Befintlig stuga är på plintgrund byggd 70-tal med tunna ytterväggar, antagligen 95mm.
I det lilla badrummet (ca 1,5x2m) har det blivit trångt då vi haft pump, filter och varmvattenblandare och därför ska det byggas ett pumphus dikt an mot badrummets yttervägg dit vi ska flytta tekniken och senare renovera badrummet. Pumphuset blir en utbyggnad på stugans långsida.
Pumphuset ska ha separat ingång och mäta ca 1,5x1,5m och stå på plintgrund (skruvplintar). Den är helt separat så ingen genomgång från badrummet till pumphuset, bara genomföring av rör däremellan.
För denna utbyggnad, ska jag
1) Riva ner ytterpanelen (stående dubbelfasspont)?
2) Ta bort spikläkten under ytterpanelen?
3) Ska vindskyddet bort och hur skarvar man då mellan det gamla och det nya vindskyddet?
4) Vad kallas ”lådan” som är markerad på bilden och hur bygger jag taket till pumphuset när den kommer i vägen?
Jag funderar också på vilken dimension jag ska ha på takstolarna. Förstår att de flesta pulpettak körs med 45x220 men det blir lite utrymmesproblem på höjden med lutning 14 grader (35cm i höjdskillnad) så mindre takstolar hade varit att föredra om det går. Kan man gå ner till 45x145 och vara trygg med cc 1200mm? Kan förstås gå ner i cc om det skulle hjälpa. Utbyggnadens mått blir ca 1400mm från huset plus 300mm utsprång.
Du behöver egentligen inte nått grovt virke till takreglarna, det är ju en liten takyta med liten spännvidd och taket ovanför ser rätt platt ut. Väljer du samma dim som överarmen på husets tak är jag helt övertygad om att det håller.
Vad du behöver är ordentligt isolering i både golv, vägg och tak om värmekostnaden ska bli låg, du kanske inte behöver full takhöjd inne i pumphuset.
Skippa markskruven, gjut en isolerad platta eller mura en lecagrund om du vill ha träbjälklag. Jag föreslår plastmatta och golvbrunn i pumphuset men ett rent betonggolv med golvbrunn duger ju egentligen
Skippa markskruven, gjut en isolerad platta eller mura en lecagrund om du vill ha träbjälklag. Jag föreslår plastmatta och golvbrunn i pumphuset men ett rent betonggolv med golvbrunn duger ju egentligen
Eftersom huset står på plintar tänkte jag köra på samma lösning. Vad är nackdelen med markskruven, Stavrex tex? Såg framför mig bli klar med ytterskalet på min 4v semester...
Fattar 👍
Men vad tror du: visst är det rimligt att riva ytterfasaden så den övre bärlinan till pulpettaket får ett bättre fäste mot husets reglar?
Takfotslådan också, så kommer jag kunna fästa den högre upp? (Det går väl knappast att bygga "runt" takfotslådan, bärlinan går väl inte att fästa där?)
Takfotslådan också, så kommer jag kunna fästa den högre upp? (Det går väl knappast att bygga "runt" takfotslådan, bärlinan går väl inte att fästa där?)
Enklast är om du gör tillbygget helt under takfoten på huset. Snyggast vore väl däremot att låta husets tak fortsätta ut i samma vinkel så pumphuset kommer under samma tak (men det är kanske väl avancerat för ditt bygge)
Click here to reply
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.