Onnistuin kiristämään ruuvia hieman liian tiukalle, niin että itse ruuvin pää katkesi (katso liitteenä olevat kuvat alla). Nyt loput ruuvista on kiinni betoniseinässä (Fischer-tulpassa).

Ongelma on, että minun pitäisi asentaa String-hylly, ja ei näytä kovin hyvältä vain porata uutta reikää viereen, koska vanha reikä tulee näkymään. Haluan siis mielelläni poistaa katkenneen ruuvin ja mieluiten käyttää samaa reikää uudelleen.

Olen jo kokeillut yksinkertaisempaa menetelmää: otin toisen, pienemmän ruuvin ja ruuvasin sen tulpan muoviosaan yrittäen vetää koko tulpan ulos. Valitettavasti se ei toiminut lainkaan.

Olen siksi alkanut katsella ruuvin irrottajia ja ymmärtänyt, että on olemassa kaksi yleistä mallia:
  1. Tavallinen spiraali-ulosvetäjä:
    Porataan ensin reikä katkenneeseen ruuviin ja ruuvataan sitten ulosvetäjä, joka nappaa kiinni ruuvista ja toivottavasti ruuvaa sen ulos.
    Sarja metallisia kierreulostyökaluja sinisessä kotelossa, jota käytetään taiottujen ruuvien poistamiseen seinästä.
  2. Vasempaan käyvä pora + ulosvetäjä:
    Aloitetaan vasempaan käyvällä HSS-poralla, jota käytetään peruutustilassa. Parhaassa tapauksessa ruuvi alkaa irrota siinä vaiheessa, muuten on tehty reikä ulosvetäjää varten.

HSS-teräksiset kierretapit, merkinnät #1, #2, #3, #4.

Olen myös saanut vinkin unohtaa ulosvetäjät ja käyttää sen sijaan HSS-poraa ja vain porata suoraan koko ruuvin läpi, kunnes se on poissa.

Mikä oikeastaan on paras ja älykkäin aloitusvaihtoehto minun tapauksessani? Ruuvi on melko ohut (noin 3 mm halkaisijaltaan) ja kiinni betoniseinässä. Haluaisin välttää reiän tuhoamista, koska haluan käyttää samaa paikkaa uudelleen.

Otankin mielelläni vastaan vinkkejä ja kokemuksia!

• Rikkoutunut ruuvi seinässä, jonka pää on katkennut. Keskustellaan menetelmistä ruuvin poistamiseksi Fischer-tulpasta ilman lisävahinkoa betoniseinään.
  • Rikkoutunut ruuvinpää Fischer-tulpassa betoniseinässä, ympärillä pieni särö.
A AZ. sanoi:
Onnistuin kiristämään ruuvin hieman liian tiukalle, niin että itse ruuvinpää katkesi (katso liitetyt kuvat). Nyt loput ruuvista on edelleen betoniseinässä (Fischer-tulpalla).

Ongelma on se, että minun pitäisi asentaa String-hylly, eikä ole kovin tyylikästä vain porata uutta reikää viereen, koska vanha reikä tulee näkymään. Haluaisin siis saada katkenneen ruuvin pois ja mieluiten käyttää samaa reikää uudelleen.

Olen jo yrittänyt yksinkertaisempaa menetelmää: otin toisen, pienemmän ruuvin ja ruuvasin sen tulpan muoviosaan, jotta voisin yrittää vetää koko tulpan ulos. Valitettavasti se ei onnistunut lainkaan.

Olen siksi alkanut katsoa ruuviulosvetäjiä ja ymmärtänyt, että niitä on kaksi yleistä vaihtoehtoa:
  1. Tavallinen spiraaliulosvetäjä:
    Ensin porataan reikä katkenneeseen ruuviin ja ruuvataan sitten ulosvetäjä sisään, joka tarttuu ruuviin ja toivottavasti vetää sen ulos.
    [kuva]
  2. Vasenkätinen pora + ulosvetäjä:
    Aloitetaan vasenkätisellä HSS-poralla, joka ajetaan taaksepäin. Parhaassa tapauksessa ruuvi alkaa itsestään tulla ulos jo silloin, muuten on tehty reikä ulosvetäjää varten.

[kuva]

Olen myös saanut vinkin, että unohtaisin ulosvetäjät ja käyttäisin sen sijaan HSS-poranterää ja poraisin suoraan koko ruuvin läpi, kunnes se on poissa.

Mikä on oikeastaan paras ja fiksuin tapa aloittaa minun tapauksessani? Ruuvi on melko ohut (noin 3 mm halkaisijaltaan) ja kiinni betoniseinässä. Haluaisin mieluiten välttää reiän tuhoamista, koska haluan käyttää samaa paikkaa uudelleen.

Otetan mielelläni vastaan vinkkejä ja kokemuksia!
Minulle kävi täsmälleen sama asia, kun asensin hyllyn. Ratkaisu oli siirtää hyllyä senttimetrin verran johonkin suuntaan ja tasoittaa ja maalata ruuvinreiät, jotka eivät enää sopineet. Jätin ruuvin paikalleen reikään.

Luulen, että sinulla on vaikeuksia jonkinlaisen "grispitt"in kanssa noin heikossa ruuvissa. Testaisin poraamalla plugia rikki poralla, ehkä noin 2 mm, toistuvasti plugissa ruuvin ja betonin välissä.

Jos se ei onnistu, poraisin yksinkertaisesti yhden tai useampia reikiä viereen ja täyttäisin kaikki Husfixilla tai jollain vastaavalla ja aloittaisin alusta.

• Tykkään
Thomas59
  • Laddar…
Kiitos, että käytitte aikaanne vastaamiseen, Dkvist ja Alfredo! Arvostan todella vastauksianne.

• Tykkään
Alfredo
  • Laddar…
A AZ. sanoi:
Kiitos, kun otitte aikaa vastata, Dkvist ja Alfredo! Arvostan todella vastauksianne.
Kiva kuulla. Älä unohda kertoa, miten meni.

Voisit kokeilla leikata uran ruuviin pienellä timanttihiomalaikalla, kuten Dremel (voidaan kiinnittää porakoneeseen) ja sitten yrittää irrottaa tavallisella uraruuvimeisselillä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.