Aion rakentaa kippiportin ja ajattelin laittaa jonkinlaista levymateriaalia molemmin puolin + paneelia ulkopuolelle. Olen katsonut vaneria ja hardboardia, ja vaneri on 4 kertaa kalliimpaa, mutta onko se 4 kertaa parempaa kuin hardboard? En halua paksumpaa levyä kuin 5mm kummallekin puolelle porttia, sekä painon että paksuuden vuoksi.

Board molemmilla puolilla runkoa ja täytä runko styroksilla, jotka liimataan kiinni boardiin (paljon lankkuja ja puristimia), sitten voit naulata paneelin ulkopuolelle.

Board on parempi kuin vaneri oveen. Jos otat öljykyllästetyn, se kestää kosteutta paremmin.

Protte

Ehkä minäkin voisin hypätä mukaan ja "åka snålskjuts" tähän ketjuun vähän? Minullakin on ajatuksia autotallin kaksoisovien rakentamisesta. Sisäpuolelta laskettuna ajattelin seuraavaa:
1 - Levy
2 - Kehys listoista solumuovieristyksellä
3 - Pelti
4 - Urautettu vanerilevy
Noin mitat: 200 x 120 cm

Riittääkö 4-5 mm paksuus? Ajattelen riskiä, että ovi pullistuu keskeltä. Mutta tämä ei ehkä ole ongelma, jos solumuovi liimataan molemmille puolille. Mietin 12 mm k-vaneria, mutta se voi olla tarpeetonta. Juuri kuten "TS", haluan pitää painon alhaisena. En ajatellut laittaa mitään poikkipuuta, vaakasuoraa tai vinottain, jos se voidaan välttää.

Ajattelin tehdä kehyksen liimatusta listasta, 45x95, jonka sitten höylään 40x80 tai niin. Ajattelin, että ne täytyy höylätä liimauksen jälkeen, jotta saan ne täysin suoriksi. Onko tämä koko myös liioittelua?

Pelti - no se yleensä on ulko-ovissa, ja ajattelin, että se olisi hyvä jäykkyyden vuoksi. Mutta se voi myös olla tarpeetonta? Kovalevy molemmilla puolilla vaikuttaa sekä helpommalta että luultavasti halvemmalta. Tämäkin voisi toimia "jätte-spikplatta":na.

vagabondo - mikä on sinun oviesi koko?

Kehyksen suhteen ajattelin tehdä sen "kaksinkertaiseksi", jotta saan 80 mm (2x40 mm) solumuovia, jonka asetan päällekkäin. Urautettu vaneri oli lähinnä tarkoitettu yksinkertaiseksi tavaksi saada ulkopuolelle kohtalaisen hyvännäköinen pinta.

Muuten, suositeltu board korvaa sisäpuolen fuktspärrin, vai tarvitaanko sitä ei jos eristää solumuovilla?

Moi!
Ovien koko on 204cmx120cm ja olen myös rakentanut kehyksen 45x95 (kerrosliimattu). Aion laittaa pitkänomaisen lasiruudun jokaisen lehden keskelle, joten tarvitsen varmaan hieman palkkeja naulattavaksi/liimattavaksi, ja siksi olen ajatellut laittaa tavallista eristystä styroksin sijaan, mutta ehkä olen väärässä?
Muovi vai ei - tuntuu hieman liioittelulta autotallin oveen, uskon. Toisaalta jos talvella ajaa autotalliin auton, voi tulla kosteus, ja autotalli on lämmitetty. Jos asettaa muovin levyjen alle, miten sen sitten liimaisi kehykseen?
Pitäisi ehkä soittaa Edsbynille joka tapauksessa.. :)

jac sanoi:
Ehkä saan myös hypätä mukaan ja hyödyntää tätä ketjua vähän? Minäkin olen harkinnut rakentavani kääntöportteja autotalliin. Sisältä päin ajattelin: 1 - Levy 2 - Kehys koolauksista, joissa solumuovieristys 3 - Pelti 4 - Uratusta vanerista levy Noin mitat: 200 x 120 cm
Sellainen rakenne voi vääntyä, tulla kiero, koska se ei ole symmetrinen.

