Hei!

Istun ja pohdin, miten saisin toteutettua unelmien autotallini, jota rakennan parhaillaan ladon sisään. Se on aiemmin ollut yksiautotalli, jossa on 225 cm kattokorkeus, 320 cm leveys ja 600 cm syvyys, mutta nyt olen laajentamassa, jotta molemmat autot ja hieman ylimääräistä mahtuisivat sinne. Ladon kattoa kannattelevat nykyään A-kattoristikot, jotka on kiinnitetty vaakasuoraan puupalkkiin, jonka mitat ovat 140x140, ja noin 4 metrin välein on 200x200 pylväät, jotka ovat 140 cm ulkoseinistä sisäänpäin. Kattopinta-alalla, jota ajattelin nyt hyödyntää, katolla on 4 tukipistettä (2 paria) niiden lisäksi, jotka ovat "ulkoseinissä."

Tavoitteena on saada koko tila 900x600 ilman mitään palkkeja lattiasta kattoon. Olen harkinnut asettavani kolme liimapuupalkkia, joiden koko on 115x405x900, kantamaan kaiken, mutta mietin, riittääkö se. Meillä voi olla melko paljon lunta täällä pohjoisessa. Ulkokatto on raakapontti, jonka päällä on jonkinlaisista kaarnapaloista tehty palapeli ja sitten rimoitus ja peltikatto.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Onko edes mahdollista rakentaa kuten olen ajatellut? Onko olemassa vaihtoehtoja, kuten I-palkki tai vastaava?

/ Peter

Staffans2000
Eräs primitiivinen mutta toimiva menetelmä "palkkien" valmistamiseen on seuraava: Alareunaan yksi sahauslauta + yläreunaan yksi sahauslauta, nämä yhdistetään vanerilla. Koko rakennelma on iloisen amatöörin ylimitoitettu. Se on älyttömän vahva.

Olen kuullut, että Kertobalkar ovat erittäin vahvoja ja usein halvempia kuin liimapuuta, mutta eivät lainkaan yhtä tyylikkäitä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.