378 views ·
5 replies
378 views
5 replies
Tillfälligt ersätta ruttet fönster i källare?
Behöver ta bort nuvarande fönster vars karm har börjat ruttna pga fukt i källaren. Källaren har enbart en hydropress och filter och fyller ingen annan funktion just nu. Jag tänkte tillfälligt ersätta fönstret med någon typ av täckplatta då jag inte har tid eller vill lägga pengar på ett fönster just nu. Vill ha något som håller tätt och kanske eventuellt isolera det lite, även om det är en "kallkällare" så vill jag ju inte att vattnet fryser där på vintern (har en frostvakt).
Jag har funderat på att ta bort fönster och karm helt och hållet. Därefter skruva i ett par tryckimpregnerade reglar i öppningen (i betongen), eller kanske rent av fyra stycken så det blir som en ram. Hade tänkt lägga takpapp (eller något annat?) mellan reglarna och betongen då jag hört man inte bör ha trä direkt mot betong. I denna ram (eller om det bara blir två horisontella eller vertikala reglar hade jag sedan tänkt på utsidan fästa en fibercementplatta i lagom storlek (lite överlapp på utsidan av betongen, kanske 10-15 cm runtom?) med skruv i träregelramen. Kanske man även kan lägga någon typ av isolering, t.ex. cellplast, i träramen och sedan även skruva på en skiva på insidan av ramen, någon typ av plywood kanske? Behöver man ha någon typ av tätningslist eller tätmassa mellan fibercementskivan och utsidan av betongväggen?
Låter detta som en bra tillfällig lösning? Med tillfällig menar jag att den helst bör hålla i några år minst, gärna mer. Andra förslag? Det ska vara så enkelt och billigt som möjligt, men ändå hålla några år.
Jag har funderat på att ta bort fönster och karm helt och hållet. Därefter skruva i ett par tryckimpregnerade reglar i öppningen (i betongen), eller kanske rent av fyra stycken så det blir som en ram. Hade tänkt lägga takpapp (eller något annat?) mellan reglarna och betongen då jag hört man inte bör ha trä direkt mot betong. I denna ram (eller om det bara blir två horisontella eller vertikala reglar hade jag sedan tänkt på utsidan fästa en fibercementplatta i lagom storlek (lite överlapp på utsidan av betongen, kanske 10-15 cm runtom?) med skruv i träregelramen. Kanske man även kan lägga någon typ av isolering, t.ex. cellplast, i träramen och sedan även skruva på en skiva på insidan av ramen, någon typ av plywood kanske? Behöver man ha någon typ av tätningslist eller tätmassa mellan fibercementskivan och utsidan av betongväggen?
Låter detta som en bra tillfällig lösning? Med tillfällig menar jag att den helst bör hålla i några år minst, gärna mer. Andra förslag? Det ska vara så enkelt och billigt som möjligt, men ändå hålla några år.
Snabbast men ända relativt hållbart lär ju bli som du tänkte varv med cyllpapp /takpapp i öppningen och en regel runt ytterkanten. beroende på hur fuktigt så kanske det är bäst med markisolering i hålet och sen en träskiva på varje sida eller kanske fibercementskiva..
Annars är väl ett nytt fönster och kanske ett som inte ruttnar i form av plast / komposit material en bra lösning som inte ser lika övergivet ghetto style ut....
Eller om fönstret inte önskas alls så vore väl det allra snyggaste att mura igen hålet och putsa på både in insidan och utsidan.. eller vilket utseende resten av källarväggen har...fuskar man med lecablock så är det ju frågan om det inte nästan är både billigast och bäst lösning. och jämfört med skivan för hålet inte ökar risken för ovälkommet besök. materialet är ju inte många kronor
Annars är väl ett nytt fönster och kanske ett som inte ruttnar i form av plast / komposit material en bra lösning som inte ser lika övergivet ghetto style ut....
Eller om fönstret inte önskas alls så vore väl det allra snyggaste att mura igen hålet och putsa på både in insidan och utsidan.. eller vilket utseende resten av källarväggen har...fuskar man med lecablock så är det ju frågan om det inte nästan är både billigast och bäst lösning. och jämfört med skivan för hålet inte ökar risken för ovälkommet besök. materialet är ju inte många kronor
Construction veteran
· 2 746 posts
Eller köp några glasblock.
Det blir tätt, ser ut som ett fönster och inte inslagen fönsterruta samt du får fortfarande in lite ljus i rummet.
Det blir tätt, ser ut som ett fönster och inte inslagen fönsterruta samt du får fortfarande in lite ljus i rummet.
Ok jag har kikat runt lite och hittat ganska prisvärt fönster på ca 1800:-. Känns som att det inte blir mycket dyrare än att göra en ordentlig tillfällig lösning. Så blir nog ett fönster istället ändå. Då kommer frågan hur passar man in ett nytt fönster där ett gammalt suttit, i betong? Lär ju vara hål som "nästan" stämmer överens med karmhylse-hålen i nya fönstret. Tanken med karmhylsor/skruvar är ju att enkelt kunna justera in fönstret i våg och lagom centrerat för att sedan direkt borra upp och skruva på plats. Detta funkar ju inte helt när det redan finns befintliga hål i betongen. Det finns väl ingen bra fyllning man kan trycka i hålen och sedan borra upp nya hål ganska nära de gamla?
Member
· Blekinge
· 12 273 posts
Det brukar följa med pluppar att täcka hålen med. Sedan kan du borra nya hål (14 mm) var du vill nästan.I irrbloss said:Ok jag har kikat runt lite och hittat ganska prisvärt fönster på ca 1800:-. Känns som att det inte blir mycket dyrare än att göra en ordentlig tillfällig lösning. Så blir nog ett fönster istället ändå. Då kommer frågan hur passar man in ett nytt fönster där ett gammalt suttit, i betong? Lär ju vara hål som "nästan" stämmer överens med karmhylse-hålen i nya fönstret. Tanken med karmhylsor/skruvar är ju att enkelt kunna justera in fönstret i våg och lagom centrerat för att sedan direkt borra upp och skruva på plats. Detta funkar ju inte helt när det redan finns befintliga hål i betongen. Det finns väl ingen bra fyllning man kan trycka i hålen och sedan borra upp nya hål ganska nära de gamla?
Eftersom det är ett källarfönster så är det ju inte så högt tyvärr, så finns inte så mycket att spela på där. Jag har för mig att man helst inte ska borra hål närmre än typ 10 cm från gammalt hål om man inte vill riskera sprickor eller sämre infästning. Nu vet jag inte exakt hur stort fönstret är, men skulle ur minnet säga någonstans runt 50 cm högt, varav själva insidan av karmen väl då kanske är runt 35-40 cm för två hål som inte får ligga för nära de gamla hålen.T Thomas_Blekinge said:
Click here to reply