Hei
Toivottavasti voitte auttaa minua vähän dilemmani kanssa.
Olen aloittanut eteisen, joka koostuu pitkulaisesta käytävästä, jossa on useita oviaukkoja, remontoinnin.

Aloitin poistamalla olemassa olevan tapetin niin hyvin kuin pystyin, koska se oli huonosti tapetoitu useissa kohdissa. Höyrypoistaja ei valitettavasti ollut kovinkaan tehokas juuri tähän seinään, koska se lähinnä vain vahingoitti kipsilevyn pinnan kartonkia. Katso kuvat.

Nyt seinäni ovat epätasaiset, ja niissä on eri kerroksia poistettua tapettia. Pienellä osalla (ensimmäisissä kuvissa) kartonkia on vaurioitunut eniten.

Näkemykseni mukaan minulla on kaksi vaihtoehtoa:

- Estemaalata ja sitten tasoittaa rullalla
- Poistaa kaikki kipsilevyt ja levyttää koko huone uudelleen

Olen kallistunut eniten ensimmäiseen vaihtoehtoon, koska kaikkien avautuvien ja kulmien kanssa uudelleenlevyttämisessä on paljon työtä. Lisäksi huonekorkeus on 2,55, en tiedä, voiko käyttää 250 cm levyä ja jättää vähän väljyyttä ylös ja alas?

Mitä te tekisitte? Mikä on teidän mielestänne tehokkainta ajankäytön ja työn kannalta?

• Kuva vaurioituneesta seinästä, josta on poistettu epätasaisesti useita kerroksia tapettia, paljastaen alla olevan pahvin, erityisesti oven yläpuolella.
  • Huoneen seinä, josta on irrotettu vanha tapetti, paljastaen vaurioitunutta kipsilevyä alla. Karu pinta, jossa on jäljellä tapetin rippeitä.
  • Epätasainen seinä, josta on poistettu osittain tapetti, vaurioituneella kipsipinnoitteella ja jäljellä olevilla vanhan tapetin paloilla.
  • Vanha tapetti poistettu osittain käytävässä, paljastaen vaurioitunutta kipsilevyä ja jättäen jäljelle laikukkaat seinät. Ympärillä useita oviaukkoja.
  • Avlång hall med borttagen tapet, ojämna väggar med dörröppningar och en spegel ovanför en vit byrå, ljus trägolv och svart matta.
  • Kapea käytävä, jossa on oviaukkoja; seinät ovat osittain ilman tapettia ja alaosat ovat epätasaiset ja paljastavat vaurioituneen kipsilevyn.
  • Seinää, josta on poistettu tapettia, paljastaen kuluneen ja vahingoittuneen kipsilevyn pinnan. Kartonki on repeytynyt ja jäljellä on osittain vanhoja tapetin paloja.
Viimeksi muokattu:
Ehkä estomaali+remonttitapetti on vaihtoehto tasoitukselle? En tiedä, kuinka syviä koloja tällainen tapetti peittää ilman, että jää kuoppia

Et voi ruuvata kipsilevyä makuuasennossa?

Düsseldorff
Kipsaa se uudelleen, se on paljon helpompaa. Mutta et voi jättää "väliä" sinne tänne. Sinun täytyy leikata levyt tarkkaan harkitussa kohdassa, jotta saat kaksi per "kaistale" ilman pieniä palasia.

Se ruudullinen tapetti oli muuten yksi pahimmista, mitä olen nähnyt.

E Et1975 sanoi:
Etkö voi ruuvata kipsiä vaaka-asentoon?
Vaikka ostaisin 1200 mm leveän kipsin ja asetan sen alas, se on silti vain 2400 mm, ja sitten tarvitsen vielä viimeiset 15 cm? Vai ajattelenko väärin?

Düsseldorff Düsseldorff sanoi:
Kipsala uudelleen, se on paljon helpompaa. Mutta et voi jättää "aukkoa" sinne tänne. Sinun pitää leikata levyt tarkasti, jotta saat kaksi per "vuota" ilman pieniä paloja.

Tuo ruudullinen tapetti oli muuten yksi hirveimmistä, mitä olen nähnyt.
Joo, taidan suuntautua siihen. Ehkä se ei olekaan niin paha. Ostaa Ergolite, niin sitä on helpompi käsitellä yksin.
Mutta en tiedä mistä "aukosta" ja "vuodasta" puhut.
Aion maalata, joten tapettia ei tarvita.

Korkeus on siis noin 255 cm ja olisi erittäin kätevää käyttää 250 cm levyä. Jos voi säästää 2,5 cm kattolistassa ja lattialistassa.

