28 126 lukukertaa ·
20 vastausta
28k lukukertaa
20 vastausta
Apu tarvitaan nopeasti rappauksen kanssa; mitä teen väärin?
Sivu 1 / 2
Aion tehdä rappauksen betoniharkkoseinälle kellarissa. Seinä on noin 35m2. Se menee TODELLA huonosti minulta. Olen lukenut kaikki rappausvinkit, sekä Finjan että Maxitin. Myös vinkkejä från dinbyggare.
Alla olen listannut mitä teen ja mikä menee hyvin ja mikä huonosti. Toivon, että joku voi auttaa minua vinkeillä.
1) Kastelen sen osan seinästä, joka pitää rapata, se sujuu hyvin
2) Sekoitan laastia, se luultavasti sujuu hyvin, saan hyvän koostumuksen ainakin
3) Otan osan laastia ja sekoitan veden kanssa ja ohutkäsittelen seinän, menee hyvin
...nyt tulee se p*ska:
4) Laitan laastia asettaakseni ohjauslistan (n. 60 cm listojen väliin), sujuu kohtalaisesti. Puolet lattialle tosin... :-[
5) Painan laastin kiinni ohjauslistojen paikalle. Otan pitkän vesivaa'an painaakseni listan kiinni. Nyt alkaa se vaikea osuus, lista ei pysy kiinni laastissa. Plonks, lista irtoaa. No niin, painan sen takaisin ja yritän kiinnittää sen laastilla yläpuolelta. En voi sanoa, että se pysyy, mutta se ei ainakaan putoa
6) Aloitan "sivaltamaan" laastia alhaalta ylös. Vieläkin puolet lattialla. Tässä olen kokeillut erilaisia tapoja:
6.1) Vain viskata laasti tiettyyn korkeuteen
6.2) Laasti päälle ja painan kiinni lapiolla
Yleisesti ottaen kohta 6 vie i-iiihan liian kauan aikaa. Ennen kuin olen saanut rappauksen 30 cm korkeuteen seinälle, on kulunut ikuisuus. >
7) Tasaan laastia ohjauslistojen jälkeen. Arvaa mitä tapahtuu ohjauslistoille. Juuri niin; plonks, nyt alkaa tulla vaikeuksia. Paniikki leviää. Asetan listat takaisin hieman hätäisesti.
8) Nyt pitää lisätä uudestaan rappausta. Olen siis edelleen tekemässä säären korkeudella ja sohlaan. Taas laastia päälle. Tasaan listoja vasten. Ei ARRRRGH
9) Okei, yritän painaa laastia lapiolla saadakseni lisää vauhtia. Laasti kuitenkin pysyy huomattavasti huonommin kuin heitetty laasti. Huomaan sen erityisesti, kun tasaan ristikapulalla, se irtoaa! Huolimatta sahaavasta liikkeestä.
10) Nyt pohjalaasti on kuivunut ja otan kalkkivispilän roiskuttaakseni seinää
11) Nyt olen pitänyt aivan liian kauan ja laasti paljussa (yksi säkki sekoitettuna kerrallaan; Finja KC muuraus- ja rappauslaasti C) tarttuu mahdollisesti vieläkin huonommin. Nyt kärsivällisyys on lopussa ja olen rappanut 80x60 cm 2,5 tunnissa. :'(
Kuten kaikki ymmärtävät, minun on täytynyt tehdä jotain perusvirhettä. "käsistään kätevä voi rapata...". Tunnen itseni kaikkea muuta kuin käteväksi juuri nyt. Miten se voi mennä niin kauhean huonosti?
Pyydän ja toivon, että joku voi valaa minuun taas rohkeutta. Juuri nyt haluan vain luovuttaa kaiken.
Apuuuuuva!!!
Alla olen listannut mitä teen ja mikä menee hyvin ja mikä huonosti. Toivon, että joku voi auttaa minua vinkeillä.
