3 530 lukukertaa ·
14 vastausta
4k lukukertaa
14 vastausta
Apua kattoristikoista ja seinän purkamisesta.
Elektroniikkahullu
· hudiksvall
· 176 viestiä
Asumme yksikerroksisessa talossa, jonka on valmistanut hudikhus. Haluan tällä hetkellä purkaa seinän, joka on talon keskellä, mutta tarvitsisin hieman vinkkejä ja neuvoja muilta. Olen itsekin puuseppä.
Olen piirtänyt kuvan, jonka olen liittänyt.
Se on keittiön ja ruokasalin, sekä kpr:n ja ruokasalin välinen seinä, jonka haluan purkaa.
Punaisella piirretty osa pitäisi siis poistaa.
Keittiön kulmaikkunassa, johon olen piirtänyt sinisiä nuolia, on C-teräsprofiili, joka on kooltaan 300x100 ja paksuus on 13 mm.
Siihen kohtaan, johon olen piirtänyt vihreitä nuolia, olen itse asentanut liimapuupalkin ikkunaryhmän yläpuolelle, ja sen koko on 315x140.
Olen liittänyt kuvan kattotuolien rakenteesta, ja vaikuttaa siltä, että ne kattotuolit ovat kantavia, eikö totta?
Jos kattotuolit ovat kantavia, en usko, että palkkien kantaminen on mikään ongelma.
Kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita!
Olen piirtänyt kuvan, jonka olen liittänyt.
Se on keittiön ja ruokasalin, sekä kpr:n ja ruokasalin välinen seinä, jonka haluan purkaa.
Punaisella piirretty osa pitäisi siis poistaa.
Keittiön kulmaikkunassa, johon olen piirtänyt sinisiä nuolia, on C-teräsprofiili, joka on kooltaan 300x100 ja paksuus on 13 mm.
Siihen kohtaan, johon olen piirtänyt vihreitä nuolia, olen itse asentanut liimapuupalkin ikkunaryhmän yläpuolelle, ja sen koko on 315x140.
Olen liittänyt kuvan kattotuolien rakenteesta, ja vaikuttaa siltä, että ne kattotuolit ovat kantavia, eikö totta?
Jos kattotuolit ovat kantavia, en usko, että palkkien kantaminen on mikään ongelma.
Kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita!
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ei, niiden ei pitäisi olla kantavia. Varmuuden vuoksi voit tarkistaa kattotuolin osien mitat. Teoreettisesti voisi olla valittu kattotuoli, joka on tarkoitettu pienemmälle lumikuormalle. Sinun tapauksessasi lumivyöhyke 3 ja 8 m jänneväli, yläkehän tulisi olla 45x195 ja alakehän 45x170. Muut tuet tulisi olla 45x145. Puulaji C 24. Kaikki Träguiden-taulukon mukaan W-kattotuoli 27 astetta varten.
Elektroniikkahullu
· hudiksvall
· 176 viestiä
Okei, kiitos vastauksesta! Tarkistan sen, kun tulen kotiin. Mutta muistan, että alarungon ja ylärungon mitat ovat kuitenkin suuremmat.J justusandersson sanoi:Ei, niiden ei pitäisi olla kantavia. Varmuuden vuoksi voit tarkistaa kattoristikon osien mitat. Teoreettisesti olisi voitu valita kattoristikko, joka on tarkoitettu alhaisemmalle lumikuormalle. Sinun tapauksessasi lumivyöhyke 3:lla ja 8 m jännevälillä ylärungon tulisi olla 45x195 ja alarungon 45x170. Muut tuet tulisi olla 45x145. Puulajiluokka C 24. Kaikki puuohjeen taulukon mukaan W-kattoristikko 27 astetta.
