Istun ja suunnittelen uutta sisäänkäyntiä/verantaa/verantaa. Talo on 22 metriä pitkä, ja ajattelen verantaa, joka kulkee kulmasta ohi toisen ikkunan, eli 10-11 metriä pitkä ja syvyydeltään 2 metriä. Kattomateriaalina tulee olemaan vanhemman mallin pellitykset, sama kuin talon katossa. Voiko joku ystävällisesti auttaa oikeiden mittojen löytämisessä katon rakenteille ja pilareille? Olen yrittänyt käyttää byggbeskrivningar.se-sivustoa, mutta se ei ole toiminut. Toivoisimme voivamme välttää liimapuuta. Emme halua aumakattoa, vaan tavallisen niin siistillä ulkonäöllä kuin mahdollista. Lumivyöhyke 3. Onko täällä joku asiantunteva henkilö, joka voisi antaa minulle hieman ohjeistusta?
 
  • Talvinen maisema, jossa pitkä puutalo, luminen piha ja lumipeitteinen autotalli. Pihassa auto ja katolla lumista kattopeltiä.
  • Tykkään
Huzzbutt
  • Laddar…
Y Yttebyn25 sanoi:
Istun suunnittelemassa uutta sisäänkäyntiä/kuistia/tarjoavaa. Talo on 22 metriä pitkä ja ajattelen kuistia, joka ulottuu nurkasta ja ohi toisen ikkunan eli 10-11 metriä pitkä ja 2 metriä syvä. Kattomateriaali tulee olemaan vanhemman mallista kattopeltiä, samaa kuin talon katossa. Voisiko joku ystävällisesti auttaa minua oikeiden mittojen kanssa katon rakenteen ja tolppien suhteen? Olen yrittänyt käyttää byggbeskrivningar.se, mutta se ei ole toiminut. Heeeelst haluaisimme välttyä liimapuulta. Emme halua valmattyä, vaan mahdollisimman huomaamattoman näköisen tavallisen katon. Lumi-alue 3. Onko täällä joku asiantunteva, joka voisi vähän ohjata minua?
Kahden metrin yksinkertaisella rakennepuulla Lumi-alue 3:ssa saan 170x455 C24 mitoitustaulukon mukaan.

Sitten teidän täytyy asentaa tolpat 1,2 metrin välein. Jos tarvitsette levätä joitakin kattotuoleja kannatustolpalle, eikä jostain syystä osu tolppaan, se riippuu vähän siitä, miten ja missä, koska siitä tulee pistemäinen kuormitus. Mutta sama mitoitus pitäisi riittää, ainakin jos sallitte tietyn taipuman, jos se olisi kahden tolpan välissä. Parasta on tietenkin, että jokaisen sääntövastaisen kohdalla olisi tolppa.

Taulukko, jossa näkyy eri kattopalkkien mitat, lujuusluokat ja niiden maksimi vapaa pituus lumikuormitusalueella 3, keskietäisyys 1,2 m.

https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=000100
 
klaskarlsson klaskarlsson sanoi:
Kaksi metriä yksinkertaisella rakennuspuulla Lumivyöhyke 3:ssa saan mitoitustaulukon mukaan 170x455 C24.

Yksi pylväs jokaista 1,2 kohden ei ole kovin hyvä...kuinka parannamme rakennetta noin 1,8 m välein?
 
Y Yttebyn25 sanoi:
Jokaisella 1,2 metrin etäisyydellä oleva tolppa ei ole kovin hyvä...kuinka parannamme rakennetta noin 1,8 metrin etäisyydellä cc?
Vahvalla kattotuella. Linkitetyssä taulukossa näkyy mitat cc1200:lla, eli että kattotuolit ovat 1200 mm etäisyydellä keskeltä keskelle. Taulukon alkuperäinen sivusto tarjoaa laskelman cc60:lle muunnettuna, mikä jonkinlaisen symmetrian vuoksi voi olla silloin sopivaa.
 
  • Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Q
Täällä voit helposti mitoittaa terassin katon. Syötä haluamasi mitat, niin saat ehdotuksia mitoista.

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-med-takkonstruktion/

Esimerkkinä siitä, mitä saat, olen liittänyt mukaan kuvan siitä, miltä se voi näyttää samankaltaisilla mitoilla kuin olet ilmoittanut ketjussa.

Huomaa, että sinun ei pitäisi käyttää sitä ehdotusta tarkistamatta itse, että se sopii rakentamiseesi/taloosi. Parasta on, että syötät omat mitat ja teet laskelman itse.

Dimensionointiesimerkki altanan ja katon rakenteesta sisältäen mitat ja materiaalit. Kuvassa näkyy talo, jonka edessä on katettu terassi.
 
  • Tykkään
Törnis81 ja 3 muuta
  • Laddar…
Olen yrittänyt asettaa halutut mitat... En kuitenkaan ole tyytyväinen esim. että tolppien pitäisi olla 90x90. Tarvitsen jotain, joka näyttää vaikuttavammalta....mutta kysymys on sitten, voiko muita mittoja vähentää saman lujuuden saavuttamiseksi....
 
Q
Se on pienin ilmoitettu mitta. Aina voi käyttää suurempaa kokoa. Tolpan korkeuden lisääminen ei auta muita osia, joten sinun tulee käyttää ehdotettuja mittoja joka tapauksessa.
 
klaskarlsson klaskarlsson sanoi:
Kaksi metriä yksinkertaisella rakenteen puulla Lumikkoalueella 3 saan 170x455 C24 mukaan mitoitustaulukon mukaan.
170x455 ei voi olla oikein? Tarkoitat varmaan 45x170.
 
