Mikä yllä olevista on paras ja onko sitä saatavana vain sähkögalvanoituna? (se on ainoa, mitä olen tähän mennessä nähnyt)

Ruuvilla on se etu, että ne voidaan irrottaa, jos tarve ilmenee. Eli jos tarvitsee tehdä jokin "pienempi" säätö.

Ja säätämistä tarvitaan. Panosta ruuviin, jos et ole täysin varma, että saat kiinnikkeet oikein yhdellä kerralla. Ankkranaulat on erittäin hankalia irrottaa. (Mutta se on kai tarkoitus.)

Mikael_L
Nyt olen tehnyt 5 kattotuolia piharakennukseen!

Ensin ruuvasin, yksi tai kaksi ruuvia jokaiselle osalle, jotta se pysyi kasassa. Sitten hakkasin ankkurinauloilla, kun se oli oikein koottu. (Piirsin mallin jota käytin, joten näkyi nopeasti, jos jokin meni pieleen)

Suoraan vasarointi ei olisi ollut kätevää, koska kaikki olisi hypännyt paikoiltaan!

Syynä sekoittamiseen oli suurelta osin säästäväisyys, Julalla on Gunnebo-tyyppihyväksyttyä ankkurinaulaa kohtuuhintaan.
Missään en ole löytänyt hintansa arvoista tyyppihyväksyttyä ankkuriruuveilla, joten käytin Bilteman halpoja ruuveja + hyväksyttyjä nauloja.

Hyvää vai huonoa? no enpä tiedä ... ;)

Muuten, onko se painekyllästettyä puutavaraa johon ruuvaat/naulaat?
Siinä tapauksessa Gunnebolla on erityisruuvi joka kestää sen ympäristön.
Tästä on melko ajankohtainen ketju työkalufoorumilla.

Viimeksi muokattu:
andersmc sanoi:
Ja säätöä tarvitaan. Kannattaa käyttää ruuveja, ellet ole täysin varma, että saat kiinnikkeet heti oikein. Ankkurinaulat ovat tosi hankalia irrottaa. (Tosin se on kai tarkoitus.)
Hankalaa? Sehän ei onnistu :) ainakaan ilman, että puu menee rikki.

Vastaukseni kysymykseen on, että se riippuu vähän siitä, mitä on tekemässä ja tietääkö mitä tekee (ammattilainen/harrastelija, kokenut/aloittelija). Ankkurinaulojen valikoima (koot ja käsittely - sähkösinkitys ja kuumasinkitys sekä ruostumaton teräs) vihjaa, että ammattilaiset käyttävät niitä eniten. Jos on harrastelija kuten minä ja yrittänyt säätää väärin lyötyä ankkurinaulausta, on vain yksi vaihtoehto: ruuvi :). Toki se on, hieman perusteettomasti, kolme kertaa kalliimpi kuin naula, mutta se on hintansa arvoinen.

Jos rakentaa esimerkiksi terassia, voisi säästävä vaihtoehto olla, että kiinnittää "kiinteät" osat (kantavat palkit jne.) ruuveilla ja naulaa esimerkiksi välilautoihin. Siten voi uhrata välilaudan mutta välttyy rikkomasta kantavaa palkkia kun menee pieleen. En sekoittaisi molempia samalla paikalla.

Ankkuriruuvi on saatavana sekä perinteisenä sähkösinkittynä että ulkokäyttöön soveltuvana. Essve Liitinruuvi, corrseal C4 tyyppi. En muista tarkkaa nimitystä...

Mikael_L
ygg sanoi:
... vara att man skruvar i de "fasta" delarna (bärlinor etc.) och spikar i t.ex. reglar....

...Minä en ainakaan sekoittaisi samassa paikassa.
Olen utelias, miksi on huonoa sekoittaa ...

Milkshaken
Yleinen sääntö on.... Naulaa sinne, missä on sivukuormituksia... tyyppisesti ylhäältä alas.... tai päinvastoin.... Ruuvaa sinne, missä on riippuva... Naula on venyvämpi kuin ruuvi, joten ne ovat parhaita puristuskuormituksen kiinnityksessä... Ruuvit kestävät riippuvaa kuormaa paremmin kuin naula, joten siellä käytetään ruuvi.... Muuten ankkurinauloista, ne ovat periaatteessa parasta, mitä voidaan käyttää naulalevyillä...

Ankkurinaulan urat on erikoisjyrsitty, mikä tekee siitä, että kun iskureiän isketään tai ruuvataan, puu tarttuu naulaan paremmin kuin muihin ruuveihin ja nauloihin.

Mikael_L sanoi:
Minusta tulee utelias, miksi on huono sekoittaa ...
Sitä en kirjoittanut :). Kirjoitin, että minä en sekoittaisi, ja se samasta syystä, jonka mainitsin edellä: että haluan mahdollisuuden muuttaa (poistaa ruuvin). Jos sekoittaa, tuhoaa sen mahdollisuuden.

Viimeksi muokattu:
Milkshaken sanoi:
Yleinen sääntö on.... Naulaa sinne, missä on sivukuormituksia... esimerkiksi ylhäältä alas.... tai päinvastoin.... Ruuvaa, missä on ripustus...
Naula on joustavampi kuin ruuvi, siksi ne ovat parhaita puristuskuorman kiinnityksessä..
Jos vertaa esim. Gunnebon ominaisuudet ankkuriruuviin ja -naulaan, ruuvin poistovoima on yleisesti suurempi kuin naulan - mikä tuntuu loogiselta. Sen sijaan poikittaisvoima näyttää melko samanlaiselta. Onko sillä mielestäsi merkitystä, käytetäänkö ruuvia vai naulaa tästä syystä? Nyt ruuvi on toki vain 5mm, kun taas naula on saatavilla jopa 6mm.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.