1) Kastelen sen osan seinästä, joka pitää rapata, se sujuu hyvin
2) Sekoitan laastia, se luultavasti sujuu hyvin, saan hyvän koostumuksen ainakin
3) Otan osan laastia ja sekoitan veden kanssa ja ohutkäsittelen seinän, menee hyvin
...nyt tulee se p*ska:
4) Laitan laastia asettaakseni ohjauslistan (n. 60 cm listojen väliin), sujuu kohtalaisesti. Puolet lattialle tosin... :-[
5) Painan laastin kiinni ohjauslistojen paikalle. Otan pitkän vesivaa'an painaakseni listan kiinni. Nyt alkaa se vaikea osuus, lista ei pysy kiinni laastissa. Plonks, lista irtoaa. No niin, painan sen takaisin ja yritän kiinnittää sen laastilla yläpuolelta. En voi sanoa, että se pysyy, mutta se ei ainakaan putoa
6) Aloitan "sivaltamaan" laastia alhaalta ylös. Vieläkin puolet lattialla. Tässä olen kokeillut erilaisia tapoja:
6.1) Vain viskata laasti tiettyyn korkeuteen
6.2) Laasti päälle ja painan kiinni lapiolla
Yleisesti ottaen kohta 6 vie i-iiihan liian kauan aikaa. Ennen kuin olen saanut rappauksen 30 cm korkeuteen seinälle, on kulunut ikuisuus. >
7) Tasaan laastia ohjauslistojen jälkeen. Arvaa mitä tapahtuu ohjauslistoille. Juuri niin; plonks, nyt alkaa tulla vaikeuksia. Paniikki leviää. Asetan listat takaisin hieman hätäisesti.
8) Nyt pitää lisätä uudestaan rappausta. Olen siis edelleen tekemässä säären korkeudella ja sohlaan. Taas laastia päälle. Tasaan listoja vasten. Ei ARRRRGH
9) Okei, yritän painaa laastia lapiolla saadakseni lisää vauhtia. Laasti kuitenkin pysyy huomattavasti huonommin kuin heitetty laasti. Huomaan sen erityisesti, kun tasaan ristikapulalla, se irtoaa! Huolimatta sahaavasta liikkeestä.
10) Nyt pohjalaasti on kuivunut ja otan kalkkivispilän roiskuttaakseni seinää
11) Nyt olen pitänyt aivan liian kauan ja laasti paljussa (yksi säkki sekoitettuna kerrallaan; Finja KC muuraus- ja rappauslaasti C) tarttuu mahdollisesti vieläkin huonommin. Nyt kärsivällisyys on lopussa ja olen rappanut 80x60 cm 2,5 tunnissa. :'(
Kuten kaikki ymmärtävät, minun on täytynyt tehdä jotain perusvirhettä. "käsistään kätevä voi rapata...". Tunnen itseni kaikkea muuta kuin käteväksi juuri nyt. Miten se voi mennä niin kauhean huonosti?
Pyydän ja toivon, että joku voi valaa minuun taas rohkeutta. Juuri nyt haluan vain luovuttaa kaiken.
Apuuuuuva!!!
Okei, kiitos vinkistä. Olen miettinyt sitä. Mutta täytyy olla teräsnauloja ja naulata betonielementtisaumoihin. Sitten ne täytyy kyllä lyödä kokonaan sisään, muuten on vaikeaa tasoittaa... :-?poiu sanoi:
Entä sitten? Miten tiedän, että laasti on kunnossa? Miksi en saa laastia kunnolla kiinni?
Okei, kiitos vinkistä. Olen miettinyt sitä. Mutta on tärkeää, että käytetään teräsnauloja ja naulataan betoniharkkomuurin saumoihin. Sitten ne on varmaan hakattava kokonaan sisään, muuten tulee hankalaa irrottaa... :-?Boussard sanoi:
Entä sitten? Miten tiedän, että laasti on ok? Miksi en saa laastia kunnolla paikalleen?[/quote]
Olen ollut mukana pinnoittamassa useita seiniä talon perustuksille... Lattialle joutuu paljon laastia, koska se roiskuu, kun heität sitä... Se sujuu paremmin, kun harjoittelet hieman "pyörähdystekniikkaa"... On myös tärkeää, että saat kunnon vauhdin laastille, kun heität sen seinälle, jotta se tarttuu epätasaisuuksiin...
