Hei!
Olen eristämässä autotallia, paloluokka EI30 ulkoseinissä ja katossa.
Olen kiinnittänyt ensimmäisen kerroksen kipsilevyjä autotallin kattoon pitkittäissuunnassa ja käyttänyt PB100-profiileja lyhytsaumoissa. Nyt pitäisi asentaa toinen kerros kipsilevyjä ristiin ensimmäisen kerroksen päälle. Mietin, tarvitseeko koko ulkokerroksen pitkänsivun alle asentaa Pb100-profiilit. Se lepää kuitenkin sisemmän kerroksen päällä ja kiinnitetään ruuveilla cc30-kohtiin, joten se vaikuttaa tarpeettomalta.. Olen hakenut tietoa, mutta en ole täysin ymmärtänyt, koska eri lähteissä kerrotaan eri asioita tai sitten olen itse ymmärtänyt väärin.
Molemmat kerrokset täysiruuvataan.
"HUOM! Paloluokassa EI 30 kahdella 12,5 mm Gyproc-kipsilevyllä vaaditaan, että molemmat levytä on täysiruuvattu sekä että sisemmän kerroksen levyt asennetaan harvaprofiileja pitkin c 300 mm ja levyjen lyhytsivut tuetaan Plåtband PB 100:lla.
Gyproc-Monteringshandbok kap7.pdf Sivu 154
(Yllä: Tulkitse, että vain sisempi kerros tuetaan lyhytsivuilla.)
"HUOM! Paloluokassa EI 30 ja kahdella Gyproc 12,5 mm kipsilevyllä vaaditaan, että kaikki levyn reunat on tuettava. Levyt asennetaan pitkittäisesti poikki- tai sekundääriprofiileihin c 300 mm ja lyhytsivut tuetaan PB 100:lla."
Gyproc-Monteringshandbok kap2.pdf Sivu 72
(Yllä: Kaikkien levyn reunojen on oltava tuettuja, tarkoittaako tämä, että levyn on levättävä joko harvan, lyhyen profiilin tai toisen levyn päällä? )
"Useita kerroksia
Kaikki saumat siirretään.
Suunnan voi vaihtaa kerroksesta toiseen.
Viimeinen kerros tulee asentaa poikittain alustaan nähden.
Kaikki poikittain asennetut lyhytsivut tulee tukea ja pitkittäisesti asennetut lyhytsivut ulkoisessa levykerroksessa."
Montage av skivor, allmänt - Knauf Danogips
(Yllä: Pitkittäisesti asennetut lyhytsivut ulkoisessa levykerroksessa tuetaan. Ovatko ne tuettuja, jos ne lepäävät toisen levyn päällä vai mitä tässä tarkoitetaan? Lyhytsivu ruuvataanhan poikkiharvaan.)
Anteeksi, jos tämä vaikuttaa hitaalta, mutta olen hieman neuroottinen ja haluan tehdä oikein.
Kiitos avusta ja mukavaa viikonloppua!!