Nyt olemme käyneet katsomassa useita uudisrakennuksia eri valmistajilta (ja käsityöläisiltä!). Kahdessa näistä (eri talotehtaat ja käsityöläiset) olemme huomanneet, että sisäseinät ovat "aaltomaisia" kun katsomme alas lattialistan suuntaan, eli tietyin väliajoin sisäseinä ei ole kiinni lattialistassa. Eroa on useita mm ja sitä ei tarvitse katsella tarkasti nähdäkseen, vaan se näkyy selvästi. Mittaamatta näyttää siltä, että rako voisi hyvinkin olla 60 cm, eli sisäseinän kipsin ruuvaus on liian tiukkaa. Tai sitten päinvastoin, että missä kipsi on täysin kiinni, on sääntö se, missä rako on, että kipsi painuu sisäänpäin. Onko kukaan ymmärtänyt hieman epämääräistä kuvaustani? ;) Emme tunne, että tämä on hyväksyttävää uudessa talossa, joka on käsityöläisten rakentama! Voiko tätä välttää käyttämällä osb-levyjä myös sisäseinissä? Te joilla on kokemusta rakentamisesta, mitä te sanotte? Mikä on teidän kokemuksenne? Jälkikäteen ajateltuna meidän olisi pitänyt kysyä, onko talojen sisäseinissä osb-levyä, joissa olemme nähneet, että se "kumpuilee" lattialistaa vasten.

Kun seinät aaltoilevat kuten sanot, voi se johtua puusta, joka ei ole mitoiltaan oikea, eri mitat, tai vain huolimattomuudesta... kipsilevy seuraa sääntöä kun se ruuvataan kiinni. Olen samaa mieltä kanssasi, jos he ovat ammattilaisia siis... Eti...

Jos ymmärrän oikein kuvauksestasi.
Ne voivat olla metallikiskoja ja ne on ensin ruuvattu yhteen niin, että ruuvinpäät ulottuvat kiskon ulkopuolelle
sitten kiinnitetään kipsilevy, ja se "ratsastaa" ruuvinpäillä, jotka ovat kiskojen kohdalla
sitten kipsilevy on ruuvattu metallikiskoon lattialla ja katossa ja tulee silloin pullistumaan kiskojen välillä.

Krillew sanoi:
Om jag förstår rätt på din beskrivning.
Så kan det vara metallreglar och dom är först ihopskruvade så skruvskallarna sticker utanför regeln
sen skruvar man dit gipsskivan och då "rider" den på skruvskallarna som sitter vid reglarna
sen är gipsskivan skruvad i metallregeln i golvet o taket och kommer då bukta in mellan reglarna.
Ok. Men då är frågan; skulle detta avhjälpas med osb bakom gipser, eller blir effekten densamma ändå?

Ehkä se on yksinkertaisesti gyproc-levyjen viisteet, joita ei ole tasoitettu kunnolla?

Kipsilevyjen pystysuorat päät ovat viistettyjä, jotta saumojen kittaus voisi tehdä ilman, että saumaan muodostuu "patti". Onko mahdollista, että maalari on huolimattomasti jättänyt tämän painauman kittaamatta alas asti lattian?

On varmasti monia mahdollisia syitä tähän. Meillä on lastulevyä kipsilevyn takana, ja se on kuitenkin niin talossamme siellä täällä. En tiedä, voiko sanoa, että se on tarkalleen joka 60. cm.

Saattaa myös liittyä itse listatyyppiin? Meillä on erittäin paksut ja jäykät listat, paikan päällä maalatut. Jos listat ovat ohuita, oletan, että niitä on helpompi taivuttaa hieman muutaman millimetrin verran seinää vasten niin, että ne näyttäisivät suorilta silmälle?

Mutta olen samaa mieltä kanssasi, minullakin oli korkeammat odotukset siitä, miltä se näyttäisi. Mutta minun on vaikea arvioida, mitä "voi odottaa", ja mitä johtuu siitä, ettei he ole olleet tarpeeksi tarkkoja, kun he ovat naulanneet niitä jne.

Ei pitäisi kuitenkaan uskoa liikaa siihen, kuinka hyvin asiat tehdään vain siksi, että ne tekee ammattilaiset (ns. ammattilaiset).
Se on jotain, jonka olen oppinut matkamme aikana. Heillä ei todennäköisesti ole aikaa olla yhtä tarkkoja kuin itse olisi ollut. Ainakaan läheskään kaikki...

Ilmiö, jota kuvailet, olet itse lähellä ratkaisua, jos ymmärsin sinut oikein. Kipsilevy on ruuvattu puu- tai metallirunkoihin, joiden c/c on 450 mm (joskus c/c 600 mm ulkoseinällä), joita vasten levy lepää, mutta lattialla on luonnollisesti myös sokkeli, jota vasten levy lepää, mutta sinne ei ruuvata. Koska runkojen mitat eivät koskaan ole millilleen samat puumateriaalissa ja metallirungoissa runko on sokkelissa kiinni, jolloin sokkeliin tulee kaksinkertainen metallipaksuus, kipsilevy nojaa näihin pisteisiin. Lisää tähän saumoissa oleva kitti, joka rakentaa hieman, niin sinulla on aaltoileva seinä..............Jos tämä on sinulle hyväksyttävää tai ei, on yhdentekevää käsityöläiselle, koska käsityöläisen sopimus on talotoimittajan kanssa, ja siellä nämä toleranssit säädellään AMA:ssa, joka sallii melko paljon seinien suoruutta koskevissa toleransseissa. Pahoittelen tekstimäärää, mutta byggahus-forum ei salli minun katkaista rivejä jostain @#¤% syystä :)

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.