olen pohtinut, mikä on "normi", kun asennetaan 90Gips c-c60 välillä koolausten väliin?
Minulla tulee vaakasuorasti oleva osb taakse, onko se "jäykkä" tarpeeksi, jotta kipsi voidaan saumata sen kanssa siten, että saumaus ei murru? ja päinvastoin, voiko OSB:n pystysaumat nähdä yhdistettyinä, kun kiinnitän kipsilevyn kummallekin puolelle OSB-saumaa?
Niissä taloissa, joita olen rakentanut, olen ruuvannut kipsilevyn alla olevaan puulevyyn ja jättänyt huomiotta, missä koolaukset sijaitsevat. Varmistin kuitenkin aina siirtäväni kipsilevysauman vähintään jonkin dm puulevysaumaan nähden.
Suunnitelmasi toimii hyvin, mutta varmista, että ruuvaat vähän ylimääräisiä ruuveja, koska OSB:llä on hieman huonompi kestävyys kuin koolauksilla. Minulla on tapana ruuvata kaksi riviä ruuveja levyn keskelle, kun ruuvaan OSB:tä...
Hei, vaikuttaa siltä, että se on "normaalia" tehdä niin näyttää siltä, ja tämä toimii myös tasoituksen ja maalauksen jälkeen, eli saumat eivät halkeile pehmeämmän alustan vuoksi?
OSB-levyyn voi kuten sanottu mainiosti ruuvata. Sinun ei myöskään tarvitse ruuvata enemmän kuin tavallisesti. Sekä kipsi että ruuvi ovat paljon vähemmän kestäviä kuin OSB:n kestävyys.
En ole vielä oikein päättänyt 90 tai 120, mutta kattokorkeus on 330cm, joten en ole vielä oikein päättänyt asettelua. 120 levyt ovat melko hankalia käsitellä, joten pohdin vaihtoehtoja tällä hetkellä.
90 levyä voidaan muuten asentaa myös vaakasuoraan. Muistaakseni joitakin näistä levyistä tarjotaan myös kaikilla reunat viistottuina. Etuna on, että hukkaa syntyy minimaalisen vähän, eikä sinun tarvitse ottaa huomioon korkeutta valitessasi levyn pituutta, helpompi asennus alhaisemman painon vuoksi ja voit tukea levyjä toistensa saumoille. Luulen, että niitä kutsutaan myös Ergo-levyiksi juuri tästä syystä. Muista vain siirtää saumat.
Onnea matkaan
On mahdollista asentaa kipsiä OSB:lle ilman, että takana on mitään tukirankaa. Kiinnitin vaakasuorat kipsilevyt pystyasentoon tukevaan rankaan ja OSB:hen vintillä, ja se on toiminut tähän mennessä.
Jos huonekorkeus on 330 ja TS aikoo käyttää 90-levyjä vaakatasossa, viimeinen levy täytyy nostaa 2,7 metriin. Se täytyy myös halkaista pituussuunnassa.
Yksi tapa on laittaa alareunaan vaakatasoon kattokipsi (60 cm) ja päälle pystysuoraan 270. Sitä ei ole niin korkeaa nostaa.
Jos korkeus on 330 ja TS aikoo laittaa 90-levyt vaakatasoon, niin viimeinen levy on nostettava 2,7 metrin korkeuteen. Se on myös halkaistava pituussuunnassa.
Yksi tapa voisi olla laittaa vaakasuora kattokipsirivi (60 cm) alareunaan ja sitten seisova 270 sen yläpuolelle. Sitä ei tarvitse nostaa niin korkealle.
se oli fiksu idea! kuten sanot, niin vältetään korkeat nosto, mieluummin raskas nosto lyhyellä etäisyydellä kuin korkea nosto pienellä painolla.
Yksi tapa voisi olla asentaa ensin vaakasuorassa oleva kattogipsilevy (60 cm) alareunaan ja sitten pystysuora 270 sen yläpuolelle. Ei ole niin korkeaa nostettavaa.
Kuulostaa ylimääräiseltä työltä, eikö olisi helpompaa käyttää 90x360 levyjä ja asettaa ne suoraan pystyasennossa lattialle?
Tasoitusnäkökulmasta on parempi käyttää kokoisia 90-levyjä pituussuunnassa kuin lyhytlaitaliitoksellisia 120. Lyhytlaitaliitosten tasoitus on työlästä.