Som du säger behövs ju då heller inte något fjädrande anhåll.
Poängen med ett "fjädrande anhåll" är att ge ett stöd som hindrar ämnet att knäckas i en svag punkt.
Med en invändig jigg kan du nå samma effekt genom att sätta tvingarna tillräckligt tätt, men det underlättar ju om du inte behöver 200 tvingar 😀 Sen är det nog inte så jäkla knussligt vilket material som används för anhållet eller hur elastiskt det är så länge det är lagom böjstyvt.
Ok, ett delmål uppnått - böjt ihop de fuktiga ribborna utan större problem mot den invändiga jiggen. Tror dock att jag kommer behöva ungefär dubbelt så många tvingar då det glipar upp till någon millimeter på en del ställen mellan tvingarna nu…
Nästa fråga:
Jag tror att det kommer bli svårt att hinna stryka lim (PU) på alla 10 ribborna och tvinga ihop dem i en och samma omgång, innan limmet börjar härda. Eller är jag en fegis - finns det smidigare sätt? Tänker att jag tar några ribbor i taget, limmar, tvingar och härdar.
Jag ser inget problem med att limma några i taget om det är svårt att hinna pensla alla. Det är bara att det tar längre tid eftersom du får flera torktider. Sätt packtejp eller plast på jiggen också så att du inte limmar fast din regel i jiggen.
Lite fuktigt virke är bara fördelaktigt med PU-lim då fukt hjälper limmet att härda. Hur bra det är med plaskvått vet jag inte, men säkert någon annan.
Det blir nog bra. PU gillar fukt, det är ju det som gör att det härdar.
Med epoxi ska det gärna vara någon mm att fylla, då blir fogen ännu starkare än om det är "press-fit".
Efter lite funderingar börjar jag tvivla på att PU lim är rätt för mitt projekt då jag misstänker att jag kommer få springor mellan lamellerna nästan oavsett hur många tvingar jag använder och PU blir poröst = vatten kommer tränga in. Är just nu inne på att använda epoxi som @Spikbjörn med fler föreslår, men har hört skräckhistorier där epoxin ”rinner iväg”, och därmed inte stannar i springorna. Ett sätt att göra epoxin mer trögflytande ska vara att blanda i kiseldioxid. Men var hittar jag det? Hittar på SeaSea, men båttillbehörsbutiker brukar vara onödigt dyra… kan det marknadsföras under annat namn på t.ex Bauhaus? Andra tips på att använda epoxi för att fylla ut springorna?
Ja epoxy brukar fungera bra om det blir fogar att fylla, det blir bara mer styrka i limmet då.
Om jag har risk för att epoxyn rinner ut brukar jag använda fillers, det är oftast fint cellulosapulver. Epoxy är ju ofta baserat på lignin från trä, så det är lämplig kemi.
Även om jag nog tror att PU-lim fungerar lika bra i fukt, vatten tar sig ju inte in i fogen även om ytan är något porös (men möjligen är det i själva fogen, eller kontakten med trä som draghållfasthet kan vara annorlunda än epoxi).
Men det fungerar minst ilka bra med slipdamm ur slipmaskinen, eller fint sågspån som filler.
En fördel med det är att om man har en speciell nyans på träbiten, så kan man ju få mycket likartad om man tar slipdam från samma trä. Sedan är det bara att blanda i lagom mycket träpulver i epoxyn så att det slutar rinna (det fungerar också med lamineringsepoxy, så jag brukar först väta ytan med oförtjockad epoxy, och sedan limma med förtjockad). Jag har testat NM epoxy samt West system de senaste 25 åren, och de fungerar, men har egentligen aldrig haft problem med något annat än härdning pga temperaturen på vinterhalvåret när det tagit lång tid. Det finns ju lite olika varianter för olika bruk, kajakbyggare har nog fler tips och mer erfarenhet kanske.
Kommer man åt så fungerar det bra att sätta maskeringstejp på undersidan av fogen för att hindra att det rinner eller pressas ut för mycket. Ofta går det sedan att bara dra tejp av den, tack vare limmet. Annars är ju pappen inte svår att sandpappra/fila bort.
Det är ett kladdigt jobb, så att ha plastfolie, typ Gladpack under är också bra och lättslipat, och går ju att lägga först ett par lager om det är svårt att komma åt med tejp för att hindra både att limma fast i underlag mm, samt hindra att det rinner.
Click here to reply
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.