Hei,

Minä olen purkamassa paneelia pois kellariseinältä 60-luvun talossa. Alla luulen olevan rappaus, mutta se kuulostaa ontoilta joillakin alueilla, kun koputan siihen. Minusta tuli siis utelias ja aloin tehdä reikiä rappaukseen. Sitten näin liitteenä olevan kuvan mukaisesti. Näyttää siltä, että rappauksen takana on jotain, joka muistuttaa puulastuja, mutta on tumman värisiä. Noin 2 mm leveitä. Näyttää myös siltä, että siellä on jonkinlainen teräsverkko ennen kuin tulee ontelo, ja sen jälkeen luulen sen olevan betonielementti. Mietin, mitä tämä kaikki on? Onko se vaarallista? Pitäisikö kaiken purkaa, kun se on jo alkanut, vai voinko jättää sen rauhaan?

• Lähikuva kipsiseinästä, johon on tehty reikä paljastaen sen alla olevan tumman materiaalin ja puumaisen kerroksen.
Googlattua vähän enemmän: Voisiko se olla puukuitulevy, johon on sitten laitettu rappaus päälle?

Tältä näytti joissakin kellarini seinissä, ja tietääkseni ne ovat sementtisidonnaisia puuvillalevyjä, joihin on rapattu. Ne kuulostavat hyvin ontoilta, kun koputan rappauksen pintaan. Annoin niiden jäädä paikoilleen, koska ne ovat luultavasti yksi vähemmän sopimattomista valinnoista, joita tehtiin 60- ja 70-luvuilla kellariseinien suhteen. Silloinhan puurimoitetut seinät olivat inflaation kohteena. Nämä levyt ovat jotain väliltä.

• Kuva kipsistä, joka paljastaa sementtisidottuja puulastulevyjä kipsin alla kellariseinässä.
  • Tykkään
vikedm
  • Laddar…

Paras vastaus

Se on Träullit. Ei ole mitään syytä poistaa ”ur risksynpunkt” . Träullit toimii hyvin rappausalustana, huonommin ruuvien ja koukkujen kiinnittämisessä.

• Tykkään
vikedm
  • Laddar…
hscn hscn sanoi:
Se on Träullit. Ei ole mitään syytä poistaa "riskinäkökulmasta". Träullit toimii hyvin rappausalustana, huonommin ruuvien ja koukkujen kiinnittämiseen.
Totta, ne eivät ole niin käteviä, jos pitäisi ripustaa jotain raskaampaa. Silloin on parasta kiinnittää taustalla olevaan runkoon. Oli selvää, että taloni edellinen omistaja ei koskaan tullut oikein toimeen näiden levyjen kanssa. Seinässä oli melkein kaikki saatavilla olevat kiinnityselementit, jopa kipsilevylaajentajat, jotka laajenivat träullit-levyyn...

• Tykkään
vikedm
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.