Hei!

Aiomme valaa omat laatat ajotielle.
Noin 6-8 cm paksua betonia raudoituksella.
Laatat ovat 50x180 cm kokoisia.

Ostimme raudoitusverkkoa Biltemasta, mutta huomasimme, että ne näyttävät täysin erilaisilta kuin mihin olen tottunut. Ne eivät ole uritettuja vaan täysin pyöreitä ja kirkkaasti sinkittyjä.

Olen hieman epävarma siitä, toimiiko tämä hyvin vai pitäisikö minun palauttaa se.

Onko joku kokeillut tai tietää urien tarkoituksen?

Kiitollinen kaikesta avusta!
 
T
Jos sinulla on raudoitusta, sen pitäisi luultavasti olla 5 cm ilmatilaa jos en muista väärin. Muuten on riski, että raudoitus ruostuu rakenteessa ja sitten se räjähtää. Yksi menetelmä on valaa laatta kunnollisella sementtiseoksella ja sitten leikata kunnollisia halkeamanohjauksia. Yksinkertaisempaa kuin tehdä muotteja ja valaa yksi kerrallaan, valtava työ jos niitä on monta. Halkeamanohjaukset voidaan myös tehdä hieman vaihtelevalla kuviolla.
 
T tobiast sanoi:
Jos aiot käyttää raudoitusta, sen tulisi kai olla 5 cm ilmassa, jos en muista väärin. Muuten on riski, että raudoitus ruostuu rakenteessa ja sitten se räjähtää. Yksi menetelmä on valaa laatta kunnon sementtiseoksella ja sitten tehdä kunnolliset halkeilumerkinnät. Yksinkertaisempaa kuin tehdä muotteja ja valaa yksi kerrallaan, valtava työ, jos niitä on paljon. Halkeilumerkinnät voi myös tehdä hieman vaihteleviin kuvioihin.
5 cm olen myös lukenut jostain.
Ajattelen, että raudoituksen tulisi olla lähellä pohjaa.

Haluaisin mieluiten sileät ja siistit laatat ilman kuvioita. Mietinkin, onko raudoitus tarpeen. Jos ostaa kivilaatoja pihalle, eikö niissä ole raudoitusta? Mahdollisesti kuitu...
 
Raudoituksen sijainti riippuu siitä, mikä sen tehtävä on. Olisin valinnut korkeita ja matalia kohtia, koska raudoitus ei ole äärimmäisen kallista.
 
T
J Juniperus sanoi:
Olen myös lukenut jostain, että 5cm. Ajattelen, että raudoituksen tulee olla lähellä pohjaa.

Haluaisin mieluiten sileät ja kauniit laatat ilman kuvioita. Mietin itse asiassa, onko raudoitus tarpeen. Kun ostaa kivilaattoja ajotielle, niin eikö niissä ole raudoitusta? Ehkä kuituja...
Ei, ostolaatoissa ei ole raudoitusta tietääkseni, ehkä jos kyseessä on suuremmat ja paksummat laatat. Halkeilukohdat voi tehdä niin, että näyttää ihan siltä kuin laatat olisi asetettu paikoilleen. Temppu on sementtiseoksessa. Hyvä sementtisortti, sekoitus ja huolellinen sekoittaminen kestävyyttä varten, eli paljon sementtiä, vähemmän vettä, hyvä ja hyvin sovitettu täyteaine. Kysy ammattilaisilta, ei kaupasta, vaan käsityöläisiltä. Ajattelen valamista laattoja kasvihuoneeseeni syksyllä. Kuinka monta laattaa aiot valaa, mitkä ovat mitat ja miten ajattelit edetä?
 
F
B BosseHansson sanoi:
Raudoituksen sijainti riippuu siitä, mikä sen tehtävä on. Olisin laittanut ylös ja alas, koska raudoitus ei ole äärimmäisen kallista
1. Raudoitus on äärimmäisen kallis
2. On vaikeaa saada matala ja korkea raudoitus mahtumaan 6 cm paksuun laattaan, varsinkin jos aikomuksena on käyttää 5 cm peitettä.
 
  • Tykkään
BSOD
  • Laddar…
F
180 cm on helvetin pitkä laatta. Oletko ajatellut, että nämä valetaan paikan päällä vai aiotko nostaa ne paikoilleen?
 
Laattojen tulee olla suuria, joten ne valetaan paikan päällä ja sitten ne pysyvät siinä. 50x180 cm. Haluan, että se näyttää yhdeltä suurelta laatalta, joten haluan löytää ratkaisun, jolla voisi välttää urien tekemisen.

