Ehkä makuasia tai ehkä on olemassa oikea vastaus, mutta lapset ovat menneet nukkumaan, niin myös vaimo, olen valmis arjen kanssa ja nyt haluan hemmotella itseäni monimutkaistamalla yksinkertaisia asioita
Minulla on puinen hiekkalaatikko - vain seinät ja kansi (ei pohjaa), jonka olen kaivanut alas puutarhaan. Hiekkalaatikon alla on maisemointikangas. Olin juuri menossa leikkaamaan kankaan reunat, jotka törröttävät esiin, kun aloin miettiä, teinkö todella oikein. Olen siis asettanut kankaan alla olevan kuvan 1 mukaisesti. Kangas on hiekkalaatikon ulkopuolella. Ajattelin, että se oli parempi kuin kuva 2, jossa ruoho ja muuta voisi mahdollisesti päästä kankaan ja laatikon väliin. Ja maisemointikangas on juuri siellä estääkseen kasveja pääsemästä laatikkoon ja hiekan valumasta maahan. Mutta kysymys kuuluu, pitäisikö kangas ennemmin estää hiekkaa pääsemästä laatikoiden alle, mitä ei tapahdu kuvassa 1. Jos istuisi/seisoisi laatikon päällä, se siirtyisi niin, että vähän hiekkaa kerrallaan pääsee laatikon ja kankaan väliin, ja silloin hiekka olisi sivuilla ja laatikko nousisi ylöspäin, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Edelleen kankaan sisällä, mutta laatikon ulkopuolella. Luultavasti sillä ei oikeastaan ole väliä, miten teen, koska hiekkalaatikko oli halpa, eikä ole maailmanloppu, jos se täytyisi purkaa/korvata myöhemmin.
Onko olemassa oikea tapa, miten tekisitte tai olette tehneet? Maisemointikangas hiekkalaatikon sisällä vai ulkopuolella? 1 vai 2?
Jos hiekkalaatikkoa käyttää lapset, mielestäni ei ole niin väliä, onko kangas asetettu vaihtoehdon 1 tai 2 mukaan, muutaman vuoden leikkien jälkeen laatikko on joka tapauksessa hiekan ympäröimä. Jos haluat estää hiekkalaatikkoa liikkumasta, kun kävellään reunalla, voit lyödä tolpat nurkkien sisäpuolelle ja ruuvata laatikon kiinni niihin.
Luen ja luen kysymystäsi, kello on paljon ja en tajua mitään, mutta meillä on markduk kuvan 2 mukaisesti meidän "valmiissa" hiekkalaatikossa, jossa on kansi Byggmaxilta.
Läser och läser din frågeställning, klockan är mycket och jag fattar nada men vi har markduk enligt din bild 2 i vår "färdiga" sandlåda med lock från Byggmax.
Jag tänker att riskerna med de båda är följande:
1) Sandlådan "förskjuts" iom att sand sätter sig under sandlådan. Men å andra sidan kommer inga växter in i sandlådan.
2) Växter tränger in emellan sandlåda och markduk och kommer upp i sandlådan längs innerväggarna. Men å andra sidan kommer ingen sand under sandlådan.
Börjar tycka att 2 verkar bättre. Hellre lite gräs längs kanterna i lådan än att hela lådan förskjuts.
Eikö 4-vuotiaan mahdollisuus kaivaa Kiinaan olekin melko rajallinen hiekkalaatikossa, jossa on maisemointikangas?
Kannatan vapaata leikkiä täydellisen puutarhan sijaan…
Laitoin kankaan vaihtoehtona 2, en edes ajatellut muuta. Jos ei muuta, tuntuu helpommalta repiä ruohoa, joka tulee esiin, kuin lapioida takaisin hiekkaa. Toisaalta hiekkaa päätyy joka tapauksessa paljon laatikon ulkopuolelle, se on tavallaan luonnollinen seuraus siitä, että lapset leikkivät laatikossa...
