Byggahus.se
Vi har precis fått el-schemat till vårt hus. Till detta medföljde en symbolförklaring men den är, iaf för oss som lekmän, mer eller mindre obegriplig. Jag skulle i denna tråd vilja reda ut begreppen, kanske kan denna tråd bli klistrad?

I vilket fall här följer en lista på några av begreppen som vi inte begriper vad det är:

strömställare 1-polig
strömställare 3-polig
strömställare trapp
strömställare dubbel
strömställare kors
strömställare kron

utöver dessa finns symboler för vägguttag men symbolen för detta stämmer inte med den som används i schemat symbolen i tabellen är en lodrät streck med en halvcirkel (svårt att förklara utan bilder) men i schemat används samma symbol fast med ett lite korsande streck över halvcirkeln.

I tabellen används symbolen X i olika varianter för att visa lamputtag mm. på schemat används X| som symbol, vad innebär det extra strecket?

Jag tycker det är lite väl magstarkt av husföretaget att tro att vi som vanliga konsumenter ska fatta vad detta är för något? En elsymboler for dummies vore på sin plats.

Moderator, kan man göra något vettigt av detta?

/di98mase
 
IC = Jordat vägguttag. Tvärstrecket över "halvcirceln" som du menar har säkert en tillhörande siffra. Ex. 2 för 2-vägsuttag.

IX = Lamputlopp, lamputtag eller ljusarmatur på vägg.

Här kan man ladda hem Elkos Elbok där det finns en komplett förteckning över symboler.
http://www.elko.se/wsp/elko_sve/web...loads/002-10-01&sort=PRIORITY,CONTENT_ID desc

Men om jag förstår dig rätt så har du redan förklaringar till symbolerna, men förstår inte vad de betyder i verkligheten?
 
Carl skrev:
Men om jag förstår dig rätt så har du redan förklaringar till symbolerna, men förstår inte vad de betyder i verkligheten?
Så tror jag det ligger till..

strömställare 1-polig - strömbrytare med enkel knapp som tänder och släcker på ett ställe
strömställare 3-polig - strömbrytare som bryter 3 trådar, exempelvis till en maskin med 3-fas
strömställare trapp - strömbrytare med enkel knapp som tänder och släcker i kombination med annan strömbrytare som oftast den också har enkel knapp
strömställare dubbel - troligtvis strömbrytare med 2 knappar, dubbeltrapp (se ovan, fast dubbel)
strömställare kors - strömbrytare med enkel knapp, som tänder och släcker i kombination med minst 2 andra strömbrytare (2st trapp), eller 2 trapp och flera kors.
strömställare kron - strömbryare med dubbel knapp som tänder och släcker 2 olika ställen
 
Redigerat:
Japp Carl, du har helt rätt. Mitt problem är att jag inte fattar vad en 1-polig strömställare är eller vad skillnaden är mellan denna och en 3-polig. Eller för den delen vad en strömställare med trapp är osv osv...måste man vara elingenjör för att kunna förstå hur elen i ens hus kommer fungera:)?

Jag är alltså ute efter det som Danne031 har påbörjat.

Tack för länken jag ska titta på det...
 
Strömställare 3-pol bryter tre trådar på samma gång tex. en brytare för elpannan.
En 3x1-pol är en trippelbrytare som tänder /bryter tre olika objekt
 
elmont skrev:
Strömställare 3-pol bryter tre trådar på samma gång tex. en brytare för elpannan.
En 3x1-pol är en trippelbrytare som tänder /bryter tre olika objekt
Ja det har du naturligtvis rätt i, slarvigt av mig jag var helt inne i mer "husliga" brytare, ska redigera ovanstående.
 
  • Gilla
jomo02
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.