Hej, vet ej om jag lägger denna i rätt tråd.

Håller på och bygger hus, och tänkte höra hur man tänker med plastning/ångbroms här då konstruktionen ser ut på detta vis.

Huset består av 2 våningar så, det kommer vara uppvärmt ovan mellanbjälklaget med. Så jag antar att det ej skall plastas i taket på bjälklaget, utan bara ytterväggarna (rätt mig om jag har fel).

Men sen ytterväggen där bjälklaget vilar på regeln. Hur gör man där bäst?

• IMG_9569.png
Sök "Hur gör snickaren" på Youtube, mycket bra filmer tycker jag. Inte säkert att din fråga besvaras fullt ut, men en mycket bra resurs för amatörer som bygger hus (vilket egentligen inte är så komplicerat).

En annan bra källa är Svenskt Trä, som har fullständiga ritningar på många konstruktioner inklusive en fullständig komplementbyggnad av den typ som förut benämndes "Attefallare".

jonmo jonmo said:
Sök "Hur gör snickaren" på Youtube, mycket bra filmer tycker jag. Inte säkert att din fråga besvaras fullt ut, men en mycket bra resurs för amatörer som bygger hus (vilket egentligen inte är så komplicerat).

En annan bra källa är Svenskt Trä, som har fullständiga ritningar på många konstruktioner inklusive en fullständig komplementbyggnad av den typ som förut benämndes "Attefallare".
Jag har kikat på den, men där har jag för mig de gör en enplanare med kallvind ovan så de plastar innertaket. Men kan minnas fel, så skall kika igen få se

• Like
jonmo
  • Laddar…
Om konstruktionen ska se ut som du visar får du sätta en kappa av ångfolie innan du monterar bärlinan för mellanbjälklaget. Men hur tänker du bygga upp väggen på första våningen när bärlinan ligger utanpå väggreglarna?

Lättast är att sätta kortling mellan golvåsarna antingen i väggliv eller lite utanför som du häftar och tejpar plasten emot.

Matti_75 Matti_75 said:
Lättast är att sätta kortling mellan golvåsarna antingen i väggliv eller lite utanför som du häftar och tejpar plasten emot.
Ja hade jag haft huvudet med mig innan jag satte 45:an på vägg samt lade mellanbjälklaget så skulle jag ju satt plast innanför 45:an, men nu glömde jag ju helt bort detta.

Så frågan är hur man då gör enklast för att få det tätt.

Men du menar då kottling precis i 90 graders böjen, så man får att fästa i hörnet typ mellan golv/vägg

• Like
DennisN
  • Laddar…
Bara att gå med plasten förbi och sätt kortlingen i liv med regeln och plasta den också. Vik sedan in plasten mot dom stående reglarna på plan 2

N Nygge72 said:
Hej, vet ej om jag lägger denna i rätt tråd.

Håller på och bygger hus, och tänkte höra hur man tänker med plastning/ångbroms här då konstruktionen ser ut på detta vis.

Huset består av 2 våningar så, det kommer vara uppvärmt ovan mellanbjälklaget med. Så jag antar att det ej skall plastas i taket på bjälklaget, utan bara ytterväggarna (rätt mig om jag har fel).

Men sen ytterväggen där bjälklaget vilar på regeln. Hur gör man där bäst?
Plasta en bit där bjälklag kommer och sen plasta resten och tejpa skarven, annars det blir skitjobb att göra det tät

BadrumFactory BadrumFactory said:
Plasta en bit där bjälklag kommer och sen plasta resten och tejpa skarven, annars det blir skitjobb att göra det tät
Rätt övertygad om att jag åker på skitjobb, då jag glömde att ”underlätta” plastringen innan jag satte bjälklaget tyvärr 🫣

N Nygge72 said:
Rätt övertygad om att jag åker på skitjobb, då jag glömde att ”underlätta” plastringen innan jag satte bjälklaget tyvärr 🫣
Då kanske måste du tejpa varje regel i mellanbjälklag 🙂 ganska ny lösning att montera mellanbjälklag men oftast med FKS konstruktion.

• Like
Festlund
  • Laddar…
Då kanske måste du tejpa varje regel i mellanbjälklag 🙂 ganska ny lösning att montera mellanbjälklag men oftast med FKS konstruktion.
Tur det inte är så många då 🤣🤣

N Nygge72 said:
Tur det inte är så många då 🤣🤣
Det blir bra, kämpa på 👍

Det blir bra, kämpa på 👍
Men man plastar alltså ytterväggen, sen skall plast gå ut en bit på regel 5/10cm och tejpas så det blir tätt mellan regel och plast (och mellan vägg och bjälklag). Men övrig del av bjälklag lämnar man oplastad. Tänker jag rätt då?

Click here to reply
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.