Vanha puutalokiviseinä toisen kerroksen vanhassa västerbotten-talon, joka pitää purkaa. Seinän alinta hirttä on tällä hetkellä kiinnitetty poikkipalkkeihin teräsnauhoilla.
Korvaavan teräspalkin korkeus saisi mieluiten olla korkeintaan 50 mm, jotta se voidaan piilottaa toisen kerroksen lattiaan, joten kuinka monta UNP 40 (tai 50) S235 palkkia tarvitsen korvaamaan hirren?
Tiedätkö, että onko turvallista purkaa tuo seinä? Hirsitalo ei ole sellainen, josta voi vain poistaa tavaroita miten sattuu. Oletko Västerbottenissa? Siinä tapauksessa voin antaa sinulle numeroita eri firmoille, jotka työskentelevät hirsitalojen kanssa, jotta asiantunteva henkilö voi katsoa ennen kuin teet mitään.
Katon harjanteet sijaitsevat erillään, ja aiomme säästää pienen osan seinästä päästäksemme käsiksi ja suorittamaan kunnollisen tuennan varmistaaksemme, ettei ulkoseiniin vaikuteta. Tai mitä ajattelit voisi olla suurin huolenaihe?
Ajattelin vähän kaikenlaista. Minulla on monia kavereita, jotka työskentelevät hirsitalojen parissa, joten olen kuullut kauhutarinoita ihmisistä, jotka ovat tehneet "vaarattomia" muutoksia, joilla on ollut laajoja seurauksia. Siksi suosittelen, että annat jonkun, joka on asiantuntija hirsitalojen suhteen, katsoa taloasi. Koska kyseessä on västerbottenilaistalo, ajattelin, että saatat olla Västerbottenissa, ja siellä tunnen paljon ihmisiä, jotka työskentelevät hirsitalojen parissa.
Talo sijaitsee toisen puolen puolella, Pohjanmaalla Suomessa. Mutta koska ne ovat melko samanlaisia, valitsin kirjoittaa västerbottenhus, jotta ihmiset ymmärtäisivät mistä on kyse.
Olen kutsunut paikalle erilaisia asiantuntijoita, sekä paikallisista museoyhdistyksistä että muutamia kirvesmiehiä. Koska tämä tapahtui ennen remonttien alkamista, puhuttiin seinistä vain pintapuolisesti. Mutta joka tapauksessa todettiin, että on varmistettava, ettei seinä ala pullistua ulospäin päätyyn säilyttämällä osa seinästä ja kiinnittämällä kunnolla nurkkiin. Aion jutella heidän kanssaan uudelleen ennen kuin seinä puretaan, mutta haluan voida esittää heille suunnitelman siitä, miten ajattelen asioiden menevän.
Poikkipuut kannattavat periaatteessa itseään, ja aiomme eristää selluvillalla hiekan/sammaleen sijasta, joita on aiemmin käytetty. Näin ollen rakenne tulee olemaan kevyempi kuin aiemmin. Mutta koska alla olevan huoneen katto näyttää laskeutuneen 2-3 senttimetriä, haluamme yrittää nostaa sitä kierretangolla tai vastaavalla.
Oma arvioni olisi enintään 2 tonnin paino. En sitten tiedä, mitä marginaaleja pitäisi ottaa huomioon, sekä miten tämä muunnetaan kuormiksi/taipumiksi, jotka tulisi huomioida. Siksi ajatukseni oli löytää jotain, joka on vähintään yhtä hyvää kuin olemassa oleva hirsi.
Tarvitset palkin, jonka hitausmomentti on juuri alle 500x10^4 mm4. Esim. HEB 100. Minulla ei ole taulukoita UNP:lle, mutta luulen, että se on vaikea ratkaista niin pienillä mitoilla kuin olet ajatellut.