Protte

vagabondo sanoi:
Terve!
Minulla on varmaan joitakin rimoja naulattavana/liimattavana, ja siksi ajattelin laittaa tavallista eristystä sen sijaan että käytän styroksia, mutta ehkä olen väärässä?
Muovi vai ei - tuntuu ehkä liioitellulta autotallin oveen. Toisaalta autotalli kostuu talviaikaan jos sinne ajaa auton, ja autotalli on lämmitetty.
Jos boardia ei liimata mihinkään (esim. styroksiin), se kupristuu. Rimoja voi laittaa tiheään, mutta sitten tulee kylmäsiltoja.

Styroksilla on enemmän toimintoja kuin vain hyvä eristys.

Board + styroksi on melko hyvin diffuusiosulku.

Protte

vagabondo sanoi:
Moikka! Ovilehtien koko tulee olemaan 204cmx120cm ja kehyksen olen myös rakentanut 45x95 (liimattu yhteen). Aion laittaa pitkulaisen lasiruudun jokaisen lehden keskelle, joten minun täytyy todennäköisesti naulata/liimata kiinni jonkinlaisia pitkiä lautoja, ja siksi olen ajatellut laittaa tavallista eristystä styrox-levyjen sijaan, mutta ehkä olen väärässä? Muovi tai ei - tuntuu vähän liioittelulta autotallin ovelle. Toisaalta siitä saattaa tulla kostea, jos auto ajetaan sisään talvella, ja autotalli on lämmitetty. Jos muovi laitetaan levyn alle, miten se sitten liimataan kehykseen? Ehkä pitäisi soittaa Edsbyn joka tapauksessa.. :)
Joo, se olisi ehkä ollut helpointa, ja lisäksi portti olisi paikallaan kohtuullisessa ajassa. :D

Mutta se ei ole yhtä HAUSKAA ja lisäksi olen perustellut pöytäsahan ostoa säästyneillä rahoilla(?). Onhan se EHDOTTOMAN välttämätöntä pystyä halkaisemaan laudat, jotka liimataan runkoon.

Muovi puristuu kehyksen ja levyn väliin, joten riittää varmaan nitoa tai teipata se niin, että se pysyy paikallaan, kun levy kiinnitetään päälle. Sitten voi leikata pois ylimääräisen, joka ulkonee.

Mutta jos ymmärrän Prototypen oikein, niin kosteussulku olisi liioittelua tai jopa täysin tarpeetonta, jos käytetään levyä + solumuovia. Mutta eikö ovi voi myös homehtua sisältäpäin samalla tavalla kuin seinä?

prototypen sanoi:
Tuo rakenne voi vääntyä, tulla kiero, koska se ei ole symmetrinen.

Protte
Hmm... kiitos huomautuksesta. En uskonut sen olevan niin herkkä, mutta oli hyvä kuulla siitä nyt sen sijaan, että huomaisin sen itse vuoden kuluttua.

Minun pitäisi siis käyttää samaa materiaalia kehyksen molemmilla puolilla. Miten sitten toimitaan uritetun vanerin kanssa? Paneelilla luulisi olevan sama vaikutus, se liikkuu varmasti vielä enemmän kuin vaneri, joka on melko taivutusvakaa. Olin ajatellut, että sisäpuoli olisi täysin sileä. Ehkä uritettu vaneri myös siinä, mutta "takapuoli" ulospäin? Mutta se vaikuttaa vähän turhalta.

Levy vaikuttaa paremmalta kuin se 12 mm vaneri, jota alun perin ajattelin käyttää painon suhteen. Onko levy huomattavasti kevyempi? Onko levy aivan tarpeeton?

moi!
Aion todennäköisesti käyttää board molemmilla puolilla ja cellplast väliin - paljon kevyempi verrattuna vaneriin.
Mutta mistä voi ostaa ohuempaa paneelia kuin 17mm, jota yleensä löytyy kaupasta. Ovisissa on hyvää ohuempaa paneelia, näyttää olevan noin 10mm.

