Hei

Olen rakentamassa portaita, jotka laatoitetaan.

Se rakennetaan rappukäytävään, ja siinä on tukipalkit molemmilla puolilla seinää pitkin, eli ei vapaakantava.

Sitten onhan se cc105 jne., en uskaltaisi laatoittaa sitä.
Jos laitan tukipalkin keskelle, josta tulee sitten vapaakantava, niin siitä tulee noin cc55. Jos laitan kaksi, siitä tulee cc35 tai jotain sellaista.

Hieman mittoja:

Portaat ovat 10 askelmaa pitkät ja noin 160 cm korkeat, ja tukipalkki on 280 cm pitkä.
Puuaineksen koko on 45 x 145.

Askeltaso tehdään 15 vanerista, jotka liimataan kolmeksi kerrokseksi (45mm).

Joten, luotammeko yhteen vapaakantavaan tukipalkkiin keskellä vai kahteen?

Tuntuu, että on fiksuinta ottaa ja laittaa kaksi, mutta minulla ei ole käsitystä siitä, kuinka suuri taipuma tällaisen materiaalin askelmalla todellisuudessa on, joten ehkä tämä on täysin liiallinen mitoitus?

Kuvia löytyy Facebook-sivulta, joka saattaa antaa jonkinlaista vihjettä siitä, miltä asiat näyttävät.

Kiitos!

Viimeksi muokattu:
Kolmesta 15 mm vanerista liimattuna 45 mm paksuiseen askelmaan, voit todennäköisesti aivan rauhallisesti tyytyä kahteen vaatimispuuhun sivuilla, ja pitää askelmat täysin vapaasti kantavat.

Aloita valmistamalla yksi askelma ja kokeile rinteessä, niin huomaat.

• Tykkään
Trollskidan
  • Laddar…
Kyllä, minun täytyy olla samaa mieltä thomasx:n kanssa, sitten se riippuu vähän siitä, millainen klinkkeri sinulla on, isompi laatta auttaa vaikka ei olekaan niin paljon.
Millä liimaat vanerin, tavallisella puuliimalla?
Tee yksi askel ja nosta jalustalle ja astu siihen. Ehkä voidaan rakentaa tasoterä porrasaskelmaan jotenkin, jos se joustaa. yksi keskelle täytyy sitten riittää muuten.

Jos aiot käyttää sättsteg, ne vakauttavat melko merkittävästi myös oikein asennettuna.

Kiinnostavaa, joten ehkä keskellä olevat asiat eivät ole tärkeitä? Olen tyypillinen ylidimensionoija, mutta onhan se aina mukavaa kuulla, että ehkä voi ohittaa jonkin vaiheen.

Klinkkerit ovat 30x30-laattoja. Byggmaxilla on laatta, jossa on "urat" (yksi terassi-sarjan versio), joka tuntuu hieman turvallisemmalta portaissa.

Kuinka asennetaan nousuaskelmat, jotka vakauttavat? Epäilen, että pääajatus on, että sen pitäisi olla kiinnitetty sekä ylä- että alapuolella olevaan askelmaan, jotta se vakauttaa oikein.

Kiitos kaikista vinkeistä, nyt minulla on hieman mietittävää tänään, kun mittaan kaikki "kolmiot", jotka tukevat tasoaskelmia, jotka kiinnitetään vanginpalkin jälkeen.

Kuinka jäykäksi tahansa teetkin portaat, puu liikkuu hieman lämpötilan ja kosteuden mukaan. Luulen, että portaisiin kannattaa laittaa jotain kuollutta materiaalia, johon sitten kiinnität klinkkerin.

Asettajan kiinnität alempaan askelmaan taakse ja ylemmän alle. Ruuvaa ja liimaa.

Ja kuten mainittiin, laita kipsi laattojen ja puun väliin.

Eikö vaneri ole aika kuollut? Valitsin vanerin 45x220:n sijasta jonkun suosituksesta, muistaakseni argumentti oli juuri, että levy oli kuollut. Mutta vanerilla saattaa olla muita vahvuuksia.

Ajattelin sitten etsiä jotain superliimaa levyjen väliin. Ehkä tavallinen rakennusliima riittää, mutta muuten ostan jotain äärimmäistä.

