Hej!

Har ett tillbyggt garage på fastigheten (garaget byggt på 60-talet). Det enda som går att få fram är bygglovshandlingar och inga konstruktionsritningar egentligen.

Man valde att gräva ut för källare där man murat upp en grund med betinghålsten enligt bygglovet. På denna ligger en platta av betong och det är alltså vad jag tolkar det som golvet i garaget som ligger ovanpå källaren.

Taket i källaren ser ut att vara några slags betongplattor. Det framgår inte av bygglovet hur plattan i garaget (alltså golvet i garaget och taket i källaren) är armerad. Det ser ut på bygglovet som att det är gjuten platta som golv i garaget men tittar man underifrån (alltså taket i källardelen om ni förstår) så ser det alltså ut som plattor.

Jag får inte alls ihop konstruktionen och jag funderar nu på om man vågar köra in en bil i garagedelen eller om allt brakar (enelbil väger mer än en bil på 60-talet).

Man skulle ju kunna tänka sig att förstärka det hela underifrån. Järnblakar? Limträ med pelare mot källargolvet?'

Inser att jag som lekman borde prata med en byggentreprenör men det kanske är så självklart att folk här vet hur man ska hantera frågan.

Bifogar en bild från bygglovshandlingarna som ju förstås inte säger så mycket.

mvh
Love

• Skärmavbild 2026-07-08 kl. 20.06.11.png
Det som ser ut som plattor underifrån kan vara mönster av gjutformens träskivor. Och då är det en genomgående gjuten betongplatta som bara fått ett mönster från formskivorna.
Om du möjligtvis inte behöver använda källaren under kan du ju stämpa upp på strategiska platser, eller bygga en stödmur/pelare.

T Thomas_Blekinge sanoi:
Det som ser ut som plattor underifrån kan vara mönster av gjutformens träskivor. Och då är det en genomgående gjuten betongplatta som bara fått ett mönster från formskivorna.
Om du möjligtvis inte behöver använda källaren under kan du ju stämpa upp på strategiska platser, eller bygga en stödmur/pelare.
Ja precis. Det som är lite fiffy är att det ser ut som att det finns en liten sättning i en av plattorna. Dvs att den rört sig litet.

Stämpa har jag tänkt på. Utrymmet kommer sannolikt inte användas till något annat än till matlagring eller vin.

Stämpat temporärt har jag gjort och jag har murat en del men om man ska stämpa permanent, vad finns för olika system att använda då, vet du?

En stöd mur kan man alltid mura upp men det är alltid svårt att få till anslkutningen mot det man ska stötta upp. Sen är det förstås sättningar som skall tas emot så det kasnke inte gör något om det är några milimeters glipor men ändå, du förstår kanske hur jag tänker?

Mvh
Love

Bilder underlättar

Matti_75 Matti_75 sanoi:
Bilder underlättar
Såklart. Jag äger inte huset än. Får
Återkomma.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.