757 lukukertaa ·
4 vastausta
757 lukukertaa
4 vastausta
Apua kantavan seinän kanssa
Hei!
Olen lukenut monia ketjuja kantavista seinistä, mutta valitettavasti minun on vaikea tunnistaa, mitkä seinät ovat kantavia tässä talossa. Olisin erittäin kiitollinen, jos joku voisi auttaa minua siinä.
Olen liittänyt talon alkuperäiset piirustukset. Myyjän mukaan eräs aiempi omistaja on poistanut kantavan seinän (seinän vaatekaapin suuntaan olohuoneen kulmassa, en tiedä miten sellainen seinä voi olla kantava?!) ja tehnyt vaihdon siellä.
Pohdimme nyt, onko mahdollista avata seinä keittiön ja olohuoneen välillä. Talon keskellä on savupiippu sekä ilmanvaihtoputket, joita emme aio liikuttaa.
Kaikki vinkit ja piirustusten tulkinnat otetaan kiitollisina vastaan!
Olen lukenut monia ketjuja kantavista seinistä, mutta valitettavasti minun on vaikea tunnistaa, mitkä seinät ovat kantavia tässä talossa. Olisin erittäin kiitollinen, jos joku voisi auttaa minua siinä.
Olen liittänyt talon alkuperäiset piirustukset. Myyjän mukaan eräs aiempi omistaja on poistanut kantavan seinän (seinän vaatekaapin suuntaan olohuoneen kulmassa, en tiedä miten sellainen seinä voi olla kantava?!) ja tehnyt vaihdon siellä.
Pohdimme nyt, onko mahdollista avata seinä keittiön ja olohuoneen välillä. Talon keskellä on savupiippu sekä ilmanvaihtoputket, joita emme aio liikuttaa.
Kaikki vinkit ja piirustusten tulkinnat otetaan kiitollisina vastaan!
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 116 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 116 viestiä
Vakiona sektoripiirustukseen piirretyt seinät ovat kantavia, sitten voi olla kantava seinä portaiden ympärillä pitämään ylös portaiden ympäröivää palkkilattiaa. Mutta tuona aikakautena rakennetut talot eivät ole rakennettu minkään standardin mukaan, vaan se riippuu siitä, mihin suuntaan palkkilattia on asetettu, eli mitkä seinät toimivat palkkilattian tukena. Tuon aikakauden taloissa on siis parasta, että paikalle kutsutaan rakennuskonstruktööri tarkistamaan tilanne.
Kiitos vastauksestasi! 🙏 Pyydämme ehdottomasti insinöörin tarkistamaan sen. Emme kuitenkaan ole vielä saaneet asuntoon pääsyä ja halusimme siksi saada alustavan käsityksen mahdollisuudesta avata olohuoneen ja keittiön välinen tila. Pelkän leikkauspiirustuksen perusteella – miten suuri on todennäköisyys, että olohuoneen ja keittiön välinen seinä on kantava?BirgitS sanoi:
Vakiona ovat leikkauspiirrokseen piirretyt seinät kantavia, sitten voi olla kantava seinä portaikon ympärillä pitämässä yläkerran lattiakerrosta portaikon aukon ympärillä. Mutta talot kyseiseltä aikakaudelta eivät ole rakennettu minkään standardin mukaan vaan se riippuu siitä, mihin suuntaan lattiakerros on asetettu, eli mitkä seinät tukevat lattiakerrosta. Taloissa tuolta ajalta on siis parasta, että rakennusinsinööri tarkistaa paikan päällä.
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 116 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 116 viestiä
Onhan mahdollista avata myös kantavia seiniä, se vain tulee hieman kalliimmaksi.
Yleensä tämän tyyppisessä talossa ei ole niin suurta olohuonetta vaan kaksi pienempää huonetta (ruokasali+olohuone), jolloin niiden välinen seinä on kantava, eikä keittiön ja ruokasalin välinen seinä. Talossasi puuttuu seinä katonharjan alta ja seinä tarjoilukäytävän ja vaatehuoneen välissä on tehty kantavaksi, minkä vuoksi en mielelläni halua uskoa mitään.
Yleensä tämän tyyppisessä talossa ei ole niin suurta olohuonetta vaan kaksi pienempää huonetta (ruokasali+olohuone), jolloin niiden välinen seinä on kantava, eikä keittiön ja ruokasalin välinen seinä. Talossasi puuttuu seinä katonharjan alta ja seinä tarjoilukäytävän ja vaatehuoneen välissä on tehty kantavaksi, minkä vuoksi en mielelläni halua uskoa mitään.
Olet oikeassa! Myyjän mukaan aiempi omistaja on poistanut kantavan seinän (se, joka on punaisella merkitty) ja tehnyt poikkipalkin. Kuvasta numero 2 näkee, miltä se näyttää tänään, kun vaatekaapin seinä on poistettu – tila on nyt ruokasali.BirgitS sanoi:
Kantavathan myös kantavia seiniä avata, se vain tulee hieman kalliimmaksi.
Yleensä kyseisessä talotyypissä ei ole kovin suurta olohuonetta, vaan kaksi pienempää huonetta (ruokailutila+olohuone), ja silloin niiden välinen seinä on kantava, eikä keittiön ja ruokailutilan välinen seinä. Sinun talostasi puuttuu seinä katonharjan alta ja seinä palvelukäytävän ja vaatekaapin välillä on jätetty kantavaksi, mikä saa minut epäröimään.
Tämän huomioon ottaen mietimme, onko kohtuullista uskoa, että keittiön ja olohuoneen välinen seinä ei ole kantava?
Klikkaa tästä vastataksesi