4 701 lukukertaa ·
15 vastausta
5k lukukertaa
15 vastausta
Apua, kantavan seinän purkaminen Moelven
Hei kaikille!
Olen aloittamassa olohuoneemme ja ruokasalin remonttia Moelven-moduulitalossamme vuodelta 1970 ja haluamme poistaa kantavan seinäpätkän, koska se näyttää todella rumalta... Liitän mukaan muutamia kuvia!
Haluamme siis poistaa seinän aukon alusta, joka on toisen huoneen puolella.
Kattoon ja piirustuksiin näkyy, että seinä olisi alun perin mennyt koko talon poikki, mutta he päättivät sitten lopettaa sen talon keskellä.
Kyseessä on tosiaan -70-luvun Moelven-moduulitalo, joka koostuu viidestä moduulista, joten moduulisaumat ovat tietysti kantavia. Mutta minun on hieman vaikea tulkita piirustuksia, enkä tietenkään tiedä, miten meidän pitäisi edetä seinäosuuksien purkamiseksi.
Asetetaanko pilareita kumpaankin päähän liimapuupalkkien väliin?
Katsokaa kuvia ja auttakaa minua
Yst. terv. Robin
Olen aloittamassa olohuoneemme ja ruokasalin remonttia Moelven-moduulitalossamme vuodelta 1970 ja haluamme poistaa kantavan seinäpätkän, koska se näyttää todella rumalta... Liitän mukaan muutamia kuvia!
Haluamme siis poistaa seinän aukon alusta, joka on toisen huoneen puolella.
Kattoon ja piirustuksiin näkyy, että seinä olisi alun perin mennyt koko talon poikki, mutta he päättivät sitten lopettaa sen talon keskellä.
Kyseessä on tosiaan -70-luvun Moelven-moduulitalo, joka koostuu viidestä moduulista, joten moduulisaumat ovat tietysti kantavia. Mutta minun on hieman vaikea tulkita piirustuksia, enkä tietenkään tiedä, miten meidän pitäisi edetä seinäosuuksien purkamiseksi.
Asetetaanko pilareita kumpaankin päähän liimapuupalkkien väliin?
Katsokaa kuvia ja auttakaa minua
Yst. terv. Robin
Oletko saanut apua??
Millainen katto ja kattopalkit sinulla on talossa?
Näyttää siltä, ettei siellä ole palkkia, jossa seinä puuttuu. !!
Joten kysymys kuuluu, onko katto täysin kantava ja onko sisäkatto ripustettu kattopalkkeihin. ??
//AA
Millainen katto ja kattopalkit sinulla on talossa?
Näyttää siltä, ettei siellä ole palkkia, jossa seinä puuttuu. !!
Joten kysymys kuuluu, onko katto täysin kantava ja onko sisäkatto ripustettu kattopalkkeihin. ??
//AA
Hei!S saiter sanoi:
En ole vielä saanut apua.. Olen ollut yhteydessä puusepän kanssa tällä viikolla, mutta apua ei ole vielä tullut..
Oi, olen huono tässä asiassa.. Ohuet kattotuolit, sitten on paljon lautoja, jotka menevät päällekkäin koko yläpohjan saumassa.. Katto on kai vakio 27 astetta limilaudoituksella, huovalla ja sitten betonitiilillä.
Voin mennä ylös ullakolle ottamaan kuvia, niin ymmärrämme luultavasti kaiken paremmin.
Juttu on, että kattoristikot eivät ole vapaakantavia, vaan ne tarvitsevat talon tukea alapuolelta. Joissakin niistä on seinän tuki, toisissa on väliseinien väleissä avoimilla alueilla, mutta jälkimmäisissä on sisäkaton rankojen tuki. Jos tästä tuesta poistetaan liikaa, on mahdollista/todennäköistä, että jokin antaa periksi ja tulee alas. Olisin laittanut kantavan palkin tueksi.
//AA
//AA
Ymmärrän, mitä tarkoitat. 2 tolppaa huoneen kummallakin puolella ja liimapalkki on sitten ratkaisu, oletan? Seuraava askel on sitten saada apua mitoituksessa! Pitää tarkistaa timpurien kanssa ensi viikolla.S saiter sanoi:Juttu on se, että kattoristikot eivät ole vapaasti kantavia vaan ne tarvitsevat talon alla olevan tuen.
Jotkut niistä seisovat seinän vieressä, toiset seinien välillä aukeilla alueilla, mutta jälkimmäisillä on tuki sisäkaton rimoista.
Jos liikaa tästä tuesta poistetaan, on mahdollista/todennäköistä, että jokin antaa periksi ja putoaa alas.
Olisin laittanut kantavan palkin tueksi.
//AA
Kyllä, tarkista puusepän kanssa. Paikan päältä voi saada hyviä vinkkejä.
Mitoitustaulukon löydät netistä.
Varmista, että pilarit seisovat tukevasti. Muuten saat ongelmia lattiarakenteen kanssa.
(Jos siellä on vain spånskiva ja eristys alla.)
//AA
Mitoitustaulukon löydät netistä.
Varmista, että pilarit seisovat tukevasti. Muuten saat ongelmia lattiarakenteen kanssa.
(Jos siellä on vain spånskiva ja eristys alla.)
//AA
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 180 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 180 viestiä
Puusepät eivät ole luotettavia, kun on kyse kantavien osien mitoituksesta, vaan tarvitset rakennussuunnittelijan tai vastaavan. Kantavien rakenteiden muutokset vaativat yleensä rakennusilmoituksen tekemistä kunnalle, ja he haluavat yleensä tietää, kuinka mitoitukseen on päädytty.Robin Berg sanoi:
Joskus on onni tuntea taitavia kirvesmiehiä, joilla on hyvät yhteydet konstruktööreihin. Vain se, että kirvesmiehenkin pitäisi joskus tulla. HahaBirgitS sanoi:
Rakennusilmoituksen ym. suhteen olen ajan tasalla!
Ei ole mitään järkeä tehdä ennen kuin on vähän enemmän lihaa luiden ympärillä ja näkee projektin mahdollisen aloituksen.
Hei!C Clas2 sanoi:
Tämä ei koskaan toteutunut ja talo myytiin sen sijaan isompia neliöitä varten.
Mutta mitä muistan, mitä kirvesmiesystäväni sanoi, oli se, että hän halusi laittaa palkin gavelilla olevan ulkoseinän (kohti garage) ja kantavan seinän välille ruokasalin ja keittiön/vieras wc:n välillä. Noin 8 metriä pitkä.
Toivottavasti tästä on apua.