Gör en tillbyggnad (streckad) i ett innerhörn enligt bild. Gammaldags glasveranda i stolpverk.

Bandtäckt plåt med minimal lutning om 5,7grader. Snoözon 2.0-2.5. Taket lutar alltså åt 2 håll.

Limträbalkens (grön) längd blir blir ju ca 6,5m

Räcker 90x315?
PXL_20260712_115417228.jpg

Eller bör jag tänka på annan lösning?
Hur konstruerar jag ett tak efter mina förutsättningar?
Fackverk?
Vem kontaktar jag?

Hade egentligen tänkt bygga något enklare själv eftersom det är en veranda och också otillgängligt med kranbil.

Det är inget fel på din idé, men ta hjälp av någon som kan hjälpa dig att beräkna balken tex där du tänker köpa balken. Det är inte bara snözonen son belastar balken utan det blir nog också en snöficka på taket eftersom anslutande byggnad är högre.

• Like
plan-g
  • Laddar…
Leverantören till balken brukar tillhandahålla beräkningar för ändamålet. Det är bara att fråga din professionella byggvaruhandel.

• Like
plan-g
  • Laddar…
Tack för svaren. Har slängt ut några trådar till tillverkare/handlare som skall återkomma.

Men alla är ju nischade inom sitt dvs antingen takstolar eller limträ.

Någon kunnig som kan hjälpa mig lista ut rimligaste lösningen för att kunna ta mig framåt?
Köpa en limträbalk och sedan lägga taksparrar själv?
Eller behövs takstolar?

Sparrarnas riktning?
Som det är nu blir ju kortsidan uppåt i bild tyvärr utan takfot.

Fått svar från handlare om att det var för svårt att se ⁴räkna på och de förordar konstruktör.

Finns någon konstruktör på forumet som kan åta sig detta (mot ersättning)? Eller har någon tips på konstruktör?

En återförsäljare av limträ kan vända sig till sin leverantör och få hjälp med detta.

• Like
plan-g
  • Laddar…
Click here to reply
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.