Olen tosin pinnoittanut vain leca, joka on hieman helpompaa kiinnittyvyyden kannalta, joten en tiedä, pitäisikö olla esimerkiksi verkkoarmeeraus, koska se on betonikiviä.
Onnea matkaan!
Ymmärrän, että harjoittelua se vaatii. Olen todella sinnikäs, mutta saatan myös raivostua. Koska siitä ei voi tulla hyvää, jos teen suuria virheitä (väärä tekniikka, työkalut, asenne jne.), niin seuraa lisää kysymyksiä:Olen ollut mukana rappaamassa joitakin seiniä talon perustuksilla... Lattialle päätyy paljon laastia, koska se roiskuu, kun heittää laastia... Homma sujuu paremmin, kun olet harjoitellut "mäiskimistekniikkaa" vähän... On myös tärkeää, että laasti saa kunnon vauhdin, kun heität sen seinälle, jotta se tarttuu epätasaisuuksiin...
Nyt olen tosin vain rappannut lecaharkkoja, jotka ovat hieman helpompia tartunnan kannalta, joten en tiedä, pitäisikö käyttää esimerkiksi verkkoarmering, koska se on betonikiveä.
Onnea matkaan!
1) Millainen laasti kellari sopii laastin heittämiseen, koko, tyyppi...? On olemassa joku kolmiomainen malli, jossa on "ylöskäännetyt" kulmat, jos ymmärrätte, voisiko se olla jotain?
2) Pitäisikö laastia painaa kiinni jokaisen heiton jälkeen, vai pitäisikö kaikki laasti kiinnittää vasta sitten, kun on aika tasoittaa ohjurilistoja vasten?
Olen kokeillut molempia vaihtoehtoja kohdassa 2. Jos painaa kiinni, on vaikeampaa tasoittaa. Jos ei paina, niin laasti ei leviä kaikkialle, ja lisäksi läiskä, jonka heittää, on kuin märkä lumipallo autotallin ovessa, se työntyy seinästä ulos. Lisäksi tähtääminen on vaikeaa (se luultavasti tulee harjoituksella). Usein tulee 5 läiskää samalle kohdalle >
Mitä tulee tarttumiseen, niin en usko, että se on oikeasti ongelma, koska betoniharkko on melko karkea sen jälkeen, kun olen käsitellyt sitä saneerausmyllyllä.
Tarvitsen kaiken mahdollisen avun, joten tulkaa nyt, lisää, lisää, lisää! Minulla on 30 säkkiä autotallissa, jotka tulee saada seinälle!
Omat kokemukset tiiliseinän/entisen savupiipun rappauksesta, jossa viereiset seinät toimivat vetolistoina.
Kostuta tiilet hyvin, muuten rappaus kuivuu (laitoin pois rappausharjan ja otin kasteluletkun), mutta älä yritä levittää rappausta märälle pinnalle. Pinnalla täytyy olla aikaa kuivua ensin, muuten rappauksen saaminen jäämään on lähes mahdotonta.
Rappauksen tasainen levittäminen = harjoitus. Alussa levittää kaiken samaan paikkaan.
Rappauksen painaminen paikalleen saa sen pysymään huonosti. Painelemalla levittäminen sopii paremmin lekasoralle ja rappausverkolle.
Älä ota liikaa rappausta lastaan, mieluummin liian vähän kuin liikaa.
Rappausta ei heitetä, vaan "napautetaan" paikalleen. Jos muistan oikein, sen pitäisi osua hieman vinosti ylöspäin, ei 90 asteen kulmassa.
Rappauksen koostumus on tärkeää, sopiva on paras (miten *** voi kuvata laastin koostumusta).
