Haluaisin kuulla, mitä joku, joka on nähnyt vanhoja eristettyjä putkia asbestilla, sanoo niistä, joita minulla on kellarissa.
Putkimies ei näyttänyt olevan epämukava leikatessaan eristystä ainakaan. Mutta itse mietin asiaa paljon perheen vuoksi, aion ottaa yhteyttä saneerausfirmaan mahdollisimman pian näytteenottoa varten, mutta olisi mielenkiintoista kuulla, mitä mieltä olette.
Ei näy mitään jauhemaista pölyä ainakaan ja putkimies on kuitenkin katkaissut hyvin läheltä.
Onko kellään hyvää kuvaa putkista, joista on löytynyt asbestia, luin hieman muista ketjuista mutta en oikein ymmärtänyt miten sitä käytettiin aikanaan. Sen perusteella mitä olen lukenut vaikuttaa siltä, että sitä käytettiin joskus kaasusiteen päällä, joskus se on kuin paketti suoraan putkea vasten, ja joskus pastan muodossa eristyksen lopussa. Olen saattanut törmätä viimeiseen pastan kanssa, koska mielestäni tunnistan tämän (mutta se voi myös olla maaliroiskeita eristyksen päällä).
Mutta kun vertaan omia kuviani kuviin, joissa ihmiset sanovat löytäneensä asbestia, mielestäni omat putkeni näyttävät enemmän siltä, että ne on eristetty tavallisella eristyksellä, mutta ehkäpä siksi sen huomaa helposti.
Putkimies leikkasi lähellä kierrettä ja lähellä tyhjennystä, jos kierteessä tai tyhjennyksessä olisi ollut jotain, niin eikö jotain olisi pitänyt näkyä?
Luin jostain, ettei ole mahdollista sanoa 100% varmasti, että eristyksessä on asbestia vain iän ja kaasusiteiden perusteella, koska niitä on voitu käyttää myös tavallisessa eristyksessä, joten kuinka yleistä asbesti on?
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.