263 702 lukukertaa ·
150 vastausta
264k lukukertaa
150 vastausta
Apua gyprocilla kellarin seinille!!!
Hei kaikki taitavat!
Amatööri-"remontoijana" vanhassa talossa iloitsen saadessani hyödyntää tätä asiantuntemusta tässä foorumissa. Minulla on kuitenkin kysymys.
Aion laittaa sinistä Platon-mattoa kellarin lattialle sekä eristää metallikiinnikkeillä ja solumuovieristeellä ja Minerit-levyllä peittää sisäpuolen (eli puolen, joka on huoneeseen päin).
Mutta, pitääkö Platon-maton mennä olemassa olevaan betoniseinään asti ja metallikiinnikkeet seistä Platon-maton päällä (jotta saadaan 3-5 cm ilmaväli "uusien seinien" taakse, ja kuten luulen, sen pitäisi olla Platonin ohjeiden mukaan ( http://www.isola.se/pdf/Insida Kallarvagg.pdf )).
Vai pitäisikö Platon-maton "vain" mennä "uusille seinille" (kun kiinnitän metallikiinnikkeet suoraan betoniin)?
Vaihtoehdon 1 (Platonin vaihtoehto) mukaan pelkään, että metallikiinnikkeet "painavat" maton alla olevia osia alas ja estävät itse ilmavirtausta.
Ja, vaihtoehdossa 2 voi tietenkin "vain" laittaa muutamia ilmanvaihtoaukkoja, jotta saadaan ilma kiertämään "uusien seinien" takana.
Toivottavasti onnistuin selittämään ongelmani.
Mitä mieltä olette?
Amatööri-"remontoijana" vanhassa talossa iloitsen saadessani hyödyntää tätä asiantuntemusta tässä foorumissa. Minulla on kuitenkin kysymys.
Aion laittaa sinistä Platon-mattoa kellarin lattialle sekä eristää metallikiinnikkeillä ja solumuovieristeellä ja Minerit-levyllä peittää sisäpuolen (eli puolen, joka on huoneeseen päin).
Mutta, pitääkö Platon-maton mennä olemassa olevaan betoniseinään asti ja metallikiinnikkeet seistä Platon-maton päällä (jotta saadaan 3-5 cm ilmaväli "uusien seinien" taakse, ja kuten luulen, sen pitäisi olla Platonin ohjeiden mukaan ( http://www.isola.se/pdf/Insida Kallarvagg.pdf )).
Vai pitäisikö Platon-maton "vain" mennä "uusille seinille" (kun kiinnitän metallikiinnikkeet suoraan betoniin)?
Vaihtoehdon 1 (Platonin vaihtoehto) mukaan pelkään, että metallikiinnikkeet "painavat" maton alla olevia osia alas ja estävät itse ilmavirtausta.
Ja, vaihtoehdossa 2 voi tietenkin "vain" laittaa muutamia ilmanvaihtoaukkoja, jotta saadaan ilma kiertämään "uusien seinien" takana.
Toivottavasti onnistuin selittämään ongelmani.
Mitä mieltä olette?
Ajattelin myös käyttää kipsiä, mutta luettuani tämän ketjun olen muuttanut mieleni. Etsin yksinkertaista, turvallista ja pitkäkestoista ratkaisua, joka ei maksa omaisuuksia.
Talo/tausta:
Talonamme on 1950-luvun talo, jossa aion remontoida alakerran, joka on osittain maan alla (30-50 cm). "Salaojitus" on alkuperäinen, mutta kiitos talon korkean sijainnin kalliolla, luonnollinen kuivatustapa on suhteellisen hyvä. Sekä perusta että kellarin seinät ovat eristämättömiä. Meillä ei ole tällä hetkellä kosteusongelmia. Sekä ulko- että sisäseinät ovat tapetoidut betoniseinät. Sisäkatto on pingotettua kangasta yhdessä huoneessa ja jonkinlaisia lastulevylevyjä muussa alakerrassa. Tämän yläpuolella on puupaneeli ja lastulevy sen päällä. Lattia on eristämätön betoni liimatulla korkkimatolla (kauheaa ja varmasti ei hyvä kosteusnäkökulmasta...)
Seinät:
Olen ajatellut rakentaa leca-harkoilla ja sitten kalkkilaastilla ja käyttää hengittävää silikaattimaalia. Kuinka tarkkaa on poistaa tapetti ennen kuin muurataan leca? Voinko edullisesti laittaa jonkin eristyksen lecaa ja ulkoseinän väliin? Riski? Eristääkö leca kuitenkin kohtuullisesti?
Katto:
Ajattelin laudoittaa harvapuupanelilla ja sitten kipsilevyjä kattoon. Pitäisi olla ok, koska yläpuolella on puuta?
Lattia:
Haluaisin parkettilattian laattalattian sijaan, jotta kellaritunne ei korostuisi. Riittääkö, että on platon suoraan betonilattian päälle ja klikkausparketti sen päälle? Joitain vinkkejä eristyksestä, ilman että täytyy hakkia lattiaa auki? Voiko esimerkiksi laittaa 100mm styroksia alle?
