Minulla on lato, joka on 10 m leveä * 30 m pitkä. Siinä on 2 kerrosta. Alakerrassa on matala katto, joten harkitsen katon purkamista toiseen kerrokseen. Ensimmäinen kerros koostuu muuratuista betonitukeista ja noin 5 cm valetusta pintakerroksesta. Se on vakaa seinä. Toinen kerros on puuseinillä, ja ullakko on eristämätön. Ullakolla on paljon roinaa ja lautoja, joten paino on merkittävä. Välipohja koostuu puusta, ja välissä on kuonaa eristeenä. Alakerrassa on kantava rakenne raudasta ja 20*20 hirsistä, keskellä on kantavat tolpat 10 m leveydessä. Mitä tapahtuu, jos poistaa välipohjan alakerran ja ensimmäisen kerroksen välillä? Ullakon kattotuolit näyttävät menevän alas seinään ensimmäisessä kerroksessa, joka puolestaan seisoo alakerran betoniseinällä. Koko lato tyhjennetään irtonaisesta materiaalista ja sitten puretaan. Onko riskiä, että seinät "kaatuvat" ulospäin saumakohdassa alakerran ja ensimmäisen kerroksen välillä?
Ymmärrän, että minun täytyy kutsua paikalle rakennesuunnittelija tarkemmin katsomaan, mutta olisi mielenkiintoista kuulla näkemyksiä ja vinkkejä, joita kannattaa ottaa huomioon, ehkä kustannuksia, jos jollakulla on vastaavanlainen kokemus. Lato on rakennettu noin 1940.
Hei Korsö, uusi foorumijäsen jalosta Hallandin maisemasta
Tervetuloa Rakentaa Talo-foorumille!
Mielenkiintoinen projekti, vaikuttaa siltä, että olet hankkinut vanhan maatilan tai "hevosfarmin".
Kuinka paljon olen väärässä, jos arvaan että se on Getingen seudulla?
Mielestäni se näyttää riskittömältä toimenpiteeltä, koska kattorakenteeseen ei oikeastaan ole vaikutusta.
Mikä tulee olemaan uusi kattokorkeus, ja mihin aiot käyttää ladon?
Hyvä, että kutsut jonkun katsomaan rakennetta!
Kustannuksia on vaikea ennustaa, kun kyseessä on pääasiassa purkaminen. Ja sen teet ehkä itse.
Kiersin oikealle korkeudelle kiinnitetyn liimapuupalkin 66x495 seinäpylväisiin, sitten vanha välipohja purettiin. Tällä tavalla pystyi kulkemaan sillä aikaa, kun uuden välipohjan kanssa työskenneltiin.
66 x 495 riittää 270 kg / m2 9 m jännevälillä ja C-C 1100 mm (1100 oli standardi 1937) Kaarisuus 15 mm.
270 kg on välimaasto asuin- ja teollisuuskäytön välillä.
Minä pyytäisin luultavasti rakennusinsinööriä tarkistamaan vakauden.
Ei ehkä ole suurta riskiä, että seinät sortuvat pelkästään ylhäältä tulevan kuormituksen vuoksi, mutta sivulta tulevat tuulivoimat voivat olla valtavia ja tällöin seinät voivat sortua, jos sisäpuolella ei ole mitään tukemassa niitä.
Sortuminen johtaisi varmasti kuolemaan, jos henkilö on rakennuksessa, joten ota varman päälle.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.