Hiekkalaatikko ei ole enää niin kiva muutaman vuoden kuluttua ja silloin se pitäisi laittaa pois. Silloin on mukavaa välttää vaivaa ylösottamisen kanssa. Joten ehdotan ilman kangasta.
Rikkaruohot eivät tule alapuolelta vaan ylhäältä siemenillä. Mutta myyränpennut pitävät rikkaruohot poissa.
Hiekkalaatikko ei ole niin kiva muutaman vuoden kuluttua ja sitten se pitää poistaa. Silloin on mukavaa välttyä rasittavalta vaivalta saada se kangas pois. Joten ehdotan kangatonta.
Ei rikkaruohot nouse alhaalta päin vaan ylhäältä siemenien kautta. Mutta myyränpoikaset pitävät rikkaruohot poissa.
Mutta kun laitetaan suodatinkangas kiveysen alle, onko se estääkseen siemenien pääsemisen läpi ylhäältä ja juurtuvan maahan alapuolella? Luulin, että se oli päinvastoin, muun muassa estämään siemenien ja ruohon kasvamista alhaalta päin.
Mutta kun laittaa suodatinkangasta kivetyksen alle, estetäänkö sillä siementen pääsy ylhäältä ja juurtuminen alla olevaan maahan? Luulin, että se oli päinvastoin, muun muassa estämään siementen ja nurmikon kasvua alhaalta.
Ei, sillä ei ole mitään tekemistä rikkaruohojen kanssa, vaan kankaan tarkoitus on estää materiaalien sekoittuminen toisiinsa vuosikymmenten aikana. Jos laitat esimerkiksi sepeliä saven päälle, "savi syö sepelin" ajan myötä. Kun hienompaa materiaalia laitetaan karkean sepelin päälle, se valuu alaspäin onkaloihin.
Leikkikenttä ei ole niin hauska muutaman vuoden päästä ja sitten se pitäisi sulkea. On mukavaa välttää suojakankaan kanssa sähläämistä. Joten ehdotan ilman kangasta.
Ajattelen, että juuri se on syy käyttää kangasta, että hiekka on helpompi poistaa, kun tulee aika lopettaa leikkikenttä...
Ajattelen, että juuri siitä syystä on hyvä olla kangas, jotta on helpompi poistaa hiekka, kun hiekkalaatikko pitää purkaa...
Toivon vain, ettei siellä ole puita tai pensaita lähettyvillä. Minulla on ollut pieni helvetti poistamassa vanhaa maakangasta, joka hajoaa ja on täysin puiden ja pensaiden juurien lävistämä.
Mitä TS:n pitäisi tehdä, kun lapset ovat kaivaneet hiekkaa ja "vahingoittaneet" suodatinkangasta?
Lapseni löysivät sähkökaapelin syvältä hiekkalaatikon alta.
Kun laatikko puretaan, levitetään vain jäljellä oleva hiekka, näin hoidetaan golfviheriötä.
Kuten TS kirjoitti, tämä on asioiden tekemistä monimutkaisemmaksi.
Mitä TS:n pitäisi tehdä, kun lapset ovat kaivaneet hiekan läpi ja "vahingoittaneet" maasuojakangasta?
Minun lapseni löysivät sähkökaapelin syvältä hiekkalaatikon alta.
Kun laatikko puretaan, levitetään vaan jäljelle jäänyt hiekka, näin hoidetaan golfviheriötä.
Kuten TS kirjoitti, tämä vain tekee yksinkertaisista asioista monimutkaisempia.
Protte
Juuri minun tapauksessani ei ole riskiä, että he pääsevät Kiinaan tai sähkökaapeleihin, korkeintaan pääseevät kallioon, jos ovat tarpeeksi sitkeitä.
Täysin samaa mieltä monimutkaistamisesta. Joskus sitä vaan sallii sen itselleen Suoralta kädeltä, miten olisit tehnyt, 1, 2 vai jotain muuta? Maasuojakangas on pakko.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.