Tarvitseeko todella tuuletetun rungon lattialla tuuletetuin listoilla jne? Kattokorkeus ei ole kovin suuri.
Kiitos etukäteen!
Talo/tausta:
Talonamme on 1950-luvun talo, jossa aion remontoida alakerran, joka on osittain maan alla (30-50 cm). "Salaojitus" on alkuperäinen, mutta kiitos talon korkean sijainnin kalliolla, luonnollinen kuivatustapa on suhteellisen hyvä. Sekä perusta että kellarin seinät ovat eristämättömiä. Meillä ei ole tällä hetkellä kosteusongelmia. Sekä ulko- että sisäseinät ovat tapetoidut betoniseinät. Sisäkatto on pingotettua kangasta yhdessä huoneessa ja jonkinlaisia lastulevylevyjä muussa alakerrassa. Tämän yläpuolella on puupaneeli ja lastulevy sen päällä. Lattia on eristämätön betoni liimatulla korkkimatolla (kauheaa ja varmasti ei hyvä kosteusnäkökulmasta...)
Seinät:
Olen ajatellut rakentaa leca-harkoilla ja sitten kalkkilaastilla ja käyttää hengittävää silikaattimaalia. Kuinka tarkkaa on poistaa tapetti ennen kuin muurataan leca? Voinko edullisesti laittaa jonkin eristyksen lecaa ja ulkoseinän väliin? Riski? Eristääkö leca kuitenkin kohtuullisesti?
Katto:
Ajattelin laudoittaa harvapuupanelilla ja sitten kipsilevyjä kattoon. Pitäisi olla ok, koska yläpuolella on puuta?
Lattia:
Haluaisin parkettilattian laattalattian sijaan, jotta kellaritunne ei korostuisi. Riittääkö, että on platon suoraan betonilattian päälle ja klikkausparketti sen päälle? Joitain vinkkejä eristyksestä, ilman että täytyy hakkia lattiaa auki? Voiko esimerkiksi laittaa 100mm styroksia alle?
Tarvitseeko todella tuuletetun rungon lattialla tuuletetuin listoilla jne? Kattokorkeus ei ole kovin suuri.
Kiitos etukäteen!
Ostin hiljattain kellarillisen talon. Kahdessa huoneessa on tuulettuvat lattiat, jotka aiheuttavat pahaa hajua. Aion purkaa lattiat ja korvata ne jollakin muulla. Paras ratkaisu olisi kai purkaa lattiat, laittaa solumuovieristys ja lattialämmitys sekä päällystää juoksevuuraus. Välttääkseni lattioiden purkamisen ajattelin valaa noin 100 mm EPS-betonia olemassa olevan betonilattian päälle ja asentaa vesikiertoinen lattialämmitys ja tasoittaa. EPS-betoni on lämpöä eristävä. Tämä on kai rakenne, joka sallii kosteuden siirtymisen ja pitäisi toimia kellarissa?
Alla on linkki, jossa on vähän kuvia, jotka kuvaavat, miten tehdään oikein hyvä lattia kellariin (hieman alempana sivua).Tobbefonsterfixare sanoi:jos haluat laminaattilattian, käytä sinistä platon-mattoa. Mutta silloin et voi käyttää klikkilattiaa, koska platon-matossa on tietty "jousto" kävellessä! Panosta siis mieluummin liimattuun laminaattiin tai paksumpaan klikkilattiaan, 12-13 mm tai vastaavaa. Minulla on ollut näin 7 vuotta (liimattu laminaatti sinisellä platon-matolla), toimii loistavasti! Nyt olen purkanut lattian, koska aion asentaa lattialämmitystä, eikä ollut mitään merkkejä ongelmista!
1. Ensin on erityishuopa sinisen platon-maton alla. Tämä poistaa kitiseviä ääniä, joita voi syntyä, kun platon-lattia joustaa hieman betonia vasten.
2. Sininen platon-matto, joka antaa ilman liikkua.
3. Solumuovieristys - Eristävä maaperän kylmyydeltä, joka johtuu betonilattian läpi. Kuvan ottaja oli asentanut samanlaisen lattian ilman solumuovia toiseen huoneeseen ja sanoi, että lämpötilaero oli huomattava.
4. Lattialastulevyt, jotka liimataan yhteen, antavat vakaan rakenteen.
5. Lopuksi päälle matto tai klikkilattia...
Tämä rakenne antaa pitkäaikaisen kosteussuojan sekä kellarilattian, joka ei johda kylmyyttä maaperästä. Se maksaa hieman enemmän kuin klikkilattian asentaminen suoraan platon-matolle, mutta tätä menetelmää aion käyttää kellarissani, koska haluan pysyvän ratkaisun.
Itse aion asentaa valkoisen kokolattiamaton päälle klikkilattian sijasta... se tulee elokuvahuoneeksi, joten matto antaa paremman akustiikan huoneeseen.
Ja linkki tietenkin....
http://www.minhembio.com/frha/118731#155890
/Henke
Me aiomme laittaa kaksi makuuhuonetta kuntoon kellarissa, katsotaan jos olen oppinut jotain käymällä läpi tämän langan. Tässä ovat lähtökohdat:
EgnaHem -talo vuodelta -49 (70+70 kvm)
Uudelleen salaojitettu ulkoseiniin Isodränillä
Onko tämä hyvä ratkaisu?
