J
Olen ajatellut rakentaa pergolan alla olevan suunnitelman mukaisesti, mutta tajusin nyt, että kannatinpuut ovat luultavasti alimitoitetut.

Pergola tulee olemaan tämä design. Ajatuksena on noin 3,6 m leveys ja 3 m syvyys.
Tolpat tulevat olemaan 3 kpl, jokainen 45x120mm. Kannatinpuu suunnitellaan olevan 45x145mm.

Kuitenkin suunnitelmissa oli 6 kpl (joista 2 kpl tolppien päällä tai toisella puolella) yläpuuta, jokainen 45x145mm.

Tajuan nyt, että kannatinpuu on todennäköisesti liian heikko siihen. Mitä sanotte? Vinkkejä, miten voin ratkaista tämän olemassa olevalla puutavaralla, jota minulla on kotona. Minulla on runsaasti 45x120, 8 kpl 45x145.

Voisiko kannatinpuun vahvistaa ruuviliimattuna 45x120? 45x120 yläpuuksi sen sijaan tai halkaista yläpuut noin 45x95?

Mikä tulee toimimaan?
 
  • Rakenteilla olevan pergolan 3D-malli, jossa on kuvailtu mitat ja käytettävien puupalikoiden koot (45x120mm ja 45x145mm) ja asettelu.
Uskotko todella, että 45x145 olisi liian heikko?
Se on kai vain puutavaran oma paino, jota täytyy kantaa, ei mitään kuormaa tai lunta?
 
J
G Gabbe1 sanoi:
Uskotko todella, että 45x145 on liian heikko?
Eikö se ole vain puun oma paino, joka pitää kantaa, ilman kuormaa tai lunta?
Ei aavistustakaan. Yritin käyttää ruotsalaista puun mitoitustaulukkoa, mutta en ymmärtänyt mitään ja epäonnistuin siinä. Uskotko, että se onnistuu? Ne painavat melko paljon.
 
J Jonobe sanoi:
Ei aavistustakaan. Olen yrittänyt käyttää ruotsalaisen puun mitoitustaulukkoa, mutta en ymmärrä yhtään ja epäonnistuin siinä. Uskotko, että se onnistuu? Ne painavat aika paljon.
Kyllä, luulen että se onnistuu hyvin.
 
  • Tykkään
Jonobe
  • Laddar…
Minun on myös vaikea nähdä, miksei se toimisi. En nyt näe, miten yläripustusten kiinnitys on ajateltu tehtäväksi, mutta voisit välttää kantopalkkien leikkaamisen, jotta ne eivät heikkene.
 
J
D Dublin sanoi:
Minulla on myös vaikea nähdä, että se ei toimisi. En näe miten yläkappaleiden kiinnitykset on tarkoitettu tehtäviksi, mutta voit varmaan välttää poisleikkauksen kantopuista, jotta et heikennä niitä.
Ajattelin leikata pois yläkappaleista, en kantopuista. Sitten luultavasti laittaa kulmaraudat niihin. Onko kenelläkään vinkkiä, miten se voisi tehdä piilotetusti, mutta vakaasti?

Kiitos vastauksistanne :)
 
Karrock
Klikkasin dimensionointityökalussa (ei taulukko) se näyttää tyytyväiseltä juuri 45*120 yläpuun ja 45*145 kantavien linjojen kanssa. Tämä C14:ssä. C28, joka on mukavampi työskennellä, kestää vielä paremmin.
 
  • Kuvassa on pergolan rakennekuvio, jossa mitat 3600x3000 mm näkyvät. Puutavarana käytetty palkkeja 45x120 ja 45x145 mm.
J
Karrock Karrock sanoi:
Klikkasin mitoitustyökalua (ei taulukkoa) ja se näyttää olevan tyytyväinen juuri 45*120 pintapuun ja 45*145 kantavien palkkien kanssa. Tämä C14:ssä. C28, jonka kanssa on mukavampi työskennellä, kestää vielä paremmin.
En tullutkaan viisaammaksi siitä, laskiko se todella vai ei pylväiden virheilmoituksen takia.

Mutta kuulostaahan siltä, että yksi ainoa kantalinja 45x145 toimii myös silloin, kun on yläpuu 45x145.

Kiitos avustanne :) En tarvitse huolehtia siitä, että tulevat vieraat saisivat palkin päähänsä.
 
  • Tykkään
Dublin
  • Laddar…
Pergolani on yhä pystyssä vuotta myöhemmin.
Pilarien väli on hieman yli 360 ja uloin kantopalkki on 45x145. "Katto-orret" ovat 45x120 ja lisäksi minulla on melko paljon ylimääräistä painoa viistoleikatuista 28x120 laudoista.
 
  • Puinen pergola talon vieressä, jossa on tuoleja ja seinävaloja. Pergolan runko koostuu paksuista, suoraksi sahatuista laudoista.
  • Tykkään
Utlandssvensk ja 3 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.