Hei! Tässä tulee todellinen aloittelijakysymys uudelta talonomistajalta (ja foorumin jäseneltä).

Meillä on yksinkertainen kipsilevy seinissä. Olen ostanut erilaisia kiinnitysjuttuja, muun muassa näitä levytulppia Clas Ohlsonilta (ajattelin ensin ostaa metalliexpandereita, mutta niillä oli niin huonoja arvosteluja Clas Ohlsonilla).

Kysymys on vain - miten käytän niitä askel askeleelta? Tämä on varmaan tyhmä kysymys, mutta kun ei ole koskaan käyttänyt niitä, niin mistä sitä tietää? Ainoat ohjeet, jotka näen, ovat liian epämääräisiä minun makuuni - "Kevyille kiinnityksille kipsi-, lastulevy- ja puukuitulevyihin (paksuus väh. 13 mm). Esiporaa 8 mm poralla. Kierrä ruuvi niin, että kiinnitysosa on pintaa vasten ja sitten vielä yksi kierros, ei enempää."

Onko se
1. Poraa reikä (koko lukee pakkauksessa)
2. Iske ne sisään (koska "varret" ovat vain kaksi, pitäisikö ne painaa niin, että varret leviävät pystysuunnassa maksimaalisen kantokyvyn saavuttamiseksi? Siitä ei sanota mitään, mutta intuitio kertoo minulle, että sillä on merkitystä)
3. Mitä nyt - pitäisikö...
A) ENSIN ruuvata sisään ruuvi saadaksesi sen laajenemaan/kiinnittymään ja sen jälkeen ruuvata se ulos, ja SITTEN ruuvata uudelleen kiinni tällä kertaa kiinnitettävän esineen kanssa
B) vai onko vain suoraan ruuvattava se, mitä halusi kiinnittää? (huolehdi vain siitä, että ruuvi on tarpeeksi pitkä)

Kiitos! 😀

L luddig sanoi:
Hej! Här kommer en riktig nybörjarfråga från en ny husägare (och forummedlem).

Vi har enkelgips i väggarna. Jag har köpt lite olika infästningsgrejer, bland annat dessa skivpluggar från Clas Ohlson (tänkte först köpa metallexpanders men de hade så fasligt dåliga recensioner på Clas Ohlson).

Frågan är bara - hur använder jag dem steg för steg? Det är ju en idiotfråga men har man aldrig använt dem så hur ska man veta? De enda instruktionerna jag ser är lite för vaga för min smak - "För lätta montage i gips-, spån- och träfiberskivor (tjocklek min. 13 mm). Förborra med 8 mm borr. Skruva i skruven tills fästdetaljen ligger mot ytan och sedan ett varv till, inte mer."

Är det
1. Borra hål (storlek står på förpackningen)
2. Banka in dem (eftersom "armarna" bara är två till antalet, ska man trycka in den så att armarna expanderar i höjdled för maximal bärkraft? Står inget om det men min intiution säger att det borde spela roll)
3. Nu då - ska man...
A) FÖRST skruva in en skruv för att få den att expandera/fixeras och därefter skruva ut den, och SEN skruva in igen med denna gång med vad man nu ska fästa
B) eller är det bara att DIREKT skruva upp vad man nu ville skruva upp? (se till att ha tillräckligt lång skruv bara)

Tack! 😀
Orientering av pluggen bör inte spela ngn roll, och går knappast att kontrollera ändå.

Jag tolkar det som att du ska trycka i pluggen och sen skruva upp det som ska fästas. Vet inte hur bra de håller för återanvändning, risken är väl att du drar sönder mothållet ( expanderdelen), eftersom de varnar för att bara dra ett varv efter du fått fäste.

• Tykkään
luddig
  • Laddar…

Paras vastaus

Tuo on klassinen Allplugg ja fantastisen hyvä, jos:
- ne ovat valmistettu oikeasta muovista
- käyttää oikeaa ruuvia
- ei käytä niitä uudelleen

Valitse vaihtoehto B. Asema ei yleensä ole tärkeä. Seuraa asennusohjetta täsmällisesti. Ruuvin koko ja tyyppi ovat tärkeitä.

• Tykkään
fahlis ja 1 muu
  • Laddar…
Helppoon kiinnittämiseen kipsilevyssä pidän "thorsmanspluggen" hyvänä. Vaikea tehdä virheitä, siivet, jotka lukitsevat sen levyyn, kaulus, joka estää plugia putoamasta reikään, ja valmistettu hyvästä muovimateriaalista. (kerran valmistettu Ruotsissa).

Värikäs joukko erilaisia thorsmans-tulppia, käytetään tukemaan kipsilevyä.

Kiitos kaikille nopeista vastauksista, olen vaikuttunut foorumista! Palaan lisää aloittelijakysymyksillä, voitte olla varmoja 😂

E etompau sanoi:
Helpompaan kiinnitykseen kipsiin mielestäni "thorsmanspluggen" on hyvä. Vaikea tehdä virheitä, siivekkeet, jotka lukitsevat sen levyyn, kaulus, joka estää tulppaa putoamasta reikään, ja valmistettu hyvästä muovimateriaalista. (kerran tehty Ruotsissa).

[kuva]
Maailman paras varman kiinnityksen takaamiseksi betoniin, tiileen ja muihin koviin mineraalimateriaaleihin, jotka ovat pidempiä kuin tulpan pituus. Haittapuoli kipsissä on, että ne pitävät laajenemalla säteittäisesti reiässä. Erittäin pieni virhemarginaali siellä.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
hapazard
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.