Hei!

Sain viikonloppuna superenergiaa ja tein aukon kattoon ja asensin edullisesti löytämäni ullakkotikkaat.
Ajatuksena on ollut muuttaa ullakon tila käyttöön heti, kun muutimme taloon, ja nyt olen mahdollistanut sen.

Olen kuitenkin epävarma, millaisen lattian valitsen. Keskustelen eri ihmisten kanssa, ja heillä on erilaisia mielipiteitä, joten käännyn laajemman yleisön puoleen!
Olen esimerkiksi kuullut, että 23 mm raakusponttilaatat riittävät, jos kyseessä ei ole läntti, minun täytyy mitoittaa 28 mm raakaponttiin (siis ei länttiä).
Raakaponttilaattaa suositteli XL bygg, se voi hieman heilahdella, mutta kestää kävelyn ja kevyttä säilytystä.
Säilytettäväksi tulee yleisesti joulutavarat, talvivaatteita/kenkiä.

Auta minua navigoimaan tämän läpi!

J
20mm raakapontti riittää, jos ei aio säilyttää mitään raskasta, minulla on aiemmin ollut 17mm vintilläni ja se toimi hyvin.

• Tykkään
Krebygg86
  • Laddar…
J Jansson69 sanoi:
20 mm raakapontti riittää, jos mitään raskasta ei aiota säilyttää, minulla on aiemmin ollut 17 mm vintilläni ja se toimi hienosti..
Minulla on tänään paikka, jossa olen laittanut kaksi pontattua lautaa 17 mm, ja se huojuu keskeltä, itse painan noin 100 kg, mutta kaksi kappaletta on tietysti hieman heikompia kuin jos se olisi kokonainen lattia. 20 mm kuulostaa totta kai hyvältä taloudellisesta näkökulmasta, sillä se lauta sekä luukku ovat paljon halvempia.

J
Krebygg86 Krebygg86 sanoi:
Minulla on tänään yksi tapaus, jossa olen asentanut 2 pontattua lautaa 17mm, ja ne huojuvat keskeltä, itse painan noin 100 kg mutta kaksi voida jopa olla hieman heikompia kuin jos se olisi koko lattia. 20mm kuulostaa selvästi hyvältä taloudellisesta näkökulmasta koska se lauta ja luukku ovat paljon halvempia.
Mutta kaksi lautaa on heikko, mutta jos sinulla on vähintään 60 cm leveä pontattuja lautoja, niin se kestää varmasti sinut.
Kuinka leveä siitä tulee?

• Tykkään
Krebygg86
  • Laddar…
Jos kyseessä on kylmä ullakko, varmista, että säilytät tavarat oikein, hiiri- ja ilmastovarmasti.

• Tykkään
Krebygg86
  • Laddar…
J Jansson69 sanoi:
Mutta kaksi lankkua on heikko, mutta jos sinulla on vähintään 60cm leveys ponttilankuilla, se kantaa sinut varmasti.
Kuinka leveäksi se tulee?
siitä tulee noin 2,5m leveä 1200cc, mutta noin 9m pitkä kun olen valmis.

Centano Centano sanoi:
Jos ullakko on kylmä, huolehtikaa, että tavarat varastoidaan oikein, hiiri- ja ilmastoturvallisesti.
minulla on vain ongelmia ampiaisten kanssa :) Alueella on miljardi kissaa!

• Tykkään
Centano
  • Laddar…
J
se on noin 2,5m leveä 1200cc, mutta noin 9m pitkä kun olen lopulta valmis
Joo sitten 20mm pontattu tulee olemaan hyvä ja vakaa on nykyisin tavallinen paksuus..

J Jansson69 sanoi:
Joo, silloin 20mm spontattu tulee olemaan hyvä ja vakaa, on tämän päivän tavallinen paksuus..
Mittasin juuri ja se oli 10700mm pituus ja 2780mm leveys 1200cc:llä.

• Kuva ullakon puurakenteista, eristelevyistä ja putkesta; tilan mitat ovat 10700mm x 2780mm.
  • Tykkään
Jansson69
  • Laddar…
J
Mätin juuri ja pituus oli 10700 mm ja leveys 2780 mm 1200cc.
Muista vain kokonaispaino, kun kuormitat ullakkoa, jotta siitä ei tule liikaa, koska sinulla on niin suuret pinnat.

J Jansson69 sanoi:
Muista vain kokonaispaino, kun kuormitat ullakkoa, jotta se ei ole liikaa, koska sinulla on niin suuret alueet..
En ole täysin varma, että kattaisinko koko, mutta luultavasti puolet korkeintaan, sitten kaide putoamissuojaksi, jotta kukaan hullu ei mene katon läpi 🤦‍♂️😂

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
J
En täysin varma, että peitän koko alueen, mutta luultavasti korkeintaan puoliksi, sen jälkeen kaide putoamissuojaksi, ettei kukaan hullu mene katon läpi 🤦‍♂️😂
Joo, ei päästetä ketä tahansa ullakolle😉

Purre
Että on ilmaa lattian ja eristyksen välissä, jotta se voi kiertää, on etu. Olisin myös itse valinnut kasvattaa lattian kokoa ja sitten en asentaisi pontattuja lautoja, jotta olisi ilmaa myös lattialautojen välissä.

Purre Purre sanoi:
Ilmaraon jättäminen lattian ja eristeen väliin niin että se voi kiertää on etu. Itse olisin myös valinnut suuremman koon lattialle ja sitten en laittaisi pontattua niin että lattialaudatkin saisivat ilmaa.
En mene aivan reunoille asti, joten ajattelen että sen pitäisi riittää(?).

J
En aio oo menossa reunoihin asti, niin ajattelen että sen pitäisi riittää(?).
Laita raakapontti kuten ajattelit, se käy hyvin..

• Tykkään
Krebygg86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.