Kun aloitin projektin, olin innoissani, mutta puolivälissä olin itkuherkkä, ja se oli vain 2,5 m2. Kuitenkin, kun lopulta aloin saada hieman taitoa, olin tietysti hieman iloisempi.
Kostuta tiilet hyvin, muuten rappaus kuivuu (laitoin pois rappausharjan ja otin kasteluletkun), mutta älä yritä levittää rappausta märälle pinnalle. Pinnalla täytyy olla aikaa kuivua ensin, muuten rappauksen saaminen jäämään on lähes mahdotonta.
Rappauksen tasainen levittäminen = harjoitus. Alussa levittää kaiken samaan paikkaan.
Rappauksen painaminen paikalleen saa sen pysymään huonosti. Painelemalla levittäminen sopii paremmin lekasoralle ja rappausverkolle.
Älä ota liikaa rappausta lastaan, mieluummin liian vähän kuin liikaa.
Rappausta ei heitetä, vaan "napautetaan" paikalleen. Jos muistan oikein, sen pitäisi osua hieman vinosti ylöspäin, ei 90 asteen kulmassa.
Rappauksen koostumus on tärkeää, sopiva on paras (miten *** voi kuvata laastin koostumusta).
Kun aloitin projektin, olin innoissani, mutta puolivälissä olin itkuherkkä, ja se oli vain 2,5 m2. Kuitenkin, kun lopulta aloin saada hieman taitoa, olin tietysti hieman iloisempi.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 viestiä
Sain apua sukulaiselta, joka oli muurari 20 vuotta sitten, kun kesällä rappasimme osan savupiipusta uudelleen.
Olin todella yllättynyt laastin koostumuksesta, jota hän halusi, hän halusi sen olevan niin löysää, että se melkein valui pois kauhasta. Se toimi todella hyvin. Uskon, että korkeintaan 10 % päätyi lattialle. Ensimmäinen kerros oli vielä löysempää.
Hän heitti sitä viistosti ylöspäin juuri kuten mainittiin aiemmin täällä.
Olin todella yllättynyt laastin koostumuksesta, jota hän halusi, hän halusi sen olevan niin löysää, että se melkein valui pois kauhasta. Se toimi todella hyvin. Uskon, että korkeintaan 10 % päätyi lattialle. Ensimmäinen kerros oli vielä löysempää.
Hän heitti sitä viistosti ylöspäin juuri kuten mainittiin aiemmin täällä.
Radat täytyy kastella ensin, muuten ne taipuvat, kun ne kastuvat. Mieluiten ne pitäisi kastella, kuivata ja kastella uudelleen muutaman kerran. Sitten ne ovat loistavia ja voit ottaa ne mukaan seuraavaan työhön. Sinun pitäisi lyödä laastia, kunnes on aika tasoittaa pois. Jos olet levittänyt niin, että se on peitetty, voit jatkaa lastalla tai tasoituslaudalla. Tärkeintä on, että se on todella levitetty oikealla napautuksella ja voimalla, muuten se ei tule kestämään kauan. Tasoitus kuuluu mielestäni harvoihin asioihin, joita kotinikkarin ei kannata yrittää. Tarvitaan jonkin verran harjoittelua ennen kuin liikkeet sujuvat. Mutta harjoittelua sinä juuri hankit tällä hetkellä.
Ei paljonkaan pitäisi päätyä lattialle, jos sen tekee oikein, ja se pieni osa, joka päätyy lattialle, otetaan talteen, kun korjaat viimeistelyjä, esim. täytät kohdat, joissa radat ovat olleet. Onnea!