Jos kipsiä tarvitaan, niin repäisen yhden kerroksen vaneria, koska korkeus on nimittäin tarkka. :)

Viimeksi muokattu:
OK, etsittyäni hieman vaikuttaa siltä, että on vähän riskialtista testata ilman kipsiä.
Kelpaako tavallinen seinäkipsi, vai pitääkö hankkia lattiakipsiä? Minulla on kotona seinäkipsiä, lattiakipsiä pitäisi muuten ostaa.

Kyseessä on siis askelmat, jotka ovat noin 110 x 24 cm.

Kiitos vinkeistä!

Viimeksi muokattu:
Sijoittaisin golvgips:iin, liimattuna ardex s48:lla, niin saat lisää turvallisuutta.

Laittaa klinkkeriä puuportaikkoon uskon suoraan sanottuna olevan ongelmien pyytämistä. Puuportaikko liikkuu koko ajan, osittain sen vuoksi että siinä kuljetaan, osittain koska puu liikkuu kuten aiemmin mainittu. Jos olisin saanut pyyntöä tehdä tämä, olisin ehdottomasti kieltäytynyt, mutta nyt teet sen itse. Ehkä kuulostaa negatiiviselta, mutta näen vain tulevia ongelmia. JOS aiot silti toteuttaa tämän, asettaisin 9 mm remontoitavan kipsilevyn tavallisen kipsilevyn sijasta, liimattuna hyvällä kiinnityslaastilla. Silloin säästät myös hieman korkeutta, tavallinen kipsilevy plus s48 rakentaa vähintään 16-18 mm tai enemmän. Sitten laittaisin laatat myös kiinnityslaastilla. Laatat saa yleensä pysymään melko hyvin, riippumatta alustasta, mutta sauma vaatii mieluiten kipsiä ettei halkeile.

Sitten on kai saumoja, jotka sallivat hieman liikettä ilman halkeilua?

Jörgen Ö sanoi:
Laittaa klinkkeriä puuportaikkoon on rehellisesti sanottuna pyytämässä ongelmia. Puinen portaikko liikkuu koko ajan, sekä siksi että siinä kävellään että siksi että puu liikkuu, kuten aiemmin mainittu. Jos saisin pyynnön tehdä tämän, olisin ehdottomasti kieltäytynyt, mutta nyt teet sen itse. Ehkä kuulostan negatiiviselta, mutta näen vain tulevia ongelmia. JOS aiot toteuttaa tämän joka tapauksessa, laittaisin 9 mm remonttikipsiä tavallisen kipsin sijasta, liimattuna hyvällä kiinnityslaastilla. Säästät myös hieman korkeutta, tavallinen kipsi + s48 rakennetaan vähintään 16-18 mm tai enemmän. Sitten laittaisin myös laatat kiinnityslaastiin. Laatat saat yleensä istumaan aika hyvin, riippumatta alustasta, mutta sauma vaatii mieluiten kipsiä, jotta ei halkeile.
Hei

Kiitos ajatuksistasi. Ymmärrän sinua, en ole sataprosenttisesti varma, että tämä tulee toimimaan, mutta aion kokeilla sitä kunnolla ja antaa sille hyvän mahdollisuuden. Siksi käytän myös vaneria, koska se liikkuu vähemmän kuin tavallinen puu. Kaaripalkki on ruuvattu ja liimattu tukevasti ja olen jopa lyhentänyt portaita kolmella askelmalla (13:sta 10:een) ja tehnyt kolme alinta lecasta, lisävakauden vuoksi (ja kosteussuojaksi autotallista). Olen jopa valmis lisäämään neljännen kaaripalkin, jotta siitä tulisi noin cc35, silloin sen pitäisi olla yhtä vakaa kuin eteisen lattia - jota ihmiset mielellään laatoittavat.

Ehdottomasti on olemassa laastia, (useimmissa nykyään), mutta ne eivät kestä miten suuria liikkeitä tahansa, ne ovat yhä sementtipohjaisia. Sitä vastoin voidaan saumata pehmosaumalla, hieman enemmän työtä, mutta se voi olla sen arvoista tässä tapauksessa :-)

Minun on vaikea nähdä, että tämä liikkuisi enemmän kuin mikään muu klinkattu pinta. Jokaisessa askeleessa on hyvin pieni pinta-ala ja reilusti mitoitettu koko.

Kyseessä on ehkä nousuaskelman ja tasoaskelman siirtymä, jos nousuaskelma on myös klinkattu. Siinä voi toki olla hyvä idea käyttää kaakelilistaa.

• Tykkään
tobbew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.