Ajattelin asentaa mäntyplywoodia pintamateriaaliksi mökin keittiön seinille. Seinät koostuvat tällä hetkellä lastulevystä (naulattu), joten plywood ei tarvitse varsinaista "levytoimintoa", ainoastaan esteettisen.

Ajattelin aluksi käyttää 4mm paksuista vaneria, mutta pohdin, olisiko 7mm ehkä parempi? En ole oikein varma, miten paksuutta pitäisi pohtia, paitsi että 4mm tuntuu niin heppoiselta.

Aion käyttää asennukseen hieman liimaa ja kiinnittää ne 18g dykertillä. Riittääkö jokunen satunnainen liimaus, vai pitäisikö levittää liimaa koko pinnalle?

Onko joku tehnyt jotain vastaavaa ja voi antaa neuvoja?
 
Mutta onko vaneri oikeasti niin tyylikästä?
Miksi ei oikeaa furu-panelia, mielellään valkovahattua!
 
Olen myös hieman laiska, ajattelin, että on nopeampaa asentaa kuin paneli ;) Ja ajattelin lisäksi sovittaa yhteen tekemällä ovet ja laatikoiden etupaneelit vanerista.
 
On aika suuri ero 4 ja 7 mm vanerin välillä. Olen käyttänyt 7 mm liukuovien peileihin ilman ongelmia. Liima on paskaa. Älä käytä sitä, ellei ole pakko.
 
Lopulta se oli 4mm. Tuntui ihan hyvältä vaikka se oli aika löysä. Mutta eroa oli melkein 150:- per levy verrattuna 7mm.

Kompensoin muutamalla ylimääräisellä dyckertilla ;)

Seinä, johon on asennettu 4 mm vanerilevy, osittain peittämättömällä pinnalla, näkyy rakennusprojektissa.
 
  • Tykkään
sarsag ja 2 muuta
  • Laddar…
D DejvidK sanoi:
Se tuli lopulta 4 mm. Tuntui ihan hyvältä vaikka se oli melko löysä. Mutta ero oli melkein 150:- per levy verrattuna 7 mm.

Kompensoin hieman useammalla dyckertilla ;)

[kuva]
Hei!

Miten teit levyjen välisten saumojen kanssa? Pitäisi olla joku mm väli, jos olen ymmärtänyt oikein, tuliko siitä siisti?

Terveisin
Johan
 
Asetin levyt tiukasti ilman rakoa. Sekä liimasin että kiinnitin ne runsaalla määrällä dyckertejä, joten en ole suoraan sanottuna huolissani siitä, toimisiko se.

Löysin kuvan, jossa näet liitoksen. Olen tyytyväinen ulkonäköön! Nykyään on myös tullut mukaan 15 mm vanerista tehtyjä peitesivuja ja aion aloittaa ovien tekemisen viikonloppuna, myös nämä vanerista ;)

Keittiö, jossa on musta työtaso, tiskiallas ja induktioliesi; puupaneeliseinä ja avoin kaapin ovi, jossa näkyy kattila ja työkaluja.
 
  • Tykkään
33Niklas ja 1 muu
  • Laddar…
D DejvidK sanoi:
Laitoin levyt tiiviisti ilman rakoa. Sekä liimasin että kiinnitin ne runsaalla määrällä nauloja, joten en ole huolissani siitä, että se ei toimisi.

Löysin kuvan, jossa näet sauman. Olen tyytyväinen ulkonäköön! Olen myös lisännyt 15 mm vanerista reunalevyt ja aloitan ovien tekemisen viikonloppuna, nekin vanerista ;)

[kuva]
Tyylikästä! Luulen, että teen samoin.

Ystävällisin terveisin
Johab
 
  • Tykkään
DejvidK
  • Laddar…
D DejvidK sanoi:
Laitoin levyt kiinni ilman rakoa. Sekä liimasin että niittasin kiinni runsaasti nauloja, joten en ole huolissani siitä, ettei se toimisi.

Löysin kuvan, jossa voit nähdä sauman. Olen tyytyväinen ulkonäköön! Nykyisin olen lisännyt myös peitesivut 15 mm vanerista ja aion alkaa tekemään ovia viikonloppuna, myös vanerista ;)

[kuva]
Onko talosi aina lämmitetty? Olen saanut neuvon, että pitäisi olla mittatikkun paksuinen rako levyjen välissä liikkumavaran vuoksi. Pitäisikö olla huolissaan siitä, jos aikoo lämmittää talon vähintään kerran kuukaudessa?
 
Haluaisin mieluiten niiden olevan kiinni ann ja levyn paksuus on 15 mm ja se on ainoa levymateriaali. Sitten on höyryjarru ja 95 plus 45 puukuitueriste.
 
K kentyts sanoi:
Onko talosi aina lämmitetty? Sain neuvon, että pitäisi olla mittasauvan paksuinen rako kaikkien levyjen välissä, jotta olisi liikkumisvara. Pitäisikö olla huolissaan, jos aikoo lämmittää taloa vähintään kerran kuukaudessa?
Joo, aina lämmitetty, mutta vain ylläpitolämmöllä pidempiä aikoja talvella. Ei ongelmia tähän mennessä.
 
Okei! Kiitos vastauksesta. Ja olet siis asentanut vanerin tiukasti toisiaan vasten sekä ilman rakoa kattoa ja lattiaa vasten? Ovatko levysi olleet paikoillaan vuoden?

Sain juuri Beijeriltä suosituksen, että 1 mm rako suositellaan jättämään liikkumavaran vuoksi laajenemista varten.
 
Tiiviisti toisiaan vasten, mutta aukko lattian ja katon kohdalla, koska ne on peitetty listoilla/keittiökaapeilla. On ollut paikallaan jo kolme vuotta :)
 
  • Tykkään
Zyrez ja 1 muu
  • Laddar…
D DejvidK sanoi:
Tiukka toisissaan, mutta rako lattiasta ja katosta, koska nämä on peitetty listoilla/keittiökaapeilla. On ollut ylhäällä kolmen vuoden ajan nyt :)
Mahtavaa! Mitä ruuveja/nauloja käytit? Poraatko etukäteen?
 
Ja millä listoilla ajoit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.