Hi. I can speak and understand Swedish, but English is my first language so easier to write in it to be understood. Feel free to reply in Swedish.

I have recently moved into a 1930s house with a concrete veranda type of structure built onto the house later, but unsure of exactly when.

It has been patched up a fair amount of times and everything is just cracking a coming away from eachother.

One corner I have been able to fix pretty easy with a mould but the other corner is much more tricky.

Once I removed the old concrete I’ve found that the tiles sit on has come away from the base and floating without support.

Any tips on how to fill it so I can begin to build up the corner again?

Thanks in advance

• IMG_1475.jpeg
  • IMG_1473.jpeg
  • IMG_1470.jpeg
Claes Sörmland
Jag fruktar att trappan har gjort sitt och att det är dags att riva den och gjuta en ny.

Men visst går det att lappa och laga. Jag skulle bara blanda betongen torrare (jordfuktig), som ett bruk och slänga in den i håligheten. En hink gråsten kan vara behändigt också att fylla ut med också. Bara att trycka in i betongen vartefter, ger också armering. Se till att "prima" ytorna med rinnande betong före du börjar så att det nya betongbruket får fäste i den gamla gjutningen. Bygg inte för högt så att betongen sackar. Du kan kanske bygga detta i två till tre omgångar, börja nedifrån och bygg uppåt.

Sluta med denna fasta betong 2 cm innanför slutlig yta. När betongen härdat någon dag så kan du ordna med ett lager för en snygg yta.

Jag gissar att det är vatten som rinner in i konstruktionen som frostspränger den. Borde läsas med avrinningsmöjlighet.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.