8 172 lukukertaa ·
8 vastausta
8k lukukertaa
8 vastausta
Alimittainen kantopuu pergolaan?
Olen ajatellut rakentaa pergolan alla olevan suunnitelman mukaisesti, mutta tajusin nyt, että kannatinpuut ovat luultavasti alimitoitetut.
Pergola tulee olemaan tämä design. Ajatuksena on noin 3,6 m leveys ja 3 m syvyys.
Tolpat tulevat olemaan 3 kpl, jokainen 45x120mm. Kannatinpuu suunnitellaan olevan 45x145mm.
Kuitenkin suunnitelmissa oli 6 kpl (joista 2 kpl tolppien päällä tai toisella puolella) yläpuuta, jokainen 45x145mm.
Tajuan nyt, että kannatinpuu on todennäköisesti liian heikko siihen. Mitä sanotte? Vinkkejä, miten voin ratkaista tämän olemassa olevalla puutavaralla, jota minulla on kotona. Minulla on runsaasti 45x120, 8 kpl 45x145.
Voisiko kannatinpuun vahvistaa ruuviliimattuna 45x120? 45x120 yläpuuksi sen sijaan tai halkaista yläpuut noin 45x95?
Mikä tulee toimimaan?
Pergola tulee olemaan tämä design. Ajatuksena on noin 3,6 m leveys ja 3 m syvyys.
Tolpat tulevat olemaan 3 kpl, jokainen 45x120mm. Kannatinpuu suunnitellaan olevan 45x145mm.
Kuitenkin suunnitelmissa oli 6 kpl (joista 2 kpl tolppien päällä tai toisella puolella) yläpuuta, jokainen 45x145mm.
Tajuan nyt, että kannatinpuu on todennäköisesti liian heikko siihen. Mitä sanotte? Vinkkejä, miten voin ratkaista tämän olemassa olevalla puutavaralla, jota minulla on kotona. Minulla on runsaasti 45x120, 8 kpl 45x145.
Voisiko kannatinpuun vahvistaa ruuviliimattuna 45x120? 45x120 yläpuuksi sen sijaan tai halkaista yläpuut noin 45x95?
Mikä tulee toimimaan?
Ei aavistustakaan. Yritin käyttää ruotsalaista puun mitoitustaulukkoa, mutta en ymmärtänyt mitään ja epäonnistuin siinä. Uskotko, että se onnistuu? Ne painavat melko paljon.G Gabbe1 sanoi:
Ajattelin leikata pois yläkappaleista, en kantopuista. Sitten luultavasti laittaa kulmaraudat niihin. Onko kenelläkään vinkkiä, miten se voisi tehdä piilotetusti, mutta vakaasti?D Dublin sanoi:
Kiitos vastauksistanne
Karrock
Remontoija
· Västra Götaland
· 1 064 viestiä
Karrock
Remontoija
- Västra Götaland
- 1 064 viestiä
En tullutkaan viisaammaksi siitä, laskiko se todella vai ei pylväiden virheilmoituksen takia.Karrock sanoi:
Mutta kuulostaahan siltä, että yksi ainoa kantalinja 45x145 toimii myös silloin, kun on yläpuu 45x145.
Kiitos avustanne
Klikkaa tästä vastataksesi