Düsseldorff
N naikon sanoi:
Vaikka ostan 1200 mm leveää kipsilevyä ja asetan sen alas, on se silti vain 2400, ja tarvitsen silti viimeiset 15 cm? Vai ajatellenko väärin

Kyllä, luultavasti aion tehdä niin. Ehkä se ei olekaan niin paha. Ostaa Ergolite, jotta se on helpompi käsitellä itse.
Mutta en tiedä, mihin rakoihin ja saumoihin viittaat.
Tarkoituksena on maalata, joten tapettia ei tarvita.

Korkeus on siis noin 255 cm ja olisi ollut todella helppoa käyttää 250 cm levyä. Jos voisi säästää 2,5 cm kattolistasta tai lattialistasta.
Kyllä, ajattelet väärin. Leikkaa levyt niin, että saat isompia paloja kiinnitettäväksi.

Ja du tänker fel. Kapa skivorna så att du får större bitar att sätta upp.
Sätt 3x900 levy
N naikon sanoi:
Vaikka ostaisin 1200 mm leveän kipsin ja asettaisin sen alas, se olisi kuitenkin vain 2400 ja tarvitsisin silti viimeisen 15cm? Vai ajattelenko väärin

Kyllä kallistun siihen suuntaan, että teen sen. Ehkä se ei ole niin paha kuitenkaan. Osta Ergolite niin on helpompi käsitellä itse. Mutta en tiedä mitä rakoa ja valoa tarkoitat.
Maalataan siis niin ettei tarvitse mitään tapettia.

Korkeus on siis noin 255 ja olisi hienoa käyttää 250cm levyä. Jos voi säästää 2,5cm kattolistassa ja jalkalistassa.
Sätt 3x900 levyä. Silloin saat 150mm hukkaa. Eikö siitä kannata kiistoa?

• Tykkään
Düsseldorff
  • Laddar…
Voi olla hankalaa poistaa listoja ilman että ne vahingoittuvat. Tästä voi tulla työ, joka vain kasvaa ja kasvaa.

Düsseldorff
Kalle B Kalle B sanoi:
Voi olla hankalaa repiä listoja irti ilman, että ne vaurioituvat. Tästä voi tulla työ, joka vain kasvaa ja kasvaa
Äh, se on vain tavallista kehyslistaa, laita vain uusi tarvittaessa.

Frerider
Äh se on vain tavallinen kodin nurkkalista, laita vain uusi tarpeen mukaan.
Missä näet nurkkalistan?

Düsseldorff
Frerider Frerider sanoi:
Missä näet hålkälslist?
Olet oikeassa, katsoin huolimattomasti.

Joo ajattelet väärin. Leikkaa levyt siten, että saat isompia osia kiinnitettäväksi.
E Et1975 sanoi:
Aseta 3x900 levyt

Aseta 3x900 levyt. Sitten saat 150mm hukkapalaa. Eikö se ole niin pieni asia, että kannattaa säästellä?
Ah en miettinyt 3x900. En ole niin kokenut kipsilevyjen asentamisessa. Siksi yritän tehdä mahdollisimman vähän leikkausta ja tasoitusta.
Eivätkö ne ole viistottuja yläreunassa? Jos asettaa useamman vierekkäin alaspäin, pitääkö viistää ura itse tasoitusta varten?

Siksi olisi ollut niin kätevää käyttää 2500 korkeutta. Silloin ei tarvitse leikata ja voi käyttää olemassa olevia viistoja. Voi työntää 5cm kipsilevypalan täytteeksi lattialistan taakse, joka ei tarvitse tasoitusta.

Vai onko ajattelutapani väärä?

Kalle B Kalle B sanoi:
Voi olla hankalaa repiä listoja irti ilman että ne menevät rikki. Tästä voi tulla työ, joka vain kasvaa ja kasvaa
Joo mutta tämä on jo melko iso työ, ainakin minulle 😄 Yritän ottaa kaikki listat alas niin varovasti kuin voin, ja toivottavasti voin käyttää joitakin uudelleen.

Olen poistanut vuorauksen ja kattolistat. Olen yrittänyt mitata kipsilevyä ja se näyttää olevan noin 10mm. Tuleeko ongelmia asentaa uusia 13mm? Mietin ovikarmeja ja vuorausta.

• Ovenkarmista poistettu kipsi, vanha reuna näkyvissä.
Düsseldorff
N naikon sanoi:
Olen repinyt pois listat ja kattolistat. Olen yrittänyt mitata kipsilevyä ja näyttää siltä, että se on noin 10 mm. Tuleeko ongelmia asentaa uudet 13 mm? Ajattelen ovenkarmoista ja listoista.
Hmm. Oletko varma, että mittaat oikein? Ajattelin ensin, että se kuulostaa kunnostuskipsiltä, mutta sellainen on vain 6 mm.

Et sattumalta mittaa viistottua reunaa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.