kun pohjustat, pitäisi tämän ohuen laastin ehtiä kovettua/kiinteytyä (mutta ei kuivua) ennen kuin siirryt seuraavaan vaiheeseen .... muuten kaikki liukuu alas ja irtoaa ehkä helpommin? Olen työskennellyt enimmäkseen kalkkilaastin kanssa ilman ohutta pohjustusta ja pelkällä kalkilla laastissa minulla oli enemmän aikaa viimeistellä ja viimeistellä pintaa. Ei mitään 30 minuutin maksimiaikaa (valmiiksi sekoitettu kalkkilaasti voi olla peitettynä seuraavaan päivään asti
) ja se oli vähemmän stressaavaa ja soveltui paremmin aloittelijoille
. Olen vain painanut rappauksen ja viimeistellyt sen ollessaan sopivan kiinteä ja edelleen muokattavissa melko kostealla sienilaudalla. Minulla ei ole kokemusta KC-laastista, mutta arvaan vain, joten ole kärsivällinen neuvojeni kanssa..... Ehkä odotat liian lyhyen ajan KC-rappauksesi eri työvaiheiden välillä? Yritä pidentää odotusaikoja hieman :-/. Voit levittää niin kauan kuin rappaus ei ole täysin kuivunut .... anna sille vähän aikaa kovettua/kiinteytyä seinälle .... :-/ Ja kuten poiu mainitsee .... seinäpinnan ei pitäisi olla KIMALTAVA juoksevista vesipisaroista vaan sen tulisi olla vain kostea-tummankostea-matta ... kuinka oikein kuvataan tämä sopiva tila? Aloita seinästä, joka on vähiten näkyvissä. Noin 1-2 seinämetrin jälkeen olet ammattilainen ja tulos on paljon parempi katsella ja ihailla
. Ja ota rauhallisesti, se järjestyy
gaia
Yleensä tarkistan sen äänestä. Jos koostumus on oikea, siitä kuuluu kunnon tjoff! kun lyö, melkein kuulee, kuinka hyvin se kiinnittyy. Jos koostumus on väärä tai snärt, ei kuulu juuri mitään. Kun sekoittaa, voi kauhoa vähän laastia ja lyödä sen alas ämpäriin, jolloin saa melko hyvän käsityksen siitä, miten se käyttäytyy seinällä.poiu sanoi:
Ja kuten gaia kirjoittaa, odota kunnolla ennen kuin poistat laastin, ja vielä pidempään ennen kuin tasoitat. 15-30 minuuttia välissä voi olla sopiva.
Se, että puolet päätyy lattialle, on valitettavasti sietämistä ennen kuin saat otteen ja tähtäyksen kuntoon. Eihän se paljon haittaa, kun laasti maksaa vain 60:- säkki...
/C
Voin arvata, että käyttämäni laasti on ehkä hieman kuivaa. Tjoffia en ole saanut, vaan "spffrrt"cpalm sanoi:Yleensä otan sen äänestä. Jos koostumus on oikea, saa kunnon tjoff!
...
Ja kuten gaia kirjoittaa, odota kunnolla ennen kuin poistat laastin, ja vielä kauemmin ennen kuin tasoitat. 15-30 minuuttia väliin voi olla sopiva.
...
Siihen, että puolet menee lattialle, on valitettavasti siedettävä, kunnes saat otteen ja tähtäys osuu kohdalleen. Eipä se haittaa, koska laasti maksaa vain 60:- säkki...
/C
Hyvä konkreettisia käytännön vinkkejä, ajallisesti ja kaikenlaista! 15-30 minuutin aika on vaikea pitää, jos laasti ei mene tarpeeksi nopeasti...
Niin, itse asiassa voi nähdä sen laastikurssina, jossa kurssimaksu koostuu 50 euron laastisäkeistä. Olen valmis tahkoamaan kuin hullupää. Onneksi vaimo ei ole yhtä stressaantunut kuin minä saadakseen pesutuvan valmiiksi
Otan puutarhaletkun leviävällä suuttimella ja kastelen seinän, sitten kun olen sekoittanut laastin otan lapion sillä velliä ohuelle pohjakerrokselle, sitten harjaan sen kalkkiharjalla, jolloin seinä on jo imenyt veden.
