä kaikissa huoneissa? Onko sinulla naapuri alapuolellasi? Mitä maksaa lattialastulevy per m²?
Kiitos vastauksista.
Olen laskenut 22 mm lattialastulevyn hinnaksi noin 60-70 kr/m2, kosteussulun, askelten ääntä vaimentavan maton sekä laminattilattian K-raudasta hintaan 149 kr/m2.
Yhteensä noin 250 kr/m2: 75 m2:lle se on siis 18750.
Parketin osalta, 450 kr/m2, se on 33350, eli lähes kaksinkertainen.
Jos valitsen laminaatin ja varmistan, että alusta tehdään hyvin, seuraava ostaja voi halutessaan joko pitää lattian tai poistaa sen ja myydä sen blocketissa (helppo purkaa) ja asentaa uuden.
Naapurini on alhaalla, joten lattia ei tule olemaan kylmä.
Talo on rakennettu vuonna 1958, eli ei mikään miljoonaprojekti.
Kaikissa huoneissa, paitsi olohuoneessa, on linoleumimatot.
Ystävällisin terveisin/ Marc
Olen laskenut 22 mm lattialastulevyn hinnaksi noin 60-70 kr/m2, kosteussulun, askelten ääntä vaimentavan maton sekä laminattilattian K-raudasta hintaan 149 kr/m2.
Yhteensä noin 250 kr/m2: 75 m2:lle se on siis 18750.
Parketin osalta, 450 kr/m2, se on 33350, eli lähes kaksinkertainen.
Jos valitsen laminaatin ja varmistan, että alusta tehdään hyvin, seuraava ostaja voi halutessaan joko pitää lattian tai poistaa sen ja myydä sen blocketissa (helppo purkaa) ja asentaa uuden.
Naapurini on alhaalla, joten lattia ei tule olemaan kylmä.
Talo on rakennettu vuonna 1958, eli ei mikään miljoonaprojekti.
Kaikissa huoneissa, paitsi olohuoneessa, on linoleumimatot.
Ystävällisin terveisin/ Marc
Hei!
Vuosiluvussa oli hieman virhe viestissäni (1963 koski jotain ihan muuta...) taloni on rakennettu 59-60. Luulisin, että sinulla on sama järjestely kuin minulla, eli hiekkaa olohuoneessa ja valettu kerros lattiarakenteessa muissa huoneissa, jotta lattiat ovat samalla tasolla asunnossa.
En ajatellut alhaalta tulevaa kylmyyttä, vaan sitä, kuinka tärkeää on säilyttää hiekka, jotta se ei häiritse alakerran naapuria, stereot (tosin SD-tyynyt), juhlat jne. En tiedä, mitä voisi tapahtua, jos alakerran naapuri alkaa valittaa ja käy ilmi, että olet poistanut hiekan etkä korvannut sitä materiaalilla, jolla on vastaava toiminto. Et voi olettaa, että lattiarakenne on tasainen, kun remontoidessani näin lattian, siinä oli paljon epätasaisuuksia (pieni kuumaisema).
En voi korostaa tarpeeksi, kuinka paljon mukavampaa on "oikea" parkettilattia verrattuna laminaattiin. Mieti, miten voit taloudellisesti toteuttaa "oikean" lattian. Tee remontti vaiheittain, tee seinät, katto jne., ja sitten lattia (olohuone tehdään suoraan).
Oletan, että olet katsonut muita "lattia" ketjuja ja uskallan melkein luvata, että enemmistö kannattaa "oikeaa" parkettia.
Vuosiluvussa oli hieman virhe viestissäni (1963 koski jotain ihan muuta...) taloni on rakennettu 59-60. Luulisin, että sinulla on sama järjestely kuin minulla, eli hiekkaa olohuoneessa ja valettu kerros lattiarakenteessa muissa huoneissa, jotta lattiat ovat samalla tasolla asunnossa.