Voisiko sitä yksinkertaisesti... (nyt vain ajattelen ääneen ja hieman spontaanisti) ... sahata 10mm vanerista suikaleita. Sitten liimataan tai naulataan nämä "rimat" levyn päälle? Sen pitäisi näyttää samalta kuin uritettu vaneri, mutta kevyempänä. Ajattelin maalata ulkopinnan valkoiseksi, joten eroa ei pitäisi näkyä. Lisäksi "rimojen" reunoja voi pyöristää jyrsimellä, jotta ne ovat hieman pehmeämpiä.

Tuleeko ongelmia, että ovi vääntyy, jos tätä on ulkopuolella, mutta ei vastaavaa sisäpuolella?

Taidan tehdä reissun puutavaraliikkeeseen, en ole koskaan katsonut tarkemmin, millaisia levyjä on saatavilla. Tarkoittaako se masoniittia vai jotain muuta vaihtoehtoa? (esim: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1001.aspx) Pitäisikö sen olla hieman paksumpaa...vai ei?

Yritys Masonite valmistaa kovalevyä, nykyään on useita kovalevyn valmistajia.

Jos kiinnität paneelin ulkopuolelle, se ei ole vahvempi kuin että naula taipuu sen sijaan, että vetäisi ovenlehden vinoksi.

Jos aiot laittaa kaistaleita, älä liimaa, vaan ammu vain.

Protte

Jo tiedän, että Masonite on oikeastaan yritysnimi, vähän käsitteiden sekaantumista tässä. Minulle masonite on se klassinen ohut levy, joka alun perin valmistettiin Masonite-yrityksen toimesta. Olen nyt lukenut asiasta vähän enemmän ja ymmärtänyt, että se voisi toimia tässä tapauksessa. Aluksi luulin, että tarkoitit jotain muuta, koska ajattelin tämän olevan jotain, jota käytettiin vain "ennen vanhaan" sisäseinissä. En ole koskaan pitänyt tästä materiaalista, mutta en oikeastaan tiedä miksi. Oikeassa paikassa se ei ehkä olekaan niin huono.

Ymmärtääkseni paras on öljykarkaistu boardi (eli öljykarkaistu masonite), joka on yleensä 3,2 mm paksu. Tätä käytetään myös puuveneissä ja sen voi ilmeisesti sekä maalata että lakata, eli ei ongelmaa sen kanssa. (Nimi öljykarkaistu viittasi mielestäni siihen, että se voisi olla niin hylkivä, että sitä olisi vaikea maalata.)

Sopivia paneeleja (jäljittämällä viilutettua vaneria) en ole vielä katsonut. Onhan olemassa erilaisia vaihtoehtoja, jotka on pääasiassa tarkoitettu sisäkäyttöön jalustalevyinä. Niiden pitäisi olla melko ohuita, mutta ehkä ne ovat niitä, jotka ovat 17 mm? Aion lähteä Beijerille nyt lounasaikaan ja tutkia, mitä heillä on.

vagabondo sanoi:
moi! Luultavasti käytän levyjä molemmilla puolilla ja solumuovia niiden välissä - paljon helpompaa kuin vaneri. Mutta mistä saa ohuempaa paneelia kuin 17mm, joka yleensä on kaupoissa? Ostoluukkujen paneelit ovat paljon ohuempia, näyttää olevan noin 10mm.
Kuten arvelinkin, on olemassa 12 mm paksuja paneeleja, jotka on pääasiassa tarkoitettu saunaan ja seinäpaneeliksi, mutta eihän sillä ole väliä, mihin valmistaja niitä alun perin tarkoitti. Useimmiten ne ovat kuusta tai mäntyä. Tässä on joitakin:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=56180
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/Tra/Inomhuspanel/Default.aspx
Mutta useimmilla myyjillä on samantapaisia. (Valmista MDF-paneelia sinun kannattaa luultavasti välttää ;))

Saunapaneeli vaikuttaa olevan oikea musiikki. Nyt on jäljellä vain saranat ja lukitusmekanismi :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.