Hei,

olemme kirjaimellisesti repineet koko kellarin auki, seinät ovat nyt rapatut, lattiat valettu. Talo on 70-luvun talo, mutta itse asiassa (!) pohjalaatan betoniin on valettu 50 mm solumuovia. Se on toki liian vähän, mutta pitäisi silti olla etu.

Purimme myös koko sisäkaton, joka alun perin koostui paneelista ja sen takana jonkinlaisesta kattokipsistä. Nyt aluslattian ponttilaudoitus on paljastettu ja se näyttää suurelta osin erittäin hyvältä. Mietin, pitäisikö minun vaihtaa kaikki ponttilaudoitukset myös? ja siinä tapauksessa myös eristys vai pitäisikö sen olla nyt "tervettä".

Buggaren

Jos aluskatteen alapuolinen raakapontti näyttää olevan kunnossa, ei ole syytä vaihtaa sitä. Jos se ei kuitenkaan näytä olevan kunnossa, sinulla on todennäköisesti paljon suurempia ongelmia, koska myös lattian palkit ovat todennäköisesti vaurioituneet.

Ainoa asia, joka voi vahingoittaa raakaponttiasi, on vesi. Onko sinulla epäilyksiä siitä, että vettä on päässyt sisään, ja jos on, mistä?

kiitos vastauksesta, kyllä, raakapontti näyttää yleisesti ottaen erittäin "terveeltä". Mutta voiko olla niin, että raakapontti on kostea? vettä ei ole tullut sisään "nestemäisessä" muodossa, siitä olen melko varma. Mutta ajattelen, että raakapontti on voinut imeä kosteutta ilmasta? Ajattelen, että sen pitäisi siinä tapauksessa olla mahdollista kuivattaa? lattiajuuret tuntuvat tosiaan suurelta projektilta....ehkä parempi rakentaa uusi?

Jos alusrimat näyttävät terveiltä eikä murene kun pistät veitsen siihen, ei ole mitään vikaa. Jos vettä on valunut, jää siitä yleensä raitoja, vaikka se olisikin täysin kuivunut.

Jos kellarissa olisi ollut erittäin kosteaa ja alusrimat märkiä sen seurauksena, näkisit todennäköisesti tämän seurauksen - hometta.

Jos olet epävarma rakenteesta, on ehkä parasta pyytää joku asiantuntija tarkastamaan talo ja antamaan toimenpide-ehdotuksia (älä käytä rakennusfirmaa) tai ehkä voit mitata kosteuden itse puusta. Nyt vedät melkein johtopäätöksen, että sinun pitäisi purkaa talo vain siksi, että vähän alusrimoja ehkä on kosteaa. Se vaikuttaa hieman hätiköidyltä.

Onhan mahdotonta tehdä diagnoosia etänä näin, mutta todennäköisin vaihtoehto on, että alusrimat ovat täysin normaalissa kunnossa. Jos sinulla ei ole hometta puussa, ei vesijälkiä, ei outoa hajua (paitsi että se haisee "kellarille"), on todennäköisesti hyvä idea nukkua hyvin yöllä eikä miettiä enempää alusrakennetta.

Suuret kiitokset vastauksesta. Aion ottaa yhteyttä Anticimexiin, koska minulla on niin sanottu ostajanvastuuvakuutus heiltä. Näin ollen kosteus mitataan. Minulla on vain yksi paikka kellarin koko sisäkatossa, jossa aluslaudoitus on vaurioitunut jonkinlaisella sienellä, muuten se on täysin kunnossa, näyttää itse asiassa erittäin terveeltä. Vaurio on ulkoseinän vieressä ja johtuu todennäköisesti siitä, että vanhan ikkunan ikkunahelman alapuolella olevalla kerroksella "ylhäällä" (maan tasalla) on ollut kallistuma puuta kohti sen sijaan, että se viettäisi ulospäin, ja ajan mittaan kosteus on todennäköisesti tunkeutunut seinään ikkunan alle ja sieltä alas lattiaan. Käsityöläinen, joka vaihtoi ikkunan, joutui vaihtamaan osan rakenteesta ikkunan alla, koska se oli vahingoittunut. Sitten voi olla, että kellarissa on jonkinlainen "kellarinhaju", vaikka kuinka paljon orgaanista materiaalia poistaisi, ja vaimoni nenä on erittäin herkkä... ehkä se on lattian ylimmän kerroksen eristys, joka haisee? Olen miettinyt, voisiko olla hyvä idea vuokrata otsonigeneraattori ja tehdä käsittely sen kanssa, onko kenelläkään kokemusta siitä?

Buggaren

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.