Ohuen pohjakerroksen jälkeen ne pirun etäisyyslistat pitää kiinnittää. Sen jälkeen todennäköisesti pohjakerros on kovettunut riittävästi, luulisin.
Ahaa, niinpä on helpompi lisätä enemmän laastia, kun seinä on peitetty "snärtillä"? Ovatko kaistani ehkä liian ohuita? Hain noin 6-10 mm paksuutta. Seinän poikkeama on +-5 mm, ja siihen tulee laatat, joten sen pitää olla suora, muuten se näyttää huonolta. Seuraava työ on minulle viereinen seinänpätkä...Kaistat pitää kastella ensin, muuten ne taipuvat kostuessaan. Mielellään niitä kastellaan, kuivataan, kastellaan uudelleen muutaman kerran. Sitten ne ovat loistavat ja otetaan mukaan seuraavaan työhön. Sinun tulee levittää laastia, kunnes on aika tasata. Jos olet levittänyt niin, että se on peitetty, menee hyvin levittää kauhalla tai lastalla
Kiitos..., lepopäivä tänään, huomenna yritän taas..., toivottavasti saan otteen silloin.
//Boussard
Hei taas!
Jos useampi lukee ketjun ja heillä on sama/samankaltainen ongelma/mietintö, jaan kokemuksiani/etenemistäni alla (päätän kahteen kysymykseen)
Tänään sujui valtavan paljon paremmin. Kaikki ongelmat voidaan johtaa huonosti sekoitettuun/kuivaan laastiin (ja ehkä hieman liian alhaiseen verensokeriin...
)
Tänään sekoittaessani laastia otin hieman enemmän vettä. Sekoitin myös pidemmän ajan ja huomasin, että laasti oli aivan erilaista. Voisin jopa kuulla pläjäyksen, kun löin laastin astiaan.
Suoristuslatat kiinnitin pari terassiruuveja kumpaankin. Mutta koska laastista tuli sellainen tahmea/tukeva (kuin suklaamousse mutta raskaampi) ja kiinnittyi niiiin paljon paremmin, se osa sujui paljon paremmin.
Nyt minulla on oikeastaan vain kaksi kysymystä jäljellä (ja 28 säkkiä treenattavana...
):
-Tämä on betoniharkkoseinä kellarissa, ilma ei ole suoraan sanottuna lämmin ja kuiva, pitäisikö rappausta jälkikastella? Kuinka kauan?
-En oikein tiedä, milloin pitäisi aloittaa hiertämistä. Pitäisikö sen kovettua vai voiko sen tehdä melko välittömästi. Vaikuttaa hieman riskialttiilta tehdä hiertämistä liian aikaisin, koska rapatessa lähes voi nähdä rappauksen liikkuvan seinällä. Vai onko se oikein? Jos se on kuivunut, mielestäni se ei ota mitään. Pitäisikö rappausta kostuttaa ennen hiertämistä?
Jos useampi lukee ketjun ja heillä on sama/samankaltainen ongelma/mietintö, jaan kokemuksiani/etenemistäni alla (päätän kahteen kysymykseen)
Tänään sujui valtavan paljon paremmin. Kaikki ongelmat voidaan johtaa huonosti sekoitettuun/kuivaan laastiin (ja ehkä hieman liian alhaiseen verensokeriin...
Tänään sekoittaessani laastia otin hieman enemmän vettä. Sekoitin myös pidemmän ajan ja huomasin, että laasti oli aivan erilaista. Voisin jopa kuulla pläjäyksen, kun löin laastin astiaan.
Suoristuslatat kiinnitin pari terassiruuveja kumpaankin. Mutta koska laastista tuli sellainen tahmea/tukeva (kuin suklaamousse mutta raskaampi) ja kiinnittyi niiiin paljon paremmin, se osa sujui paljon paremmin.
Nyt minulla on oikeastaan vain kaksi kysymystä jäljellä (ja 28 säkkiä treenattavana...
-Tämä on betoniharkkoseinä kellarissa, ilma ei ole suoraan sanottuna lämmin ja kuiva, pitäisikö rappausta jälkikastella? Kuinka kauan?
