Hei.

Olen lukenut muutamia keskusteluita tästä aiheesta, mutta mielestäni kukaan ei ole saanut hyvää vastausta. Olen lukenut Träguidenista, että paras suoja painekyllästetylle puulle on päiden suojaus ja siksi tulisi välttää puun katkaisua niin pitkälle kuin mahdollista. Nyt tiedämme, että useimmissa tapauksissa täytyy kuitenkin katkaista. Olen nyt rakentanut portin pystysuorilla 45x45:lla ja haluan suojata päät. Olen katkaissut kulmassa, mutta haluan silti suojata päät. Ongelmana on, että jos öljyän, öljy valuu alas säleitä pitkin ja näyttää siltä kuin siinä olisi aina satanut, eikä se ole kaunista.

Kysymykseni on, onko jollakulla hyvää vinkkiä joko öljystä tai ehkä vahasta, joka ei aiheuta tätä rumaa vaikutusta säleille? Ehkä älykäs tapa peittää nämä kummallisista ja erilaisista kulmista jokaisessa säleessä?
Puisia aidan portti pihalla, rakennettu pystysuorista laudoista; metalliset saranat ja kivipohja näkyvät, taustalla punatiilinen rakennus.

Laita tolpanpäät niihin? 48 mm löytyy esimerkiksi Biltemasta.

Luulen, että liioittelet asiaa hieman...........Se tulee olemaan siellä monta vuotta riippumatta siitä, mitä teet ja kaikki puu vaikuttuu säästä ja tuulesta. Seisovat pylväät eivät millään tavalla kaadu ensimmäisenä vain siksi, että niillä on päätypuu ylöspäin. Ehkä ainoastaan porttisi kestää pari vuotta pidempään kuin muu, ja silloin sillä ei ole väliä kuitenkaan. Se on kuin korjaisi erittäin ruostunutta autoa ruostumattomalla pellillä. Se, mitä korjasit, kestää pitkään, mutta entä loput..........

Paras vastaus

Irrota portti ja käännä se ylösalaisin. Sitten voit levittää öljyä pensselillä, rievulla, sienellä tai antaa portin säleiköiden seistä muutamassa millimetrissä öljyä yön yli. Tällöin et saa valumia säleiden pitkin. Vain hieman tummemmat kärjet, mutta se peittyy ajan myötä, kun kaikki puu muuttuu harmaaksi ja likaiseksi muutaman vuoden jälkeen.

• Rakastan
Nyfniken
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.