Ohjelmassa Berzeliusgården (2019) rakennettiin todella pitkä puinen portti. Minulla on yhtä suuri aukko autokatokseni ja puutarhani sisäänkäynnissä. En ymmärrä, miten tällainen portti voidaan tehdä niin, ettei siitä tule raskas ja kömpelö :thinking: ?

Se koskee kai vain sitä, että on hyvät saranat ja siitä tulee jäykkä? Kömpelöksi se tulee jonkin verran, mutta olettaisin, että (puoli) ovi heinälatoon painaa merkittävästi enemmän.

Ei mitään käsitystä miltä se näyttää, mutta tavallisesti siihen varmaan kiinnitetään pyörät?

Anna_H Anna_H sanoi:
Ei mitään tietoa miltä se näyttää, mutta yleensä siihen laitetaan pyörät?
Joo, se toimii varmaan paremmin. Pitäisi olla kunnon pyörät siinä tapauksessa, ainakin minulla, koska ajotiellä on melko karkeaa diabaas-soraa.

Tumma puinen portti, jonka alla on V-vahvike, seisoo ilman pyöriä kahden kivipylvään välissä. Taustalla näkyy vaalea puurakennus.
Portissa oli voimakas kivipylväs ja vahvistettu V-kirjaimella, joten se toimii varmasti ilman pyörää.
Tällainen harva portti tiheäkasvuisesta puusta valmistettuna on todella vakaa.

• Tykkään
yonna ja 2 muuta
  • Laddar…

Paras vastaus

Olen tehnyt sekä korjannut joukon isompia portteja ja portteja. Oli pakko katsoa ohjelmaa nähdäkseni miltä se näytti.

Olen samaa mieltä edellisen kanssa, että se on harva, joten paino ei ole niin pelottavan korkea. Olen kuitenkin hieman epäileväinen sen suhteen, että se pysyy täydellisenä ajan mittaan. Yleensä suosittelen, että raudoitetaan vaijerilla, joka asetetaan ulommasta alemmasta kulmasta sisempään yläkiinnitykseen, säätöruuvilla niin, että voidaan säätää tarpeen mukaan. Voi piilottaa vaijerin viistotuella, mutta ei juuri tässä tapauksessa, koska laitettiin V sen sijaan, mitä voin ymmärtää, koska se mielestäni sopii paremmin tällaiselle portille.

Niin kauan kuin portti on "kuten pitäisi" eikä jäädy kiinni, ja tolppa on 100% kiinteä eikä taivu tai väänny ja on hyvät/oikeat saranat, ei ole mitään ongelmaa käsitellä todella suurta/painavaa porttia ilman suurta vaivaa.

Meillä on työpaikalla työpajaportit, jotka painavat useita satoja kiloja, niitä pitää käyttää trukkia niiden nostamiseen päälle/pois. Ne ovat erittäin jäykkiä, hitsattuja 80mm neliöputkista, ja ripustettu saranoihin, jotka on laakeroitu sekä radiossa että aksiaalisesti. Ei ole mitään ongelmaa liikuttaa/avata/sulkea näitä pelkällä sormella, okei, se ei mene nopeasti tässä tapauksessa, koska on paljon massaa kiihdytettävänä ja pysäytettävänä, jos haluaa avata/sulkea nopeasti täytyy käyttää enemmän voimaa, eikä se ole mitään, mitä vain läimäyttää kiinni kuin puutarhaportti. Mutta pointti oli, että ei ole mitään ongelmaa, onko kyseessä suuri tai raskas portti, jos se vain on oikein suunniteltu. Tuulikuorma on mitä pitää eniten ottaa huomioon, kun koko alkaa kasvaa.

• Tykkään
yonna ja 2 muuta
  • Laddar…
Näen melkein suuremman "ongelman" siinä, että tällainen portti tarvitsee valtavasti tilaa avautuessaan ja että pitää kävellä useita metrejä avattaessa sitä. :rofl:

Ohjelman portti on valmistettu samanlaiseksi kuin se, joka siellä oli aiemmin ja jota he näkivät valokuvassa.
Taotut pitkät saranat ja pitkittäiset laudat liitettynä horisontaalisiin.
Uskon, että se kestää ja toimii pitkään ilman säätöjä.

Ja se tulee kestämään pitkään ja todennäköisesti toimimaan pitkään. Mutta luulen, että se hieman notkuu ajan myötä, onhan se kuitenkin "vain puuta". Mutta sillä ei ole merkitystä juuri tässä tapauksessa. Ei ole mitään mihin kiinnittää silmänsä, että huomaisi sen, jos se ei enää esimerkiksi "linjaa" aidan tai vastaavan kanssa. Ja lukko/hakasjärjestely on täysin anteeksiantava/vaikutukseton, jos se notkuu vähän. Pahempaa on, kun siinä on liukusäppiä tai muita korkeudeltaan erittäin riippuvaisia lukkoja. Viimeinen asia, mitä haluaa, on portti, jota täytyy nostella joka kerta kun haluaa sulkea sen.

• Tykkään
thomas33
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.