Vi håller på att fixa till vår kallvind där vi isolerar och förstärker golvbjälkslagret och lägger nytt golv då de befintliga golvbrädorna är som att gå på ett minfält. Dock skulle jag vilja ha mer information inriktat mot byggnadskonstruktion ifrån 1900-tal. Denna balk ligger över tre takstolar och är bultad i varje troligtvis för att avlasta bjälklagret då vårt vardagsrum utan bärande mittväggar ligger här under.
Det som intresserar mig är att den långa balken ligger ovanpå de befintliga golvet, vilket tyder på att den har lags till efter golvet, men innan tak och takstolar? Någon som skulle kunna hänvisa till relevant information eller vart man skulle kunna vända sig för att få mer information?
Det ultimata hade såklart att kunna avlägsna balken helt för att få ett slätt golv. Golvbjälkslaget består av ca 200x200x4500 balkar så det är rejält dimensionerat.
Ursäkta röran :D

• Foto 2026-07-27 21 52 10.jpg
Vi har samma princip i vårt hus från första halvan av 1800-t. Även vår grannkåk har den lösningen. Tror det är ett rätt vanligt sätt att styva upp bjälklaget vid planändringar. Normalt har den längsgående balken upplag i ändarna på bärande väggar eller stolpar.
I vårt fall så är takbjälkarna/golvbjälkarna lite för klena för spännvidden så uppstyvning behövs. Vår vind var inte inredd då utan den användes för att förvara säd så det var väl några ton som skulle hanteras av bjälklaget...

Oldboy Oldboy said:
Vi har samma princip i vårt hus från första halvan av 1800-t. Även vår grannkåk har den lösningen. Tror det är ett rätt vanligt sätt att styva upp bjälklaget vid planändringar. Normalt har den längsgående balken upplag i ändarna på bärande väggar eller stolpar.
I vårt fall så är takbjälkarna/golvbjälkarna lite för klena för spännvidden så uppstyvning behövs. Vår vind var inte inredd då utan den användes för att förvara säd så det var väl några ton som skulle hanteras av bjälklaget...
Det som förvånar mig är att balken är placerad mitt i bygget av huset då en del av takstolen vilar på denna, så i vårt fall är det nog inte att man ville styva upp pga ändrad planändring?
Tycker inte heller att spännvidden på under 5m är så kritisk så att den skulle behövas stabiliseras? Takstolarna ligger ändå cirka 800-1200mm CC i avstånd

J JDesign said:
Golvbjälkslaget består av ca 200x200x4500 balkar så det är rejält dimensionerat.
Om det är golvbjälkarna på vinden (= takbjälkarna i bottenvån), och huset, (eller bärande mittvägg?), ger spännvidd 4,5 m med:
J JDesign said:
800-1200mm CC i avstånd
...så är ju bjälklaget väl dimensionerat.

Vad menar du med:
J JDesign said:
balken är placerad mitt i bygget av huset då en del av takstolen vilar på denna
?
Har du bild eller husritning som kan ge ledtrådar?
Tänker att det kanske kan vara annan typ av avstyvning eller upptag av snedlaster?

Det enda man kan vara säker på är att man inte gjorde saker i onödan förut.
Är huset fr före mitten av 1800-t så är det sammanfogat genom tappning. Är det nyare, typ slutet 1800-t/början 1900-t så förekommer spik. Som en grov approximation på när det kan vara byggt/ombyggt/renoverat.

Det har också betydelse vilken typ av hus det är och var i landet det finns. Utifrån golvbjälkarnas dimension kan man misstänka att det är i den norra halvan av landet. Här i söder där virkestillgången var begränsad (och därmed dyr) så användes klenare dimensioner. Våra golv/takbjälkar håller ca 5x6" med spännvidd på ca 5,5 m och cc 120 cm. De klarar iaf en punktlast mitt på om ca 100 kg, men med mkt svikt... Så för vår del var mittbalken om ca 6x8" och spännvidd ca 3,6 m definitivt en välbehövlig förstärkning/förstyvning. Med den så är bjälklaget i princip helt stumt.

Click here to reply
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.