Minulla on ongelmia äänen kanssa alemmasta huoneesta (talo, jossa on kellarikerros) ja ajattelin laittaa ylimääräisen kerroksen kipsiä kellarihuoneen kattoon ja minulla on muutama kysymys.

• Pitäisikö kipsikerrosten välillä olla ilmarako? esim. 10 mm
  • Onko järkevää laittaa vielä kaksi kerrosta, eli yhteensä 3 kerrosta kipsilevyä (3x12mm)?
Kiitollinen kaikista neuvoista

Mitä ääntä haluat vaimentaa? Stereo? Pesukone?
Aloita miettimällä, voiko ääni kulkea jonkun muun reitin kuin palkiston läpi. Myös pienet raot vuotavat paljon ääntä.

Koskien jälleenrakennusehdotusta.
Lyhyt vastaus: ei, äänieristys on hankalaa.
Kipsilevyn lisääminen suoraan hieman vaimentaa, mutta ei luultavasti riitä, jos se on ongelma tänään.

Pitkä vastaus:
gyproc.se sanoi:
Vanhojen puupalkistojen alapinnan rakenteet:
Vanhoissa palkistoissa, joissa on halkeileva levy ja noin 30 mm rappaus, on huono matalataajuinen äänieristys, joten laajempi ilmarako tai useampi Gyproc kipsilevy on välttämätön.
Suositellaan vähintään 95 mm puukoolaus (c 600 mm), vähintään 45 mm mineraalivilla ja Gyproc AP profiili (c 400 mm) käytettäessä kahta kerrosta Gyproc kipsilevyjä.
Tällä toimenpiteellä parannus on noin 10-15 dB, mikä normaalisti riittää erottamaan asuinkohteiden palkistot esimerkiksi ullakkohuoneen sisustuksessa.
Jos edellä mainittujen palkistojen alapinta on kunnostettu Gyproc kipsilevyillä, ne tulee purkaa ennen edellä mainittujen toimenpiteiden toteuttamista, muuten se heikentää huomattavasti matalataajuista äänieristystä.
Vanhoille palkistoille, joissa on puupaneelin alapinta, ei voida antaa yleisiä ohjeita. Ota yhteyttä akustikkoon olemassa olevien ääniteknisten ominaisuuksien mittaamiseksi ja toimenpiteiden suunnitteluksi.
Eli: Poista olemassa oleva kipsi ja harvarima.
Lisää eristys, äänieristävät teräsrimat ja yksi tai kaksi kerrosta kipsilevyjä.

Tai katso tästä, jos haluat lukea itse:
http://gyproc.se/bibliotek/gyproc+handbok/gyproc+handbok+pdf
luku 2.4
luku 3.4
luku 4.1

Edit: Tietenkin on olemassa muita ratkaisuja. Mutta oli kätevää kopioida tämän kipsilevyvalmistajan tekstiä sen sijaan, että kirjoittaisi itse ;)

Viimeksi muokattu:
Kyllä, jos voit tarkentaa hieman enemmän millaista ääntä haluat vaimentaa, se helpottaa neuvonnassa. Matalat taajuudet voivat olla hankalia yrittää vaimentaa.

Täsmennykset:

Palkisto on 220 mm eristetty mineraalivillalla, yksi kerros kipsiä ja yläpuolella 22 mm lattialastulevy (rakennettu 1980)

Äänet, jotka haluan poistaa, ovat ensisijaisesti puhe ja stereo

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.