-En oikein tiedä, milloin pitäisi aloittaa hiertämistä. Pitäisikö sen kovettua vai voiko sen tehdä melko välittömästi. Vaikuttaa hieman riskialttiilta tehdä hiertämistä liian aikaisin, koska rapatessa lähes voi nähdä rappauksen liikkuvan seinällä. Vai onko se oikein? Jos se on kuivunut, mielestäni se ei ota mitään. Pitäisikö rappausta kostuttaa ennen hiertämistä?
Hienoa kuulla, että asiat sujuvat paremmin!
Pese ja kostuta hiekkalaatikko kunnolla ja usein vesisaaviin sienen avulla, mutta älä lisää enempää vettä kuin niin. Mitä hiekkauksessa tapahtuu, on se, että nostat sideainetta pinnalle, jolloin pinnasta tulee hieman kovempi. Tässä on tärkeää hiertää sopivasti. Liian paljon vettä ja/tai liian intensiivistä hieromista, liian paljon sideainetta nousee pintaan ja kipsin ydin heikkenee. Liian vähän, niin pinnasta ei tule sileää. Hio, kunnes mielestäsi pinta näyttää hyvältä (mikä yleensä tarkoittaa 3-4 "kierrosta" jokaiselta pinnanosalta) eikä yhtään enempää.
P.s. Huomasin, että et ollut saanut vastausta siihen, minkä tyyppistä kauhaa sinun tulisi käyttää laastin levittämiseen. Käytän suurta neliönmuotoista kauhaa S-muotoisella kahvalla.
/C
Ei pitäisi olla tarpeen.Boussard sanoi:
Yksi perussääntö on, että lauta ei saa tarttua kipsiseokseen, ainakaan liikaa, eikä kipsin pinnalle saa muodostua pieniä ilmakuplia - silloin se on vielä liian kostea. Mutta jos odotat liian kauan, se ei tartu, kuten sanottu, laastin tulisi olla edelleen elastista ja on normaalia, että se "liikkuu" hieman... Minulla on tapana kokeilla hieroa hieman, kun mielestäni se näyttää hyvältä. Noin 20-30 minuuttia kipsin leikkaamisen jälkeen on yleensä sopiva aika, mutta se riippuu täysin siitä, kuinka paksulti laitat sitä ja kuinka paljon vettä sinulla on seoksessa. Jos se ei tunnu hyvältä, odota vain vähän kauemmin.-En oikein tiedä, milloin minun pitäisi aloittaa ja hieroa lauta. Pitäisikö sen olla kovettunut vai voiko sen tehdä melko pian? Vaikuttaa hieman riskialttiilta tehdä hieronta liian aikaisin, koska voi melkein nähdä kipsin liikkuvan seinällä. Vai onko se oikein? Jos se on kuivunut, mielestäni se ei tartu mihinkään. Pitäisikö kipsi kostuttaa ennen hiertämistä?
Pese ja kostuta hiekkalaatikko kunnolla ja usein vesisaaviin sienen avulla, mutta älä lisää enempää vettä kuin niin. Mitä hiekkauksessa tapahtuu, on se, että nostat sideainetta pinnalle, jolloin pinnasta tulee hieman kovempi. Tässä on tärkeää hiertää sopivasti. Liian paljon vettä ja/tai liian intensiivistä hieromista, liian paljon sideainetta nousee pintaan ja kipsin ydin heikkenee. Liian vähän, niin pinnasta ei tule sileää. Hio, kunnes mielestäsi pinta näyttää hyvältä (mikä yleensä tarkoittaa 3-4 "kierrosta" jokaiselta pinnanosalta) eikä yhtään enempää.
P.s. Huomasin, että et ollut saanut vastausta siihen, minkä tyyppistä kauhaa sinun tulisi käyttää laastin levittämiseen. Käytän suurta neliönmuotoista kauhaa S-muotoisella kahvalla.
/C