Hei! Kesällä erinomaisen taitava puuseppä auttoi minua kattopahvin kanssa, ja mitä hän teki, oli kiinnittää se paineilmanaulaimella. Se sujui loistavasti - sekä nopeasti että kaikki oli siistiä ja järjestyksessä.

Ongelmani on vain se, että mietin tulevaisuutta, sillä eikö niitit tunnu vähän "heppoisilta"?! Toki ne olivat tukevia - niiteiksi - mutta silti. Vai ajattelenko väärin? Ehkä se on täysin ok, mitä toivonkin! Oli nimittäin erittäin kätevää työskennellä sillä tavalla, ja pian on aika kiinnittää vielä 90 m2 kattopahvia.

Mitä sanotte?

Lue asennusohjeet kyseiselle pappille. Useimmat (kaikki?) vaativat pappinauloja ja se on yleensä nimenomaisesti mainittu, että niitä ei saa niitata.

Samaa mieltä, kattohuopa naulataan huopanauloilla ja tähän on olemassa naulain.

Kuitenkin ei ole täysin epätavallista, että osa oikaisee nitojan kanssa. Yksi ongelma tässä on, että niitit eivät yleensä ole yhtä kestäviä korroosiota vastaan kuin huopanaulat.

/Kent

Vuokraa pappinaulain ja kompressori. Se toimii kuin junan vessa sekin.

Voi hitto, niinhän se on siis...

Pelkojeni takia siis :eek: No jaa, harmi kun ei voi luottaa vanhoihin kokeneisiin kirvesmiehiin. Täytyy hankkia kunnon naulapyssy ja sitten täytyy tehdä itse sen sijaan :mad:

Kiitos avusta!

Mutta kun se on parantunut ja valmis, kartonki jää kuitenkin, joten jos aiot käyttää tiiliä tai peltiä, sillä ei luulisi olevan väliä. Ja useimmat käyttävät varmaankin kartonkia, jossa on liimareuna. En usko, että sillä on väliä, ellei aio käyttää ainoastaan kartonkikattoa, sillä silloin en kiertäisi kartongin asennusohjeita.

Olet oikeassa, liiman ja läktien ansiosta se pysyy kuitenkin paikoillaan. Mutta se tuntuu silti ikävältä. Haluaisi, että se tuntuisi turvalliselta, kun sen pitää olla siellä niin pitkään...

Ei riitä, että huopa pysyy paikoillaan, siihen ei saa myöskään tulla reikiä. Kuka tietää, mitä 20 vuoden lämpö- ja kosteusliikkeet alla olevassa katossa aiheuttavat. Käytä sitä, mitä valmistaja suosittelee.

mycke_nu sanoi:
Käytä sitä, mitä valmistaja suosittelee.
Tietysti se on niin.

Jos ne ovat underlagspapp, se pysyy luultavasti paikoillaan läktien ja tiilien avulla.

T-Emballage:lla on pappityyppi (yap2000 jotain?), joka saa kiinnittää niiteillä, tein tämän autotallin katolle, kun se päällystettiin pappalla viime syksynä.

YAP 2200 super, muistaakseni se, jota käytetään niittaamiseen, siinä on kerros lasikuitua yläpuolella, jotta niitit eivät mene läpi. Se on kalliimpi, mutta ehdottomasti paras työskennellä.

Minulla on YAP 2500, koskeeko se tätä kattohuopaa myös?

Kävin muuten katsomassa kattoa tänään, ja tietysti nidontarautojen ovat alkaneet ruostua. Ei tunnu siltä, että arkeologit 1000 vuoden päästä kaivaisivat ne esiin ja sanoisivat: "hitto vie, he käyttivät niittejä kattohuovan kiinnittämiseen!". Ne ovat varmaan hajonneet ensi jouluun mennessä :eek:

Ovatko kaikki hakaset piilossa? Eli peittääkö yläpuolella oleva vuota alapuolella olevan ja peittää hakaset?

Luulen, että sain neuvon ostaa ruostumattomia hakasia, kun huopasin kattoni, mutta en ole täysin varma. Kuitenkin kaikki hakaset ovat piilossa.

Ei, ne eivät ole piilossa. Hän vain naputti läpi, molempien verhokerrosten läpi, ihan kuin hän olisi käyttänyt pappinauloja.

Ei hyvä, vai mitä?

• Tykkään
PetAnnJunHed
  • Laddar…
Minun puuseppäni tekivät samoin pienessä laajennuksessa meidän torpassa. Se ei ole ehkä oppikirjan mukaista, mutta kun ruodelaudoitus on asennettu, pitäisi paperin pysyä paikoillaan. Nukunkin silti hyvin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.