Elektroniikkahullu
· hudiksvall
· 176 viestiä
Hmm, yläpuomin mitat ovat 45x195, alapuomin mitat ovat 45x220. Yksi tuki seinän ulkoreunaa vasten on 45x120 ja sisempi tuki on 45x70. Mitä mieltä tästä?J justusandersson sanoi:Ei, niiden ei pitäisi olla kantavia. Varmuuden vuoksi voit tarkistaa kattotuolin osien mitat. Teoreettisesti voisi olla valittu kattotuoli, joka on tarkoitettu pienemmälle lumikuormalle. Sinun tapauksessa lumialueella 3 ja 8 m jännevälillä ylärungon tulisi olla 45x195 ja alarungon 45x170. Muut tuet tulisi olla 45x145. Puulajiluokka C 24. Kaikki puutieto-oppaassa olevan W-kattotuolin 27 astetta taulukon mukaan.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
On melko hankalaa laskea ristikko rakenteita. Tukijalat altistuvat puristus- ja vetojännityksille, joten niiden ei tarvitse olla kovin voimakkaita. Ero metrin mittaisen 45x120:n ja 45x145:n välillä, jotka altistuvat puristukselle, on melko vähäpätöinen. 45x70 on yllättävän heikko siinä tilanteessa, mutta varmasti kantaa.
Elektroniikkahullu
· hudiksvall
· 176 viestiä
Joo niinhän se on, Ja olen samaa mieltä että 45x70 tuntuu vähän heikolta. HmmJ justusandersson sanoi:On melko hankalaa laskea ristikkojärjestelmien kanssa. Tukijalat ovat alttiina puristus- ja vetojännityksille, joten niiden ei tarvitse olla kovin vahvoja. Ero metrin pituisen 45x120 ja 45x145 välillä, jotka ovat puristuksessa, on melko merkityksetön. 45x70 on yllättävän heikko tässä tilanteessa, mutta varmasti kestävä kuitenkin.
Elektroniikkahullu
· hudiksvall
· 176 viestiä
Pitäisikö pystyä vahvistamaan koolauksia noin 45x95 ja naulalevyt oikeastaan?J justusandersson sanoi:On melko monimutkaista laskea ristikkojärjestelmiä. Tukijalat ovat alttiina puristus- ja vetojännityksille, joten niiden ei tarvitse olla kovin kestäviä. Ero metrin pituisen 45x120 ja 45x145, jotka ovat alttiina puristukselle, välillä on melko mitätön. 45x70 on yllättävän heikko tässä tilanteessa, mutta se varmasti kestää.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ehdottomasti.
Elektroniikkahullu
· hudiksvall
· 176 viestiä
Onko täällä joku, joka osaa laskea kattotuoleja? Tai onko siihen jokin ohjelma? Senhän täytyy olla aika yksinkertaista, kunhan vain on kaava.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Staget, joka oli 45x70, on pääasiassa vetoherkkä ja silloin poikkileikkausala on merkityksellinen. Jos ruuvaat kaksi 23x95 lautaa kummallekin puolelle olemassa olevaa stagia sekä ylä- ja alarunkoon, tulos on jopa parempi kuin 45x145. Käytä puulaatua C 24. Muihin osiin ei tarvitse kiinnittää huomiota.
Elektroniikkahullu
· hudiksvall
· 176 viestiä
Okei. Tämä kuulosti huomattavasti helpommalta kuin 45x95 listojen asentaminen ja paljon naulaleikkureita! Okei sinäkin ajattelet, että minun pitäisi kiinnittää ne ala- ja ylärimaan siis? alarimassa minun pitäisi myös joudun liittää samalla tavalla ylhäällä. Missä minun pitäisi liittää se silloin?J justusandersson sanoi:Stagen som var 45x70 är primärt utsatta för dragkrafter och då är det tvärsnittsarean som har betydelse. Om du skruvar två 23x95 brädor på ömse sidor om det befintliga staget samt även i över- och underramarna så blir resultatet t.o.m. bättre än en 45x145. Använd virkeskvalitet C 24. Övriga delar behöver du inte räkna på.
Voinhan myös liimata, se varmasti vahvistaa paljon!
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
En tiedä tarkalleen miltä kattoruudukkosi näyttää. Mutta uusien lautojen pitäisi siis olla hieman pidempiä kuin nykyiset tukipuut, jotta voit ruuvata sekä ylä- että alakehykseen. Koska kuormitus on vetovoima, sinun ei tarvitse liimata. Paine- ja taivutuskuormituksissa tämä on tärkeää.
Elektroniikkahullu
· hudiksvall
· 176 viestiä
Ai sinä tarkoitat vain, että ne, jotka ruuvaan viistotukiin, pitäisi olla pidempiä, jotta voin ruuvata ne ylä- ja alarunkoon?J justusandersson sanoi:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kyllä, ja olemassa olevassa staget.
Klikkaa tästä vastataksesi