Hei. Toivoisin apua tiilikaton ja peltikaton painossa.

Kattomme on 112 m², jossa on kaksikouruinen tiili. Meillä on sisäseinä, joka aiotaan poistaa yläkerrassa. Vanha, taitava kirvesmies sanoi, että jos tiili pysyy paikallaan, minun on vahvistettava sitä, kun seinä poistetaan. Mutta hän sanoi myös, että jos laitan peltikaton, en tarvitse vahvistaa sitä. Voiko se todella olla totta? Hän sanoi, että katto on uskomattoman raskas tiilen ja märän lumen kanssa. Onko olemassa laskelmia eri kattojen painosta?

Toivon vastausta joltakulta, joka ymmärtää tämän. Itse en pysty naulaamaan naulaa ilman, että päätyisin sairaalaan :-[ :'(

En voi kuvitella, että lertegel ja plåttak välistä eroa voisi olla yli 25kg/kvm. Lumikuorma on suurin osa ja sen pitäisi vaikuttaa vähemmän. On selvää, että jos ollaan rajalla, niin snickarn on luultavasti oikeassa. Kysy konstruktööriltä, joka voi laskea vähän sitä.

Hei En tiedä, onko se savitiiliä vai betonia. Liitän kuvan katossa olevasta säännöstä ja kuten näet, siellä on ollut huoneen seinä, loput on niin kutsuttua kattovinttiä, jonka on tarkoitus rakentaa isommaksi huoneeksi.

• Rakennustyö kattotilassa, osittainen seinä avoimina katto- ja seinärakenteineen. Valo tulee oikealta ikkunasta, puisia levyjä nojaa seinää vasten.
Luulen, että puuseppä ottaa analyysissään huomioon, että jos katto on peltikatto, lumi ei tartu siihen yhtä helposti. Suurin osa lumesta putoaa alas. Joten kyse on sekä pienemmästä rakenteellisesta kuormituksesta kattomateriaalista että lumesta.

En usko, että tämän vaikutuksen kanssa voi laskea, kun mitoitetaan kattoa. Ei ole mitään takeita siitä, ettei paljon lunta voi joka tapauksessa kertyä tietynlaisissa sääolosuhteissa.

Kustannuksiltaan on todennäköisesti halvempaa vahvistaa kattoa kuin vaihtaa se. Mutta se riippuu tietenkin siitä, miten katto pitää vahvistaa, sillä vahvistus voi pahimmassa tapauksessa tarkoittaa koko katon purkamista ja "aloittamista alusta". Mutta niin huonosti sen ei pitäisi olla.

Hei

Huomasin suunnitelmasi avata "kattvinden", myös minulla on samanlaiset suunnitelmat. Kuitenkin usein tämän tyyppinen seinä kuuluu kattoristikon rakenteeseen, olen juuri käynyt tämän läpi aiheenani "suunnittelee kantavan seinän purkamista" ja sain hyviä neuvoja muutamilta foorumilla. Suosittelen lukemaan sen. Oletan, että se mitä sinä/minä haluamme tehdä, on jo tehty monissa taloissa ja usein ilman rakennesuunnittelijaa. Omistan talon, jonka ostin vuosi sitten, ja siinä tällainen seinä oli jo purettu. Rakensin sen uudelleen ja huomasin vähintään 4 cm painuman yläjääneessä palkissa. Mitään ei tapahtunut, mutta se on varmasti "rasittanut" muuta rakennetta jonkin verran.

Terveisin Hans O

Olen käyttänyt puuseppää ja rakennussuunnittelijaa. Puuseppä sanoo, että on ok poistaa kaikki, jotta ullakko voi olla osana huonetta. Kun peltikatto tulee painamaan noin 3 tonnia vähemmän kuin mitä se tällä hetkellä painaa, noin 4,5 tonnia ilman lumikuormaa. Ainoa ongelma molempien mukaan on, että minulla on liian pitkät palkit, noin 4,50 metriä, mikä tekee siitä hieman heikon. Palkit 3x15 olivat heidän mielestään hieman liian heikot. Sain sitten neuvon asentaa teräspalkki rakennussuunnittelijan mukaan. On outoa, mitä eri ammattilaiset sanovat. Puuseppä on tunnettu mies tämän tyyppisissä vanhoissa taloissa. Suunnittelija sanoo, kysy puusepältä :-/

Eikö voisi asentaa liimapuupalkkia, jotta kattotuolit ja seinät kuormittuisivat vähemmän?
:-[ Tässä ovat kattotuolien ulkonäkö

• Takorakenne, joka paljastaa puisia kattoristikoita vanhan talon sisällä. Ristikot ovat kuluneet ja muodostavat kolmionmuotoisen rakenteen.
ja seinät

• Vinttihuone, jossa puupaneeliseinät ja katto, ikkunasta tulvii valoa. Latta pino puutavaraa ja irrallinen patteri lattialla.
Hei!
Aion tehdä täsmälleen saman asian. Otsapalkkini ovat myös liian heikot avattaviksi yläpohjaan. Ratkaisuna on, että laitan 195 palkin katon poikkipalkin rinnalle. Lisäksi saan silloin enemmän tilaa laittaa paksumpaa eristystä.

Toivottavasti ymmärrät.

Ystävällisin terveisin,
Sam

Hei samonite. En oikein ymmärrä, mitä tarkoitat. Voitko kuvailla hieman tarkemmin minulle
miten seinissä voi olla jäntevyyttä ym
:-[
Ystävällisin terveisin, Pittbull

H hempularen sanoi:
Uskon, että kirvesmies ottaa analyysissaan huomioon, että jos on peltikatto, lumi ei tartu siihen yhtä helposti. Suurin osa lumesta putoaa alas. Joten kyse on sekä katon materiaalin pienemmästä kuormituksesta että lumesta.

Nyt en usko, että voi ottaa huomioon tätä vaikutusta, kun mitoittaa katon. Sillä ei ole mitään takeita siitä, ettei paljon lunta voi kertyä joka tapauksessa tietyissä säätyypeissä.

Pelkasti kustannusten näkökulmasta on todennäköisesti halvempaa vahvistaa katto kuin uusia se. Tietysti se riippuu siitä, miten kattoa on vahvistettava, vahvistaminen voi pahimmassa tapauksessa tarkoittaa, että koko katto puretaan ja "alustetaan uudelleen". Mutta ei kai se niin pahaksi mene.
Tietyn kattokulman yli snölast voidaan vähentää, luulen että se on lineaarinen välillä 30 ja 60 astetta. En usko, että normi erottaa tiiliä ja peltiä, vaikka sellainen ero todellisuudessa onkin, ja tiili on merkittävästi raskaampaa kuin pelti, mutta lumikuorma on silti suuri osa. Lisättäväksi voi sanoa, että vanhemmillani oli vaja, jossa oli aaltomuovikatto ja huolimatta matalasta kulmasta lumi liukui usein hitaasti pois siitä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.