1 553 lukukertaa ·
12 vastausta
2k lukukertaa
12 vastausta
Mikä on lattian pohjalla?
Hei!
Olen perinyt vanhan torpan ja yhdessä huoneista lattia on painunut, joten ajattelin oikaista sen ja olen poistanut vanhat lattialaudat nähdäkseni miltä se näyttää.
Näyttää siltä, että lattia on täysin erillään muusta rakenteesta, onko se tavallista, että niin rakennettiin siihen aikaan?
Sitten lattian alla on odotetusti purua eristeenä, mutta joissakin paikoissa on pohjalla jotain savisoran kaltaista materiaalia, mitä se on? (katso kuva)
Olen perinyt vanhan torpan ja yhdessä huoneista lattia on painunut, joten ajattelin oikaista sen ja olen poistanut vanhat lattialaudat nähdäkseni miltä se näyttää.
Näyttää siltä, että lattia on täysin erillään muusta rakenteesta, onko se tavallista, että niin rakennettiin siihen aikaan?
Sitten lattian alla on odotetusti purua eristeenä, mutta joissakin paikoissa on pohjalla jotain savisoran kaltaista materiaalia, mitä se on? (katso kuva)
en näe kuvaaB Berglund4 sanoi:Hei! Olen perinyt vanhan torpan ja yhdessä huoneista lattia on painunut, joten ajattelin oikaista sen, ja olen poistanut vanhat lattialaudat nähdäkseni miltä se näyttää. Lattia näyttää olevan täysin erillään muusta rakenteesta, oliko se tavallista rakennustapa siihen aikaan? Sitten siellä on odotetusti sahanpurua eristeenä, mutta tietyissä kohdissa on pohjassa jotain savi-soramurskemaisen materiaalin kaltaista. Mitä se on? (katso kuva)
Voiko se yksinkertaisesti olla tavallista savea?
Olen löytänyt, että sitä käytettiin ennen sekä lattioissa että seinissä.
Se sijaitsee purun alla, suoraan alemmassa laudoituksessa eräänlaisena kuorena, noin 2 cm paksuna.
Vanhan ajan vedeneristyskerros?
Olen löytänyt, että sitä käytettiin ennen sekä lattioissa että seinissä.
Se sijaitsee purun alla, suoraan alemmassa laudoituksessa eräänlaisena kuorena, noin 2 cm paksuna.
Vanhan ajan vedeneristyskerros?
Torpargrund.B Berglund4 sanoi:
Mielestäni se näyttää sementiltä?
Paras vastaus
Kyllä.B Berglund4 sanoi:
Kerros savirappauksella toimi sekä vedon estäjänä että jyrsijäsuojana. Savirappaus on sopiva, koska se on joustavin rappaus, joka kestää puun liikettä murtumatta. Sitä voidaan myös vahvistaa murtumisriskin vähentämiseksi. Lisäksi on erittäin kätevää, että alapuolella olevat laudat, palkit ja kynnykset voivat olla kuinka epätasaisia, vinoja ja vääntyneitä tahansa. Vertaa rakentamiseen paperista, matosta tai levyistä. Kaiken on oltava täsmälleen oikealla etäisyydellä ja tasaisesti suorassa (mitä se ei koskaan ole vanhoissa taloissa).
Sitä käytettiin aiemmin, koska se oli saatavilla (ilmaiseksi) samoin kuin usein myös hiekkaa ja roskaa. Historia on osoittanut, että se on myös parasta tiivistysmateriaalia, joka on olemassa alarakenteille. Se on nopea ja helppo tapa tuuli- ja jyrsijäsuojata alarakenne, se on edullinen, pitkäikäinen, luonnollinen ja ei sisällä mitään terveydelle tai ympäristölle haitallisia aineita, ja se on 100% kierrätettävä. Lisää vain vettä vanhoihin murusiin ja saat uuden käyttökelpoisen saven.
Edit: Voidaan käyttää myös sementtiä tai kalkkirappausta, mutta savirappaus on paras.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Vad är det för reglar som ligger under mitt källargolv?
Golv -
Vad är det som ligger under min klinker?
Golv -
Hur får jag bort silen på en Grohe handfatblandare? Den ligger något infälld på undersidan av kranet. Finns det en originalverktyg?
Badrum -
Det är kallt, folk behöver el, och kärnkraft ligger nere
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Underlagspapp på ny vinkel där det nu ligger underlagsduk
Tak & Vind