Yksi opas sanoo 170 ja toinen opas sanoo 220 kattopalkkeihin. Aika iso ero...valitsen tietenkin pienemmän mitan, jos mahdollista.
 
Q
Suosittelen, että käytät ohjetta rakentaessasi kyseistä tapausta. Eli terassikatto yhdistettynä olemassa olevaan kattoon.

Yksinkertaistettu taulukko ei ota huomioon huomattavasti lisääntynyttä lumikuormaa, joka syntyy lumesta, joka nojaa olemassa olevaan kattoon.

Muista myös, että laatu vaikuttaa. C14 tai C30 vaikuttaa sekä mittoihin että hintaan.
 
  • Tykkään
Huzzbutt
  • Laddar…
Y Yttebyn25 sanoi:
Olen yrittänyt asettaa halutut mitat... En ole kuitenkaan tyytyväinen siihen, että tolpat olisivat 90x90. Tarvitsen jotain isompaa näköistä....mutta kysymys on sitten, voiko muita mittoja pienentää saman lujuuden saavuttamiseksi....
Jos haluaa jotain isompaa, ja ehkä enemmän talon tyyliin sopivaa ja jos on mahdollisuus, niin höyläämätön puu on sopiva valinta. Ero todellisessa mitassa 90x90 ja 100x100 välillä ei ole suuri, mutta ero visuaalisessa vaikutuksessa on sitäkin suurempi. Jos sitten menee 150x150:een, se on vielä enemmän. Tällaisen puutavaran löytäminen voi kuitenkin olla hankalaa ja monilla suurilla ketjuilla on puhdas ylihinnoittelu, hinnan pitäisi käytännössä vastata kuutiokustannusta.
 
H Huzzbutt sanoi:
Jos haluaa tehdä mahtavan vaikutuksen ja ehkä enemmän talon muun tyylin mukaisesti ja jos siihen on mahdollisuus, höyläämätön puutavara on sopiva valinta. Ero todellisessa mitassa 90x90 ja 100x100 välillä ei ole suuri, mutta ero visuaalisessa vaikutelmassa on sitäkin suurempi. Kun nousee sitten 150x150, niin se on vieläkin vaikuttavampi. Tällaisen puutavaran hankkiminen voi kuitenkin olla vaikeaa ja monilla suurilla ketjuilla on suoranainen ylihinta, hinnan pitäisi periaatteessa vastata kuutiokustannusta.
H Huzzbutt sanoi:
Jos haluaa tehdä mahtavan vaikutuksen ja ehkä enemmän talon muun tyylin mukaisesti ja jos siihen on mahdollisuus, höyläämätön puutavara on sopiva valinta. Ero todellisessa mitassa 90x90 ja 100x100 välillä ei ole suuri, mutta ero visuaalisessa vaikutelmassa on sitäkin suurempi. Kun nousee sitten 150x150, niin se on vieläkin vaikuttavampi. Tällaisen puutavaran hankkiminen voi kuitenkin olla vaikeaa ja monilla suurilla ketjuilla on suoranainen ylihinta, hinnan pitäisi periaatteessa vastata kuutiokustannusta.
Minulla on paikka, josta voin ostaa puutavaraa pylväitä varten. Keksin vielä yhden asian... toimiiko yhtä hyvin upottaa hammarband pylväissä kuin laittaa hammarband pylväiden päälle?

Ja vielä yksi asia... paras kiinnitys talon seinään. Kun lumi tulee jyristen talon katolta, siinä on melkoisia voimia...
 
Y Yttebyn25 sanoi:
Minulla on paikka, josta voin ostaa puutavaran tolppia varten. Keksin vielä yhden asian...toimiiko yhtä hyvin upottaa hammarband tolppiin kuin asettaa se niiden päälle?

Oooch keksin vielä yhden asian...paras kiinnitys talon seinään. Tulee aika paljon voimia, kun lumi romahtaa talon katolta alas...
Hammarband tulee sijoittaa pystyyn, ei vaakaan. Sen upottaminen tolppiin edellyttää, että ne ovat tarpeeksi vankkoja, mikä on hyvä asia. (Yleinen ratkaisu, jonka näkee kunnallisissa pergoloissa, on tolpat, jotka koostuvat 3:sta 45x145 ja keskimmäinen on lyhyempi hammarbandin kiinnittämiseksi).

Jos sinulla on hyvä paikka, josta voit saada tukevaa puutavaraa ja aikaa sekä voimia, mielestäni talon huomioon ottaen kannattaa käyttää hiomatonta rakennuspuuta koko rakenteessa. On kuitenkin vaikeaa löytää siitä lukuja, mutta yleensä vanhat ukot osaavat nämä asiat ulkoa.
 
Y Yttebyn25 sanoi:
Olen yrittänyt asettaa halutut mitat... En kuitenkaan ole tyytyväinen siihen, että tolppien tulisi olla 90x90. Tarvitsen jotain, joka näyttää mahtavammalta....mutta kysymys on, voiko vähentää muita mittoja saavuttaakseen saman lujuuden....
Ei
Voit lisätä puutavaran mittoja tai luokkaa, jos tarvitset parempaa lujuutta tai haluat mahtavamman ulkonäön. 6"x6" ei näytä niin mummomaiselta kuin verannan tolpat ja se olisi minun suositukseni.
 
  • Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Ajattelin tolppia noin 6x6 tuumaa... Olisin mielelläni käyttänyt 45x170 kattokannattimille...kantopalkilla/hammarbandilla 45x195...mutta mieluiten 45x170...ehkä se on liian heikko cc 1200...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.