5 809 lukukertaa ·
6 vastausta
6k lukukertaa
6 vastausta
Alusta liimapuupalkin pylväille?
Hei.
Olen rakentamassa laajennusta ja suunnitelmassa on harjakatto liimapuupalkilla harjan kohdalla. Palkki tuetaan kahteen liimapuupilariin, joiden mitat ovat 140x135mm.
Perusmuuri on muurattu lecakivestä betoniperustalle.
Missä liimapuupilarit kohtaavat "lattian", miten yleensä tehdään siinä? Asetetaanko ne lattianiskojen (45x170) päälle vai pystysuorien lattiarakenteiden päälle? (jos asettaa 3 vierekkäin, 3x45mm = 135mm) mutta silloin tarvitaan 4 "ylimääräistä" lattiarakenteen palkkia à 7m.
Voisiko olla idea laittaa vahva levy (10x200x200mm) lattianihan alle jakamaan pistekuormaa, jos pilareita asetetaan suoraan lattian päälle?
Tai jätetäänkö lattianiska pois pilareiden kohdilta ja käytetään yllä mainittua levyä suoraan lecassa?
Lyhyesti, miten yleensä tehdään?
Ystävällisin terveisin, Dennis
Olen rakentamassa laajennusta ja suunnitelmassa on harjakatto liimapuupalkilla harjan kohdalla. Palkki tuetaan kahteen liimapuupilariin, joiden mitat ovat 140x135mm.
Perusmuuri on muurattu lecakivestä betoniperustalle.
Missä liimapuupilarit kohtaavat "lattian", miten yleensä tehdään siinä? Asetetaanko ne lattianiskojen (45x170) päälle vai pystysuorien lattiarakenteiden päälle? (jos asettaa 3 vierekkäin, 3x45mm = 135mm) mutta silloin tarvitaan 4 "ylimääräistä" lattiarakenteen palkkia à 7m.
Voisiko olla idea laittaa vahva levy (10x200x200mm) lattianihan alle jakamaan pistekuormaa, jos pilareita asetetaan suoraan lattian päälle?
Tai jätetäänkö lattianiska pois pilareiden kohdilta ja käytetään yllä mainittua levyä suoraan lecassa?
Lyhyesti, miten yleensä tehdään?
Ystävällisin terveisin, Dennis
Moderator
· Stockholm
· 56 254 viestiä
En usko, että sitä "tavallisesti tehdään". Se mitoitetaan konstruktöörin toimesta jokaista ajankohtaista kuormitustapausta varten. Saattaa olla, että täytyy purkaa levyä ja valaa vahvistuspalkki.
Riippuen siitä, kuinka suuri katto on, pistekuorma voi nousta 5 - 10 tonniin.
Riippuen siitä, kuinka suuri katto on, pistekuorma voi nousta 5 - 10 tonniin.
Plåtin sijaan panostaisin teräspalkkiin sopivilla mitoilla, niin pitkä kuin tilaan mahtuu.dennisson sanoi:Voisiko olla idea laittaa vahva levy (10x200x200mm) kannattimen alle jakamaan pistekuorman, jos pylväät sijoitetaan suoraan kannattimen päälle?
Vai jätetäänkö kannatin pois kohdasta, jossa pylväät ovat, ja käytetään yllä mainittua levyä suoraan lecan päällä?
Lyhyesti sanottuna, miten yleensä tehdään?
Terveisin Dennis
Se pystyy jakamaan kuorman paljon laajemmalle alueelle kuin mitä levy pystyy.
Pistekuorma per pylväs on 3,6 tonnia. (oletan, keskisillan tukireaktio on 3,6 tonnia. Joten se on joko 3,6t per pylväs tai 1,8t per pylväs)
Ei levyä. Pohjapalkisto lepää lecamuurilla, joka puolestaan lepää valetulla pohjalevyllä. (150x500mm)
Ei mikään monimutkainen asia, vain pohdin miten pylväät yleensä asetetaan.
3x pystyssä ja mahdollisesti yhdessä kiinni liimattu 45x220 pitäisi pystyä jakamaan kuorma suhteellisen hyvin yläpinnassa kuin syllissä?
Muuraamalla tehty lecamuuri (4x 600x190x190) tukevalla pohjalevyllä pitäisi hoitaa tämä? Päässäni tämä tuntuu ylimitoitetulta, mutta mitä minä tiedän, pyydän apua
Ei levyä. Pohjapalkisto lepää lecamuurilla, joka puolestaan lepää valetulla pohjalevyllä. (150x500mm)
Ei mikään monimutkainen asia, vain pohdin miten pylväät yleensä asetetaan.
3x pystyssä ja mahdollisesti yhdessä kiinni liimattu 45x220 pitäisi pystyä jakamaan kuorma suhteellisen hyvin yläpinnassa kuin syllissä?
Muuraamalla tehty lecamuuri (4x 600x190x190) tukevalla pohjalevyllä pitäisi hoitaa tämä? Päässäni tämä tuntuu ylimitoitetulta, mutta mitä minä tiedän, pyydän apua
Moderator
· Stockholm
· 56 254 viestiä
Kestävätkö leca tällaisen kuorman? En tiedä, mutta onhan ollut keskusteluja siitä, että esim. Byggmax leca -blockit väitetään olevan hieman alhaisemmassa kuormitusluokassa, mikä rajoittaa, kuinka korkean muurin niistä saa rakentaa (en tiedä, onko se totta). Mutta JOS tällaisia rajoituksia on, niin se ei pitäisi toimia suuren pistekuorman kanssa Lecassa.
Enl weber kestää heidän leca 3N/mm2. Minun pylvääni on 135x140mm = 18900mm2
3N = 0,3 kg (noin)
18900x0,3 = 5670kg max kuormitus sille pinnalle, jonka yksi pylvääni kantaa.
Max kuormitus minun pylväälleni 3600kg.
Ajattelenko väärin?
http://www.weber.se/leca-registred-produkter/produkter/leca-reg-block/leca-block-200.html
3N = 0,3 kg (noin)
18900x0,3 = 5670kg max kuormitus sille pinnalle, jonka yksi pylvääni kantaa.
Max kuormitus minun pylväälleni 3600kg.
Ajattelenko väärin?
http://www.weber.se/leca-registred-produkter/produkter/leca-reg-block/leca-block-200.html
D dennisson sanoi:
Hei, miten ratkaisit pistekuorman jakautumisen pylväästä?
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Bästa upplägget för läggning av klinker
Badrum -
Bygga pelare med etanolkamin- genomförbart?
Socialt & Projekt -
Kuinka tehdä vakaa kaide kuistilla olevasta lyhyestä pilarista.
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Hur förvandla en fyrkantig pelare till en rund?
Inredning -
Tvättpelare på sockel? Varför/varför inte?
Tvättstuga