Hej! Jag planerar att "bygga" en förvaringslösning i hallen.
Tänker att det kommer att se ut ungefär som på bilden här:
Jag funderar på vad som är lämpligt som material till "ribbväggen" (där jag kommer sätta upp några krokar alt en kroklist). Billigast verkar vara obehandlad läkt eller liknande, som dock behöver slipas, målas/betsas osv. Finns det alternativ som inte är 10 gånger dyrare?
Men, det jag undrar främst är hur jag fäster ribborna? Kan man ha dem direkt mot (gips)väggen? Fästa med lim + dyckert/-pistol eller på annat sätt? Ett alternativ är att ha ett par reglar mot väggen först och spika fast ribborna på den sen, men vill helst inte att de ska bygga ut så mycket. Det är badrum på andra sidan väggen om det spelar någon roll.
Köp akustikpanel
Utseendet är förmodligen bättre än det du själv kan åstadkomma.
Den enda anledningen att bygga detta från scratch är att du är masochist.
Det finns en tråd, det är gjort på forumet innan. Men det var absolut inte värt det på något annat sätt än känslan att ha gjort det själv. Det tar 10 x tiden minst mot färdig panel.
Köp akustikpanel
Utseendet är förmodligen bättre än det du själv kan åstadkomma.
Den enda anledningen att bygga detta från scratch är att du är masochist.
Det finns en tråd, det är gjort på forumet innan. Men det var absolut inte värt det på något annat sätt än känslan att ha gjort det själv. Det tar 10 x tiden minst mot färdig panel.
Haha..
Jag köper att utseendet kanske blir bättre på ytan men är osäker på om kvaliteten på helheten blir det.
Jag har tittat på akustikpanel också men tycker det är rätt begränsat med färg- och materialval i varuhusen här i närheten. Får fundera ett varv till på det, har inte avfärdat det helt än, kanske blir bra nog ändå.
VAd gäller att enda anledningen skulle vara att jag är masochist är nog att ta i lite
Låt säga att färdig panel tar 30 minuter att sätta upp, i så fall skulle det ta 5 timmar att bygga själv enligt din beräkning. Det är inte hela världen. Det mesta av jobbet skulle göras ute, det är ett extra tillfälle att vistas utomhus samtidigt som man gör lite "nytta" och testar något nytt. Och kanske inspirerar barnen till att man faktiskt kan bygga saker själv istället för att alltid köpa färdigt. Ser inte vad som är masochistiskt med det
Först måste du välja vilket material/träslag du vill ha.
Sedan skulle jag montera en plywood/osb med akustikduk på för att kunna fästa ribborna i.
Sedan går du till en riktig bygghandel och köper dom ribbor du vill ha. Det finns virke du kan montera utan att behöva bearbeta innan, möjligtvis behandla på något sätt. Skjut fast dom med dyckert
Jag köper att utseendet kanske blir bättre på ytan men är osäker på om kvaliteten på helheten blir det.
Jag har tittat på akustikpanel också men tycker det är rätt begränsat med färg- och materialval i varuhusen här i närheten. Får fundera ett varv till på det, har inte avfärdat det helt än, kanske blir bra nog ändå.
VAd gäller att enda anledningen skulle vara att jag är masochist är nog att ta i lite
Låt säga att färdig panel tar 30 minuter att sätta upp, i så fall skulle det ta 5 timmar att bygga själv enligt din beräkning. Det är inte hela världen. Det mesta av jobbet skulle göras ute, det är ett extra tillfälle att vistas utomhus samtidigt som man gör lite "nytta" och testar något nytt. Och kanske inspirerar barnen till att man faktiskt kan bygga saker själv istället för att alltid köpa färdigt. Ser inte vad som är masochistiskt med det
Jag tycker du ska leta upp den där tråden först.
Återkom gärna med kostnad, tidsåtgång och bilder när du är klar.
Click here to reply
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.