Hej
Hoppas ni kan hjälpa mig lite i mitt dilemma.
Jag har satt igång med renovering av hallen, som består av en avlång gång med flera dörröppningar.

Jag började med att riva bort befintlig tapet så gott det gick, då den var dåligt tapetserad på flera ställen. Ångborttagaren var tyvärr inte så effektiv på just denna väggen, då det mest innebar att man förstörde kartongen på gipset bakom. Se bilder.

Nu står jag med ojämna väggar med olika lager tapet bortriven. På en liten del (första bilderna) är kartongen som mest skadad.

Som jag ser det har jag två alternativ

- Spärrmåla för att sen rullspackla
- Riva allt gips och gipsa om hela rummet

Har lutat mest åt första alternativet, då det känns som ett stort jobb att gipsa om, med alla öppningar och vinklar. Dessutom 2,55 i takhöjd, vet inte om man kan köra med en 250 skiva och lämna lite glapp uppe och nere?

Vad hade ni gjort? Vad tror ni är mest effektivt i tid/arbete?

• Ojämn vägg med skadad yta och rester av tapet efter borttagning, visar slitage och gipskartong under vid dörröppning.
  • Ojämn och skadad gipsskiva med borttagen tapet och synliga lager, i en hall med vit målad taklist.
  • Ojämn vägg med avskavd tapet och skadad kartong på gipsskiva i en hall med dörröppningar.
  • Ojämn vägg med rivna tapetlager och skadad kartong på gipsskiva. Mönstrade tapetrester syns tydligt mellan de slitna områdena.
  • Hallen under renovering med avskalade väggar och synliga gamla tapetrester. En byrå står mot väggen, och en dörr syns i slutet av gången.
  • En avlång hall under renovering med delvis borttagen tapet, synliga fläckar och nedsatt gipskartong runt flera dörröppningar.
  • Vägg med bortskrapad tapet visar skadad gipskartong och ojämn yta, kvarvarande fläckar av gammal mönstrad tapet syns.
Viimeksi muokattu:
Kanske att spärrfärg+renoveringstapet är ett alternativ istället för bredspackla? Vet inte hur djupa håligheter en sån tapet tar utan att det blir gropar

Kan du inte skruva gipsen liggande?

Düsseldorff
Gipsa om skiten, det är mycket enklare. Men du kan inte lämna ett "glapp" här och där. Du får kapa skivorna på välberäknat ställe så du får två per "våd" utan minibitar.

Den där rutiga tapeten var för övrigt bland det värsta jag har sett.

E Et1975 sanoi:
Kan du inte skruva gipsen liggande?
Även om jag köper 1200mm bred gips och lägger nedåt så blir det ju ändå bara 2400 och då behöver jag ändå dit med en sista 15cm? Eller tänker jag fel

Düsseldorff Düsseldorff sanoi:
Gipsa om skiten, det är mycket enklare. Men du kan inte lämna ett "glapp" här och där. Du får kapa skivorna på välberäknat ställe så du får två per "våd" utan minibitar.

Den där rutiga tapeten var för övrigt bland det värsta jag har sett.
Ja jag lutar nog åt att göra det. Kanske inte är så farligt ändå. Köpa Ergolite så det är lättare att hantera själv.
Men vet inte vad för glapp och våd du syftar på.
Ska ha målat så ingen tapet behövs

Det är alltså ca 255 i höjd och hade ju varit grymt enkelt att använda en 250cm skiva. Om man kan snåla in på 2,5cm på taklisten respektive golvlisten.

Düsseldorff
N naikon sanoi:
Även om jag köper 1200mm bred gips och lägger nedåt så blir det ju ändå bara 2400 och då behöver jag ändå dit med en sista 15cm? Eller tänker jag fel

Ja jag lutar nog åt att göra det. Kanske inte är så farligt ändå. Köpa Ergolite så det är lättare att hantera själv.

Det är alltså ca 255 i höjd och hade ju varit grymt enkelt att använda en 250cm skiva. Om man kan snåla in på 2,5cm på taklisten respektive golvlisten.
Ja du tänker fel. Kapa skivorna så att du får större bitar att sätta upp.

Sätt 3x900 skiv
N naikon sanoi:

Sätt 3x900 skivor. Då får du 150mm spill. Det är väl inget att knussla över?

• Tykkään
Düsseldorff
  • Laddar…
Kan bli jobbigt att riva listerna utan att de blir förstörda. Detta kan bli ett jobb som bara växer och växer

Düsseldorff
Kalle B Kalle B sanoi:
Kan bli jobbigt att riva listerna utan att de blir förstörda. Detta kan bli ett jobb som bara växer och växer
Äh det är ju vanlig hålkäl, bara sätta ny vid behov.

Frerider
Äh det är ju vanlig hålkäl, bara sätta ny vid behov.
Vart ser du hålkälslist?

Düsseldorff
Frerider Frerider sanoi:
Vart ser du hålkälslist?
Du har rätt, jag tittade slarvigt.

E Et1975 sanoi:
Sätt 3x900 skiv

Sätt 3x900 skivor. Då får du 150mm spill. Det är väl inget att knussla över?
Ah tänkte inte på 3x900. Är inte så erfaren på att gipsa. Det är därför jag försöker göra så lite kapning och spackling som möjligt.
Dom är väl inte fasade i överkant? Så lägger man flera nedåt bredvid varandra så får man fasa ut en skåra själv för spacklet?

Det är därför det hade varit så smidigt att köra på 2500 på höjden. Då blir det ingen kapning och kan använda befintliga fasningar. Kan ju trycka in en 5cm gips-längd som utfyllnad på botten bakom golvlisten som inte behöver spacklas.

Eller har jag fel mindset?

Kalle B Kalle B sanoi:
Ja men det är redan ett rätt stort jobb, iaf för mig 😄 Ska försöka ta ner alla lister så försiktigt jag kan, och förhoppningsvis kan man återbruka några.

Har rivit foder och taklister. Försökt mäta gipset och får det till typ 10mm. Kommer det bli problem att sätta nya 13mm? Tänker på med dörrkarmar och foder

• Närbild av gipsplatta utan foder och taklister, visar struktur och del av dörrkarm.
Düsseldorff
N naikon sanoi:
Har rivit foder och taklister. Försökt mäta gipset och får det till typ 10mm. Kommer det bli problem att sätta nya 13mm? Tänker på med dörrkarmar och foder
Hmm. Säkert du mäter rätt? Tänkte först att det låter som det suttit renoveringsgips då men sånt är bara 6 mm.

Du råkar inte mäta en fasad kant?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.