* Metallikehykset OSB-levyillä seinissä. (ehkä myös kipsiä kuten joku kirjoitti? onko se tarpeen?)
* Kokolattiamatto suoraan betonilattialle (joka päästää kosteuden läpi)
* Yksi ilmanvaihtoventtiili/huone
EgnaHem -talo vuodelta -49 (70+70 kvm)
Uudelleen salaojitettu ulkoseiniin Isodränillä
Onko tämä hyvä ratkaisu?
* Metallikehykset OSB-levyillä seinissä. (ehkä myös kipsiä kuten joku kirjoitti? onko se tarpeen?)
* Kokolattiamatto suoraan betonilattialle (joka päästää kosteuden läpi)
* Yksi ilmanvaihtoventtiili/huone
Eikö voisi laittaa plåtregel tjärpappin kanssa lattian päälle kynnykseksi ja sitten plåtregel kattoon? Jättää pieni rako ulkoseinään ja sitten pystyttää reglar lattian ja katon väliin asettamalla najtråd reglarien väliin pitämään eristeet poissa ulkoseinästä ja sitten laittaa gips. Jättää tuuletusrako ylös ja alas. Silloinhan seinän pitäisi hengittää eikä kosteutta tulisi gipsiin?
Jäsen
· V.Götalandslän
· 9 viestiä
ACME sanoi:
Tietysti voit, mutta puhdistaminen vaatii tiettyä taitoa. Silikaattimaalia sinun tulisi käyttää. Olen revitty laminaattilattiaa, asettanut platonmaton "tuuletettujen" jalkalistojen kanssa. Hajosi ei ollut kovin miellyttävä sen alla. En koskaan laittaisi sellaista lattiaa. Maankosteuden täytyy saada vapaa kulku.
/fremag
/fremag
-------------------- ´
Hei
Onko ue perässä samasta, en ole kuitenkaan lukenut kaikkia viestejä, joten saatan toistaa kysymyksiä mutta.
Minulla on ollut nostettu puurakenne ennen kellarissani, joka oli todella kostea. Olen purkanut ja eristänyt ulkopuolelta + salaojitus.
Nyt siihen jännittävään, mistä te puhutte
Haluan rapata seinät sisäpuolelta, jotta voin seurata mahdollisia kosteuksia jne... Onko olemassa hyvää rappausta. Tyyliin kitti, jota ei tarvitse sekoittaa hengiltä????
Sitten tuuletettu lattia, onko jollakin kokemusta, mahdollisia paikkoja mistä voi ostaa ja saada vinkkejä? Hinnat olisivat kivoja myös????
Hei
Onko ue perässä samasta, en ole kuitenkaan lukenut kaikkia viestejä, joten saatan toistaa kysymyksiä mutta.
Minulla on ollut nostettu puurakenne ennen kellarissani, joka oli todella kostea. Olen purkanut ja eristänyt ulkopuolelta + salaojitus.
Nyt siihen jännittävään, mistä te puhutte
Haluan rapata seinät sisäpuolelta, jotta voin seurata mahdollisia kosteuksia jne... Onko olemassa hyvää rappausta. Tyyliin kitti, jota ei tarvitse sekoittaa hengiltä????
Sitten tuuletettu lattia, onko jollakin kokemusta, mahdollisia paikkoja mistä voi ostaa ja saada vinkkejä? Hinnat olisivat kivoja myös????
Olen lukenut ketjua, mutta en ole oikein löytänyt vastausta.
Jos suunnittelet käyttäväsi metallikiskoa lattialla ja katossa ja ohjaat metalliprofiilit näihin ja sitten käytät kipsilevyjä seinissä.
Miten tulee toimia, jotta ilma voi kiertää siellä. Metallikisko on kuitenkin kiinni katossa ja sitten pelti menee alas 45 mm. Jos asennan kipsilevyt, se tulee täysin tiiviiksi. (Siltä se tuntuu) Voiko tämän kiertää poraamalla reikiä metallikiskoon ylhäällä ja alhaalla, jotta ilma voi kiertää kipsilevyjen takana? Vai tarviiko sitä tehdä tai onko joitain muita vaihtoehtoja?
/Kristina
Jos suunnittelet käyttäväsi metallikiskoa lattialla ja katossa ja ohjaat metalliprofiilit näihin ja sitten käytät kipsilevyjä seinissä.
Miten tulee toimia, jotta ilma voi kiertää siellä. Metallikisko on kuitenkin kiinni katossa ja sitten pelti menee alas 45 mm. Jos asennan kipsilevyt, se tulee täysin tiiviiksi. (Siltä se tuntuu) Voiko tämän kiertää poraamalla reikiä metallikiskoon ylhäällä ja alhaalla, jotta ilma voi kiertää kipsilevyjen takana? Vai tarviiko sitä tehdä tai onko joitain muita vaihtoehtoja?
/Kristina
Voit laittaa palikoita/etäisyyspaloja metallikiskon alle.Savanna sanoi: