Ajattelin laittaa jonkinlaista äänieristystä alakerran ja ullakon väliin ennen kuin laitan kattokipsilevyn ja etsin vinkkejä. Rimapaneeli ja sisäseinät on kuten näette kuvassa asennettu, ja nyt myös sähköputket. Laittaisitteko vain eristelevyt löyhästi rimapaneelin päälle vai yrittäisitte saada ne lattiaan asti? Mikä paksuus, esimerkiksi kivivilla 70 tai 95 mm?
Kyse on myös paljon kunnianhimon tasosta. Mutta Träguidenissa on hyvää tietoa äänieristyksestä lattiassa, mikä on erityisen tärkeää asunnon erottavissa lattiarakenteissa.
Jos on kunnianhimoinen, voi täyseristää lattiarakenteen kivivillalla ja täydentää alapuolella erityisillä akustiikkaprofiileilla, jolloin kipsi roikkuu kohtalaisen vapaasti lattiasta ja estää pahimmat värinät. Katso konstruktionsexempel asunnon erottava lattiarakenne:
Sen ei tarvitse olla kovin kunnianhimoinen, eikä luultavasti täysin eristetty. Onko kivivilla huomattavasti parempi kuin lasivilla? Kivivillalla on korkeampi tiheys, mutta se on myös hankalampi kuljettaa rautakaupasta.
Kivivilla on raskaampaa ja tarjoaa siten paremman vaimennuksen aika monilla taajuuksilla. Mutta lasivillakin antaa hyvän eristyksen. Remontoinin katon "nuorisohuoneessa" alakerrassa ja valitsin hieman paksumpaa (en muista tarkkaa paksuutta valitettavasti) lasivillaa kuin mitä oli perusteltua (mutta hintaero yhden huoneen kohdalla oli minimaalinen) ja sain erinomaisen tuloksen. Kuitenkin jouduin asentamaan ovikellon huoneeseen kiinnittämään huomiota kulloinkin kyseiseen huoneeseen jälkeenpäin. Rungon ääniä robotti-imurista yläkerrassa kuuluu valitettavasti edelleen melko hyvin. Siinä akustiikkaprofiili voisi olla hyvä ratkaisu.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.