210 views ·
7 replies
210 views
7 replies
Betongtrappa med rostig armering och betongsläpp
Hej, skulle måla husgrunden och kröp då in under entrétrappan ordentligt för första gången sen jag köpte huset för 2,5 år sedan. Den ser jättefin ut ovanifrån så jag har inte bekymrat mig, kanske dumt
Nu upptäcker jag iaf att fukt gjort att armeringen rostat och betongen spruckit loss. Kan jag laga detta själv? Hur går jag bäst tillväga?
Nu upptäcker jag iaf att fukt gjort att armeringen rostat och betongen spruckit loss. Kan jag laga detta själv? Hur går jag bäst tillväga?
Tyvärr för dig så går det inte att reparera så det håller över tid. Betongen har nått sin tekniska livslängd vad gäller karbonatisering. Detta innebär att armeringen inte längre är skyddat mot rost
Tack för svar, vad innebär håller över tid? Gissar att trappan är original från 1955, så den har onekligen gjort ett bra jobb. Kan jag göra något för att den ska hålla ett tag till? Behöver den stärkas upp underifrån? Riskerar den att knäckas plötsligt eller kommer den spricka lite lugnt och stilla när det är dags?
Magnus E K
Homeowner
· Östergötland
· 4 636 posts
Magnus E K
Homeowner
- Östergötland
- 4,636 posts
Om utrymmet under inte används till något kan du ju palla upp med (t ex) stenplattor så att trappan har stöd om den skulle vilja knäckas. Men jag tror nog att det kommer ta flera decennier till innan bärigheten påverkas väsentligt och att det först kommer synas att den är dålig även från ovansidan.
Ett skärmtak kanske men den behöver gjutas om (med betong för trapp) eller ersättas med någon annan lösning.A Anhyan said:Hej, skulle måla husgrunden och kröp då in under entrétrappan ordentligt för första gången sen jag köpte huset för 2,5 år sedan. Den ser jättefin ut ovanifrån så jag har inte bekymrat mig, kanske dumt
Tack för svar! Känner mig ändå lite tryggare med att trappan inte bara knäcks itu inom kort. Jag gör lite punktinsatser med rostskydd och ny betong och stöttar upp underifrån och hoppas att den håller tio år till
kanska lägga på någon ytförsegling på avsatsen, då det bara är där det verkar ha släppt. Någon kanske har saltat eller nåt vintertid? Får åka till lokala mekaniska verkstaden och köpa lite material för att stadga
Click here to reply