Ajattelin asentaa mäntyplywoodia pintamateriaaliksi mökin keittiön seinille. Seinät koostuvat tällä hetkellä lastulevystä (naulattu), joten plywood ei tarvitse varsinaista "levytoimintoa", ainoastaan esteettisen.
Ajattelin aluksi käyttää 4mm paksuista vaneria, mutta pohdin, olisiko 7mm ehkä parempi? En ole oikein varma, miten paksuutta pitäisi pohtia, paitsi että 4mm tuntuu niin heppoiselta.
Aion käyttää asennukseen hieman liimaa ja kiinnittää ne 18g dykertillä. Riittääkö jokunen satunnainen liimaus, vai pitäisikö levittää liimaa koko pinnalle?
Onko joku tehnyt jotain vastaavaa ja voi antaa neuvoja?
Olen myös hieman laiska, ajattelin, että on nopeampaa asentaa kuin paneli Ja ajattelin lisäksi sovittaa yhteen tekemällä ovet ja laatikoiden etupaneelit vanerista.
On aika suuri ero 4 ja 7 mm vanerin välillä. Olen käyttänyt 7 mm liukuovien peileihin ilman ongelmia. Liima on paskaa. Älä käytä sitä, ellei ole pakko.
Asetin levyt tiukasti ilman rakoa. Sekä liimasin että kiinnitin ne runsaalla määrällä dyckertejä, joten en ole suoraan sanottuna huolissani siitä, toimisiko se.
Löysin kuvan, jossa näet liitoksen. Olen tyytyväinen ulkonäköön! Nykyään on myös tullut mukaan 15 mm vanerista tehtyjä peitesivuja ja aion aloittaa ovien tekemisen viikonloppuna, myös nämä vanerista
Laitoin levyt tiiviisti ilman rakoa. Sekä liimasin että kiinnitin ne runsaalla määrällä nauloja, joten en ole huolissani siitä, että se ei toimisi.
Löysin kuvan, jossa näet sauman. Olen tyytyväinen ulkonäköön! Olen myös lisännyt 15 mm vanerista reunalevyt ja aloitan ovien tekemisen viikonloppuna, nekin vanerista
Laitoin levyt kiinni ilman rakoa. Sekä liimasin että niittasin kiinni runsaasti nauloja, joten en ole huolissani siitä, ettei se toimisi.
Löysin kuvan, jossa voit nähdä sauman. Olen tyytyväinen ulkonäköön! Nykyisin olen lisännyt myös peitesivut 15 mm vanerista ja aion alkaa tekemään ovia viikonloppuna, myös vanerista
[kuva]
Onko talosi aina lämmitetty? Olen saanut neuvon, että pitäisi olla mittatikkun paksuinen rako levyjen välissä liikkumavaran vuoksi. Pitäisikö olla huolissaan siitä, jos aikoo lämmittää talon vähintään kerran kuukaudessa?
Haluaisin mieluiten niiden olevan kiinni ann ja levyn paksuus on 15 mm ja se on ainoa levymateriaali. Sitten on höyryjarru ja 95 plus 45 puukuitueriste.
Onko talosi aina lämmitetty? Sain neuvon, että pitäisi olla mittasauvan paksuinen rako kaikkien levyjen välissä, jotta olisi liikkumisvara. Pitäisikö olla huolissaan, jos aikoo lämmittää taloa vähintään kerran kuukaudessa?
Joo, aina lämmitetty, mutta vain ylläpitolämmöllä pidempiä aikoja talvella. Ei ongelmia tähän mennessä.
Okei! Kiitos vastauksesta. Ja olet siis asentanut vanerin tiukasti toisiaan vasten sekä ilman rakoa kattoa ja lattiaa vasten? Ovatko levysi olleet paikoillaan vuoden?
Sain juuri Beijeriltä suosituksen, että 1 mm rako suositellaan jättämään liikkumavaran vuoksi laajenemista varten.