Jag behöver ta upp hål för friskluftsventiler i ytterväggen. Då vi har radiatorer är vad jag förstått bästa placering för att undvika kallras ovan eller strax intill fönster. Huset har plankstomme och självbärande takstolar. Tyvärr vilar takstolarna både ovanför och intill fönsterna i fråga.
Är det direkt olämpligt att ta upp hål intill eller ovanför fönsterna? Hålen behöver vara 108mm.
Här kommer bilder på fasad och planritning med önskad placering markerad med rött. Skickar också med konstruktionsritning och beskrivning.
Jag behöver ta upp hål för friskluftsventiler i ytterväggen. Då vi har radiatorer är vad jag förstått bästa placering för att undvika kallras ovan eller strax intill fönster. Huset har plankstomme och självbärande takstolar. Tyvärr vilar takstolarna både ovanför och intill fönsterna i fråga.
Är det direkt olämpligt att ta upp hål intill eller ovanför fönsterna? Hålen behöver vara 108mm.
Här kommer bilder på fasad och planritning med önskad placering markerad med rött. Skickar också med konstruktionsritning och beskrivning.
[image][image][image]
[image][image]
Ett 108mm hål påverkar inte bärigheten i väggen, det där ser ju ut att vara en vanlig trävägg med stomme, så länge du inte borrar in i en regel så är det inga problem skulle jag säga.
Reglarna går troligen rakt ned under takstolarna, och är det ett hyfsat nytt hus (säg iaf 50-60 år gammalt max) så lär det vara byggt med cc60 så du kan nog räkna ut var övriga reglar går, och sen ligger det troligen ett hammarband precis där takstolarna möter väggen. Och förstår reglat runt föntren.
Där du har ringat in ser perfekt ut - typ 1- 1.5 planka ifrån fönstret och innan man kommer under takstolen
Men en regelsökare är inte fel att ha.
Click here to reply
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.