Raudoitus 2 cm korkeudella maasta ja sitten vähintään 5 cm päällä, toivon että se toimii.
Se on ennen kaikkea, jotta se kestäisi auton kuormituksen, joten syvä raudoitus tekee sen kestämään. Sitten on toki pienten halkeamien riski, jos emme raudoita korkealle.

Aion ostaa betonia swerockilta, koska teen autotallin lattian samanaikaisesti.
SWEFROST40 C35/45 S4 DMAX 16 STDCEM XC4, XF2, XS3, XD3, XA1

Ostolaatat ovat yleensä 4 cm paksuja ja jopa 8 cm. Ja ne on yleensä tarkoitettu pysäköintiin näillä mitoilla. Suuremmat laatat antavat suuremman paksuuden, mutta ilman raudoitusta luulisin.
 
F fsn sanoi:
180cm on helvetin pitkä laatta. Oliko sinun tarkoitus valaa nämä paikan päällä vai onko tarkoitus nostaa ne paikalleen?
Paikan päällä valettuna kyllä. Enhän minä ole mikään Hulken 😉
 
T tobiast sanoi:
Ei, ostetut laatat eivät ole raudoitettuja tietääkseni, mahdollisesti jos ne ovat suurempia ja paksumpia laattoja. Voit tehdä halkeilumerkinnät niin, että se näyttää siltä kuin laatat olisi asetettu. Temppu on sementinsekoituksessa. Hyvä sementtilaatu, sekoitus ja huolellinen sekoitus lujuuden parantamiseksi, ts. paljon sementtiä, vähemmän vettä, hyvä ja hyvin sovitettu kiviaine. Kysy ammattilaisilta, ei kaupasta vaan käsityöläisiltä. Mietin laattojen valamista kasvihuoneeseeni syksyllä. Kuinka monta laattaa aiot valaa, mitkä ovat mitat ja kuinka aiot edetä?
50x180cm kokoiset laatat. Yhteensä 12 kappaletta. Valetut muottiin. Olin ajatellut tyytyä 5-8 cm, mutta ehkä täytyy lisätä paksuutta ja kaivaa vähän syvemmälle sen sijaan. Raudoitus hieman alle keskikohdan, jotta saadaan sekä hyvä kantavuus että suojaa halkeamilta. Betoni tulee betonikuorma-autolta kourun purkauksella.
 
F
J Juniperus sanoi:
Paikallavalettuja kyllä. Enhän ole mikään Hulk 😉
Ok. Oletan, että ne ovat vierekkäin? Kun olet valanut ensimmäisen, kuinka saat tilaa muotille, kun muodostat seuraavan niin, että niiden välinen sauma on hyväksyttävän ohut?
 
F fsn sanoi:
Ok. Oletan, että ne ovat vierekkäin? Kun olet valanut ensimmäisen, miten aiot saada muotin paikalleen, kun muotoile seuraavan niin, että niiden väliin jää hyväksyttävä ohut sauma?
Ne sijoitetaan noin 11 cm etäisyydelle toisistaan. Niiden väliin tulee rivi katukiviä. Kaikki valetaan samanaikaisesti ja muottien välissä on välikappaleet, jotka pitävät mitan.
 

Paras vastaus

S
Urien toiminta raudoitustangoissa on lisätä tartuntavetolujuutta raudoituksen ja betonin välillä.

Jos mitoituksessa on laskettu tällaisten tyyppitankojen varaan (mikä on yleisintä), tulee varmistaa, että raudoituksella on tämä profiili.
 
  • Tykkään
Juniperus
  • Laddar…
Omasta kokemuksestani tiedän, että bilbutterix putsnät on selvästi heikompaa kuin muut "märkesnät".
 
  • Tykkään
Juniperus
  • Laddar…
S scorp1on sanoi:
Raudoituksen urien tarkoitus on lisätä tartuntalujuutta raudoituksen ja betonin välillä.

Jos mitoituksessa on laskettu tällaisille tangoille (mikä on yleisintä), tulisi varmistaa, että raudoituksessa on tämä profiili.
Kiitos vastauksesta!

En ole tosin laskenut sitä itse, vaan yritän noudattaa jonkinlaista yleisesti hyväksyttyä rakennuskäytäntöä. Joten jos urat ovat tarpeen, niin minun täytyy ottaa se huomioon. En tiedä, osaisinko laskea tällaisen itse. Onko verkossa jokin malli, jota voi käyttää?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.