En ajatellut alhaalta tulevaa kylmyyttä, vaan sitä, kuinka tärkeää on säilyttää hiekka, jotta se ei häiritse alakerran naapuria, stereot (tosin SD-tyynyt), juhlat jne. En tiedä, mitä voisi tapahtua, jos alakerran naapuri alkaa valittaa ja käy ilmi, että olet poistanut hiekan etkä korvannut sitä materiaalilla, jolla on vastaava toiminto. Et voi olettaa, että lattiarakenne on tasainen, kun remontoidessani näin lattian, siinä oli paljon epätasaisuuksia (pieni kuumaisema).
En voi korostaa tarpeeksi, kuinka paljon mukavampaa on "oikea" parkettilattia verrattuna laminaattiin. Mieti, miten voit taloudellisesti toteuttaa "oikean" lattian. Tee remontti vaiheittain, tee seinät, katto jne., ja sitten lattia (olohuone tehdään suoraan).
Oletan, että olet katsonut muita "lattia" ketjuja ja uskallan melkein luvata, että enemmistö kannattaa "oikeaa" parkettia.
voisitko kuvitella tämän järjestelmän ja poistaa kaiken hiekan?
http://www.swedspan.se/websites/swedspan/sd_page/20/1/index.php
http://www.swedspan.se/websites/swedspan/sd_page/20/1/index.php
En ymmärrä, miksi pitäisi käyttää monta tuhatta tähän. Se on vain, että poistetaan roskat ja asennetaan uusi lattia. Kiilat alle kantavuuden ja suoruuden saamiseksi. Tehty päivässä. Sitten liimataan lastulevy päälle. Voi asentaa lattialämmityksen, jos haluaa.byggare henke sanoi:
Jäsen
· Västragötaland
· 870 viestiä
Tässä näyttää sekoittuvan hieman lämmöneristys ja äänieristys. Ääntä vaimennetaan pakottamalla se kulkemaan materiaalien läpi, joilla on korkea tiheys, raskaat materiaalit kuten hiekka, kipsi, lattialastulevy jne.hokanp sanoi:
On oikeastaan vain kaksi tai kolme hyvää tapaa tehdä hiekkalattia:
1. Laittaa se uudelleen ja jatkaa hiekan käyttöä, mutta tehdä se uudelleen ja kohdistaa/tasata hiekka niin, että se on hyvä ja laittaa lastulevy päälle. Klassinen kelluva lattia.
2. Poistaa hiekka ja valaa lattia sopivalla materiaalilla. Esimerkiksi lattianpäällyste, jos hiekkakerros on ohut, tai tavallinen betoni, jos sitä on paljon. Lattia tasataan laastissa tai tasoitteella ja uusi lattia asetetaan suoraan betonin päälle muovi/vaahto välissä.
3. Lisäksi on olemassa useita erilaisia järjestelmiä, jotka perustuvat etäisyyksiin lattialastulevyn alla, jota pidetään "jaloilla" tyhjän tilan päällä. Näissä järjestelmissä on erilaisia askeläänieristäviä mattoja tai vastaavia, jotka toimivat.
Miksi ei vain rakentaa kehikkoa? No, se tehdään yleensä alakerrassa tai omakotitalossa, jos ei tarvitse ottaa niin paljon huomioon, että alakerran naapuri voi häiriintyä askeläänistä. Tai jos omistaa koko talon ja muokkaa kaikki asunnot niin, ettei väliä, jos ääni kuuluu kerrosten välillä. Kuten TS remontoi asuntoa keskellä taloa ja luopuu äänieristyksestä, voi varmasti saada taloyhtiön tuomitsemaan remontin, jos valituksia tulee jälkikäteen.
On myös mainittava, että kyseessä on hyvin pieni asunto, joten olisi varmasti halvempaa tehdä se oikein joka tapauksessa.
Olen asentanut välipohjani ja istun sen alla koko päivän, koska toimistoni on kellarissa. Voin taata, että se on äänetön. Olen käyttänyt lattiapäällyslevyjä koolauksessa, mutta sen kirjoitin aiemmin. Kirjoitin myös tämän: Minulla on tietoa henkilöltä, joka rakensi näitä lattioita 60- ja 70-luvuilla uusiin taloihin, yhteensä noin 40 vuoden kokemus. On olemassa joitakin niksejä, joita voi käyttää. Myös eristys on ääntä vaimentava toimenpide.